تهران- ايرنا- معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم با اشاره به ماموريت هاي حوزه پژوهش ،فناوري و نوآوري در كشور گفت: توسعه علم و فناوري به منظور پشتيباني از راهبردهاي توسعه پايدار كشور و حل چالش ها و مشكلات پيچيده، دو ماموريت اساسي براي نظام پژوهش، فناوري و نوآوري است.

به گزارش گروه علمي ايرنا از وزارت علوم، دكتر مسعود برومند روز سه شنبه در اجلاس روساي دانشگاه هاي كشور با اشاره به مقوله توسعه پايدار اقتصادي گفت: اين توسعه بر اساس اصول اقتصاد مقاومتي در دو محور صنعت و كشاورزي برنامه ريزي مي شود و در اين ميان توسعه علم، فناوري و نوآوري نقش بنيادين در استحكام پايه هاي اقتصادي كشور داشته و خود به عنوان منشا اصلي اقتصاد دانش بنيان يك محور اصلي در توسعه تلقي مي شود.
وي افزود: پژوهش و فناوري بايد در بهبود و ارتقاي سطح رفاه جامعه و مردم نقش اساسي ايفا كند و چنانچه اين مهم رخ دهد پژوهش و فناوري در جامعه ارزش تلقي مي شود و همه اركان جامعه خود نسبت به ايفاي نقش سازنده و گسترش تحقيق و توسعه در كشور اقدام خواهند كرد.
دكتر برومند در خصوص ايجاد اكوسيستم نوآوري گفت: ماموريت اول با ايجاد و توسعه اكوسيستم نوآوري در كشور حاصل مي شود كه به مفهوم پايه ريزي يك اقتصاد سيستمي است كه در اين سيستم نشانه ها و عوامل پيروزي ارائه مي شود و دولت ها به جاي سياست مداخله جويانه و تصدي گري سعي مي كنند فرآيند گرا عمل كرده و شرايط و بستر را براي رشد و نوآوري و خلاقيت آماده كنند.
معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم با اشاره به نقش آفرينان در اكوسيستم نوآوري گفت: همه مردم و اركان جامعه، دولت، مجلس و حتي قوه قضائيه كشور در ايجاد اكوسيستم نوآوري كشور نقش ايفا مي كنند و الگو هاي فكري، فرهنگ، جامعه، اقتصاد، سياست و محيط زيست به شدت در موفقيت و يا شكست طرح ها در كنار دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و مناطق ويژه علم و فناوري نقش دارند.
وي با اشاره به فرآيند حاكم در اكو سيستم نوآوري افزود: شاخص ايجاد يك اكوسيستم هماهنگ و موثر و پويا آن است كه فرآيند نوآوري كه همان فرآيند ايده تا محصول است به سهولت اجرا شود.
وي به مسير فرآيند اكوسيستم نوآوري اشاره كرد و گفت: شكل گيري ايده، تثبيت مفهوم، اجراي پايلوت، صحه گذاري، دانش فني، ايجاد ارزش افزوده اقتصادي، توسعه بازار، توليد، طراحي محصول نهايي، تشكيل شركت و طرح كسب و كار مسير فرآيند ايده تا محصول را مشخص مي كند.
دكتر برومند در ادامه گفت: مسئوليت ايجاد اكوسيستم نوآوري در كشور با شوراي انقلاب فرهنگي، وزارت علوم تحقيقات و فناوري، شوراي عالي عتف، وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي و در نهايت با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري است كه شوراي انقلاب فرهنگي نهاد تدوين كننده اين چشم انداز است و وزارت علوم مسئول ايجاد اكوسيستم نوآوري و شوراي عتف مسئول هماهنگي ها و انسجام عملياتي و وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي بهره برداران اين سيستم و معاونت علمي فناوري رياست جمهوري به شكل يك ستاد اجرايي اكوسيستم نوآوري را حمايت مي كند.
معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم به نقش اجرايي وزارت علوم در اين خصوص اشاره كرد و گفت: وزارت علوم براي تبديل شرايط كنوني نظام نوآوري كشور به شرايط ايده آل كه بتواند شاخص هاي هدف در نقشه جامع علمي كشور را محقق سازد به سه عنصر نيروي انساني، امكانات و منابع لازم و روش اجراي امور تمركز دارد.
دكتر برومند با اشاره به برنامه هاي اجرايي وزارت علوم گفت: ارتقاي سطح ذكاوت، توانمندي و اشتغال پذيري نيروي انساني فعال، بهبود و ارتقاي فرآيندهاي توسعه پژوهش هاي علمي و فناورانه، بهبود زير ساخت ها و امكانات زيست بوم نوآوري كشور، باز مهندسي ساختارهاي اجرايي، توسعه سازمان هاي ياد گيرنده در زيست بوم نوآوري كشور و برنامه اجرايي براي حل چالش هاي ملي كشور از جمله اصلي ترين برنامه هاي وزارت عتف به شمار مي رود.
در ادامه اين نشست يك روزه كه با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري، قائم مقام و تعدادي از معاونان وزير و نيز حدود 50 تن از روساي دانشگاه هاي كشور در محل وزارت علوم برگزار شد، دكتر حسين عسكريان ابيانه معاون اداري مالي و مديريت منابع وزارت علوم توضيحاتي در خصوص موضوع بودجه دانشگاه ها و مراكزآموزش عالي ارائه كرد و دكتر حسين سالارآملي قائم مقام وزير علوم در امور بين الملل و رئيس مركز همكاري هاي علمي و بين المللي نيز به بيان ديدگاه هاي خود درباره راهكارهاي تقويت ديپلماسي علمي و توسعه تعامل ها و همكاري هاي علمي بين المللي پرداخت.
همچنين دكتر مجتبي صديقي، معاون وزيرعلوم و رئيس سازمان امور دانشجويان از ساخت خوابگاه هاي دانشجويي با استفاده از وام بانكي و مشاركت بخش خصوصي خبر داد و گفت: در سه سال اخير پيگير اجراي طرح مديريت جامع خدمات رفاهي دانشجويان بوديم تا باري از دوش روساي دانشگاه ها برداشته شود.
دكتر غلامرضا غفاري، معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم نيز با تشكر از روساي دانشگاه ها براي ايجاد محيطي آرام و در عين حال با نشاط در دانشگاه هاي كشور، بر همكاري مستمر مسئولان دانشگاهي با تشكل هاي دانشجويي در زمينه هاي مختلف تاكيد كرد.
علمي9157
دريافت: منصوره شوشتري* انتشار: محتشمي پور