بيرجند - ايرنا - نماينده مردم بيرجند، درميان و خوسف در مجلس شوراي اسلامي گفت: روند مهاجرت از روستاهاي خراسان جنوبي به شهرهاي استان و كلانشهرها در يك دهه گذشته افزايش يافته و بيكاري و كم آبي ناشي از خشكسالي عامل اصلي تخليه روستاهاست.

حجت الاسلام سيد محمدباقر عبادي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: براساس آمار در 10 سال گذشته 40 درصد روستائيان استان مهاجرت كرده اند.
وي تجمع جمعيت در حاشيه شهرهاي استان را نشان دهنده وضعيت نامناسب روستائيان دانست و گفت: علل اصلي مهاجرت روستائيان استان عدم اشتغال، كاهش سطح درآمد و كم آبي است.
وي عنوان كرد: در مجموع در روستاهاي استان زيرساخت هاي خوبي در زمينه برق، تلفن و جاده وجود دارد و مهاجرت روستائيان، كمتر ناشي از نبود و كمبود زيرساخت هاست.
رئيس مجمع نمايندگان خراسان جنوبي در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه براساس آمارها تعدادي زيادي از قنات هاي روستاهاي استان خشك شده است گفت: هم اكنون حدود 500 روستاي استان با تانكرهاي سيار آبرساني مي شوند.
وي اضافه كرد: كم آبي و خشكسالي ها درآمد روستائيان را به شدت كاهش داده و بر كشاورزي استان تاثير منفي گذاشته است.
عبادي يكي از راهكارهاي ماندگاري جمعيت در روستاها را رونق صنايع دستي و ايجاد صنايع با حداقل نياز آبي دانست و گفت: در صورت رونق صنايع دستي بايد دولت در زمينه بازاريابي و فروش اين محصولات نيز از روستائيان حمايت كند.
وي با بيان اينكه دولت بايد تلاش بيشتري در راستاي اجراي طرح هاي آبخيزداري در روستاها داشته باشد افزود: سالانه حجم زيادي از روان آب هاي موجود در استان به هدر مي رود كه با اجراي طرح هاي آبخيزداري اين آب مي تواند براي كشاورزي و تغذيه سفره هاي آب زيرزميني استفاده شود.
نماينده مردم بيرجند، خوسف و درميان در مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد: بايد قبل از اينكه به دليل مهاجرت، آسيب جدي تري به شرق كشور وارد شود دولت طرح انتقال آب به خراسان جنوبي را دنبال كند و تاكنون در خصوص اجراي اين طرح اقدامي انجام نشده است.
وي گفت: افزايش مهاجرت، تامين امنيت استان و شرق كشور را براي دولت هزينه بر مي كند و در آينده در صورت ادامه روند مهاجرت با مشكلات امنيتي مواجه خواهيم شد.
استان مرزي خراسان جنوبي با ۱۵۱٬۱۹۳ كيلومتر مربع از نظر وسعت سومين استان ايران است و براساس سرشماري سال ۱۳۹۵ بيش از 768 هزار نفر جمعيت دارد.
اين استان 11 شهرستان و 460 كيلومتر مرز مشترك با افغانستان دارد.
سايت ايرنا خراسان جنوبي: www.irna.ir/skhorasan
كانال تلگرام: irnabirjand@
7556*3028
خبرنگار: حكيمه مصطفايي * انتشار: رسول محمدحسني