بیروت - ایرنا - روزنامه لبنانی «الاخبار» گزارش داد كه طی روزهای گذشته مقام های رژیم صهیونیستی در جلسات متعدد نسبت به بازسازی زرادخانه موشكی سوریه و راه اندازی كارخانه های ساخت موشك های نقطه زن در این كشور و لبنان ابراز نگرانی كرده اند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه در شماره امروز (سه شنبه) خود نوشت: بحث بر سر خطرات حضور ایران در سوریه بر امنیت ملی اسرائیل، چندین بار و به صورت فشرده در كابینه امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی مطرح شده است.
بر اساس گزارش الاخبار، كانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی برای اولین بار پرده از موضوع بازسازی زرادخانه های موشكی سوریه از سوی ایران برداشت. «باراك رافیلد» خبرنگار سیاسی این شبكه صهیونیستی ضمن اشاره به اینكه از سوی ناظر امنیتی محدودیت انتشار برخی از اطلاعات را دارد، می گوید كه در این جلسات موضوع جبهه شمالی بسیار مورد بحث قرار گرفت و فعالیت های ایران و حزب الله در سوریه و همچنین آمادگی برای روزی كه ارتش سوریه تسلط كامل بر خاك این كشور را به دست آورد، بیشتر بحثها را به خود اختصاص داد.
نویسنده الاخبار تاكید می كند: ملاحظات امنیتی كه خبرنگار اسرائیلی از آن صحبت كرده مربوط به نگرانی اسرائیل از پیشروی های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت به سمت جولان اشغالی است و این موضوع از مهم ترین موضوعات مورد بحث مسئولان صهیونیست بوده است.
این روزنامه لبنانی همچنین به اظهارات «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اشاره می كند كه از طریق تلویزیون اسرائیلی می گوید: سوریه ولبنان هر دو یك بنیان نظامی واحد شده اند و اسرائیل باید برای چالشی جدید در جبهه شمالی خود آماده باشد.
الاخبار در ادامه این گزارش به نقل از روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» به اظهارات «یوفال اشتاینتس» وزیر صهیونیست در پایان جلسات كابینه این رژیم اشاره می كند كه گفته بود هیچ اختلافی در موضوعات مورد بحث از جمله خطر ایران وجود نداشته است. وی افزود: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر یك سیاست و نبرد چند بعدی را برای محدود كردن حضور ایران در سوریه را رهبری می كند و این چیزی است كه می توانم از این جلسات خلاصه كنم.
وی ادامه داد: ما نمی خواهیم ایران هیچ پایگاه نظامی چه موشكی یا هوایی یا دریایی در سوریه داشته باشد.
این روزنامه صهیونیستی این جلسات را استراتژیك خواند و نوشت: در این جلسات كه آخرین آنها در روز یكشنبه برگزار شد، اعضا به دنبال راه كارهای مقابله با تلاش ایران برای حضور در سوریه، به ویژه فعال كردن دستگاه دیپلماسی خود در برابر روسیه و آمریكا برای پیگیری این موضوع بودند.
در جای دیگر، الاخبار به نقل از روزنامه «هاآرتص» نوشت: علی رغم حملات شورشیان، اسد در حال سیطره كامل بر سوریه از جمله بر مناطق جنوب سوریه و نزدیك به مرز اسرائیل است. ایران در پوشش پیروزی اردوگاه اسد در حال تلاش برای چیدن میوه اش است. تریلی ها مشغول انتقال محموله هایی از راه عراق به سوریه هستند كه شاید در این بین ادوات جنگی هم منتقل كنند.
در پایان هاآرتص اذعان می كند كه مساله اصلی و سرنوشت ساز از ناحیه اسرائیل، ساخت سلاح ایرانی است و مقامات صهیونیست نگرانی خود را از دو چیز ابراز داشته اند: «بازسازی زرادخانه موشكی سوریه و راه اندازی كارخانه های ساخت موشك های نقطه زن در سوریه و لبنان».
شبد**خاورم**2054**1379
انتشاردهنده: محمد خواجوئی