تهران - ایرنا - رئیس اورژانس تهران گفت: از 5 مرداد امسال موتورلانس‌ ها در ناوگان اورژانس تهران بكارگیری شد و اكنون در 141 نقطه شهر تهران فعال هستند و فعالیت این خودروها به حجم ماموریت آنها در این نقاط و محلات بستگی دارد.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، پیمان صابریان روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از نرم ‌افزاز اورژانس افزود: با توجه به ترافیك شهری، موتورلانس ها به خدمت رسانی بهتر به مردم كمك می كنند.
وی گفت: در سال جاری بیشترین ماموریت های موتورلانس ها در تهران در آذر بود كه 19 هزار و ٥٧٥ ماموریت گزارش شده است، یعنی هر موتورلانس تقریبا روزانه 7 ماموریت انجام داده است.
صابریان اظهار داشت: ورود موتورلانس ‌ها به مجموعه اورژانس تهران، مصرف سوخت آمبولانس‌ ها را تا50 درصد و فرسودگی آمبولانس‌ ها را 30 درصد كاهش داده است.
رئیس سازمان اورژانس تهران با اشاره به اینكه استفاده از موتورلانس ها به گواهینامه دیگری هم نیاز دارد، خاطرنشان كرد: انجام انفرادی ماموریت سخت است و همین امر ما را مجاب كرد تا آمو‌زش‌ های مضاعفي به این همكاران ارائه دهیم.
صابریان تصریح كرد: روزانه 5500 تا شش هزار تماس تلفنی در اورژانس تهران داریم كه حدود هزار مورد آن مزاحمت است و از مردم خواهش می‌ كنیم بی مورد و غیرمرتبط، تماس نگیرند.
حسن نوری، معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس كشور نیز در این مراسم درباره نرم افزار جدید اورژانس ١١٥ گفت: استفاده از این نرم افزار به ارتقا كیفیت خدمات و كاهش زمان رساندن بیمار كمك می كند و به خصوص این موضوع در مدیریت زمان در افراد دچار سكته ها حائز اهمیت است.
نوری با بیان این مطلب كه هدف ما كاهش زمان رسیدن و ارائه باكیفیت خدمات است، گفت: استفاده از نرم ‌افزارهای روز دنیا می ‌تواند در این راستا موثر باشد و این اقدام از سالهای اخیر در كشور آغاز شده است.
نوری گفت: در كشور ما نرم ‌افزار اورژانس ۱۱۵ بومی شد كه باعث ارتقا كیفیت خدمات و كاهش زمان ارائه خدمت شده است، چرا كه یكی از مشكلات ما تغییر نام خیابان ‌هاست و مردم در زمان حادثه برای آدرس‌ دهی دچار استرس می‌شوند، این نرم‌ افزار آدرس را دقیق به ما نشان می دهد.
وی همچنین از خرید بالگردهای جدید اورژانس خبر داد و گفت: دو بالگرد جدید مخصوص خدمات اورژانس برای اورژانس تهران خریداری شده كه در فرودگاه پیام در حال تجهیز آن هستیم.
نوری افزود: یكی از نیازهای اورژانس كشور، تامین تجهیزات دید در شب است كه تامین آن نیازمند همكاری سایر دستگاه ها و تامین بودجه لازم است.
وی با بیان اینكه مجلس و دولت باید كمك كنند تا به استانداردهای روز دنیا دست پیدا كنیم، ادامه داد: از ابتدای سال تاكنون ۳۹ پایگاه روستایی را راه‌ اندازی كردیم كه معتقدیم باید افزایش یابد.
وی تاكید كرد: افزایش كیفیت خدمات رسانی در بخش اورژانس نیازمند كار جمعی و هماهنگی همه سازمانها و نهادها است تا بتوان هر روز بیشتر از قبل خدمات شایسته به مردم عزیز كشورمان ارائه دهیم.
معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس كشور گفت: بعد از طرح تحول ۵ بالگرد به ۳۳ بالگرد افزایش یافت كه اغلب آنها اجاره ‌ای هستند. البته این بالگردها دید در شب نیستند و در حال حاضر امكان اجاره بالگردهای دید در شب وجود ندارد.
نوری ادامه داد: در سال جاری تاكنون بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بار همكاران را برای ارائه خدمات به محل حادثه فرستادیم كه بیش از ۴۴۰ هزار مورد مربوط به حوادث ترافیكی بوده است.
وی با تاكید بر اهمیت مدیریت زمان در خدمات رسانی اورژانس گفت: ثانیه ‌ها و دقیقه ها در مورد سكته ‌های قلبی و مغزی بسیار اهمیت دارند، چرا كه در سكته ها بیش از ٢ میلیون نورون تخریب می شود و هر ثانیه حیاتی است.
نوری ادامه داد: افزایش توان عملیاتی كه مستلزم خرید آمبولانس، ایجاد پایگاه و استخدام نیروی انسانی است، می‌ تواند در كاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار موثر باشد.
وی با بیان اینكه افزایش بیش از ۲۴۰۰ دستگاه آمبولانس به سیستم در دستور كار است، گفت: اورژانس هوایی در زمینه مدیریت زمان و رساندن بیمار به مركز درمانی، توانسته خدمات بسیار ارزشمندی ارائه دهد، اما درحال حاضر از آنها به صورت استیجاری در اورژانس استفاده می شود.
دریافت خبر: افشین شاعری ** انتشار: علی حبیبی
اجتمام 3063 ** 1569
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej