دهلی نو - ایرنا - مدیر كل بنادر جهانی دولت هند، موقعیت بندر شهید بهشتی در چابهار را ممتاز ارزیابی كرد و گفت این بندر می تواند به سرعت به مركز فعالیت های حمل و نقلی در منطقه تبدیل شود.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری دی ان ای هند، آرون كومار گوپتا روز دوشنبه تاكید كرد كه قرارداد هند برای تجهیز و فعال سازی تجاری این بندر به مدت 10 سال منعقد شده است و هدف اصلی آن ایجاد رابطه زمینی تجاری با افغانستان و كشورهای آسیای میانه است.
وی خاطر نشان كرد كه دولت افغانستان به ویژه ترجیح می دهد كالاهای مورد نیاز خود از هند را از طریق بندر چابهار و سپس جاده های مواصلاتی ایران دریافت كند.
این مقام هندی در ادامه با بیان اینكه عملیات تجاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مرحله اول با بهره گیری از یك سكوی 360 متری آغاز شد تاكید كرد نكته مهم در این مقطع میزان كالاهای ورودی و خروجی به این بندر نیست، بلكه این نكته است كه قرارداد ایران و هند در چابهار به مرحله بهره داری رسیده و عملیات ترانزیت در آن آغاز شده است.
گوپتا همچنین امكانات بالقوه وسیع برای فعالیت بخش خصوصی در این بندر را از نقاط قوت راه اندازی این پروژه دانست و گفت: بندر چابهار ایران برای هند از اهمیت استراتژیك فوق العاده ای برخوردار است چرا كه این بندر مسیر هند به آسیای میانه و از آنجا به برخی كشورهای اروپایی را هموار می كند.
وی همچنین درباره فعالیت های تجاری این بندر از نظر هند گفت: انتظار نمی رود كه این بندر در سالهای اولیه فعالیت خود، درآمد قابل توجهی برای دولت كسب كند اما به دلیل موقعیت مناسب، در سالهای آینده در انتقال كالاهای ساخت هند به كشورهایی مانند تركمنستان و یا قزاقستان كه محصور در خشكی هستند و به مسیرهای تجاری دریایی دسترسی ندارند نقش عمده ای بازی خواهد كرد.
مدیر كل بنادر جهانی دولت هند پیش از این نیز در مصاحبه ای با یك وبسایت خبری حوزه كشتیرانی تاكید كرده بود كه بهره گیری كامل از تمام ظرفیت های فاز اول بندر شهید بهشتی در چابهار كه تحت نظر هند در حال تكمیل است در سپتامبر 2018 آغاز خواهد شد.
وی به 'دیلی شیپینگ تایمز' گفت كه هند باید بر اساس یك قرارداد اجاره 10 ساله، با صرف 85.21 میلیون دلار در دو اسكله در فاز یك این پروژه تجهیزات تامین كرده و آنها را عملیاتی كند.
در عین حال وی تاكید كرد كه هند انتظار دارد عملیات بازاریابی برای این بندر را از هفته اول ماه ژانویه 2018 آغاز كند و به همین دلیل برخی ملاقاتها پیش بینی شده است كه اولین مورد از آنها در دهلی نو و به دنبال آن در شهرهای دیگری در ایران، آسیای میانه و افغانستان برگزار خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد كه مراحل نهایی تكمیل ترمینال های چند منظوره در فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار در سپتامبر 2018 پایان خواهد یافت.
وی گفت با این حال، فعالیت های تجاری بین شركت های هندی از طریق این اسكله از مدتی قبل شروع شده است.
گوپتا گفت كه در حال حاضر ارسال كالاهای ساخت هند به ایران از بنادر غربی این كشور از طریق فرودگاه دوبی به كراچی و پس از آن به ایران هشت روز طول می كشد در حالیكه برای همین عملیات از طریق مسیر چابهار تنها دو روز وقت نیاز است.
وی با اشاره به صرفه جویی های مالی قابل ملاحظه ای كه استفاده از بندرچابهار برای هند دارد افزود: حتی اكنون نیز كه بندر تكمیل نشده است عملیات شركت های هندی با استفاده از این بندر بسیار خوب بوده است.
مراسم فاز نخست توسعه بندر بین المللی چابهار با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری و دیگر مقامات ارشد ایران و با شركت مقامات متعددی از كشورهای منطقه از جمله وزیر مشاور در امور دارایی هند در سوم دسامبر 2017 - دوازدهم آذرماه - در چابهار برگزار شد.
كارشناسان اقتصادی، افتتاح فاز نخست بندر بین المللی چابهار را نشانه علاقه سرمایه گذاران و بازرگانان بین المللی به سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی ایران و همچنین حاكی از شرایط جدید پس از برجام می دانند.
آنها معتقدند این بندر تنها تامین كننده منافع ایران نیست بلكه به عنوان ابزاری برای آسان سازی تجارت و توسعه و مزیتی برای همگرایی اقتصادی دولت ها و ملت های منطقه محسوب می شود.
ایران بندر چابهار را به عنوان دروازه ترانزیتی برای اتصال جنوب آسیا به كشورهای آسیای میانه و اروپا در اختیار همه كشورها قرار داده است.
'ار پونیاه آیاپان رادا كریشان' وزیر دارایی و كشتیرانی هند نیز پیش از سفر خود به ایران جهت شركت در مراسم افتتاح فاز اول بندر چابهار اعلام كرد: افتتاح این پروژه بر نقش هند و ایران در منطقه تاثیر مثبت دارد.
وی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا ضمن اعلام این مطلب، بر اهمیت پروژه چابهار برای هند تاكید كرد و گفت: دولت هند به گسترش روابط خود با ایران در زمینه زیرساخت ها و انرژی بسیار اهمیت می دهد.
وی با اشاره به این كه بندر چابهار از نظر راهبردی برای هند و ایران بسیار مهم است، تصریح كرد: توسعه بندر چابهار یك مسیر ارتباطی بسیار مهم برای دو كشور ایجاد می كند و دستیابی هند به افغانستان را نیز سهولت می بخشد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز چندی قبل اعلام كرد چینی هایی كه در بندر گوادر در پاكستان فعالیت می كنند، متقاضی اتصال چابهار به آن شده اند تا بتوانند از محور ترانزیتی این بندر استفاده كنند.
آساق**1424*شبس*1488 *وحیده دینداری* انتشار دهنده: محسن تهوری