تهران - ايرنا - مشاور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در امور توانبخشي با اشاره به ضرورت تشخيص به موقع و غربالگري كودكان دچار اختلال تكاملي به خصوص اوتيسم، فعاليت مراكز جامع اختلال تكاملي كودك را در دانشگاه هاي بزرگ علوم پزشكي از جمله اصفهان، شيراز و تهران ضروري دانست.

محمدتقي جغتايي روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: دنبال روش هاي كم هزينه و عمومي براي تشخيص صحيح اختلال تكاملي كودك به خصوص اوتيسم هستيم و به واقع، اين مراكز براي تشخيص صحيح و ارائه خدمات مناسب به اين بيماران راه اندازي شده اند.
وي ادامه داد: اين كار در ساير دانشگاه هاي علوم پزشكي به صورت مجازي انجام مي شود. آزمايشات مختلف توسط متخصصان انجام و نتيجه كار در اختيار پزشكان و روانپزشكان اطفال قرار مي گيرد تا آنان تشخيص نهايي را در اين زمينه بدهند.
جغتايي با اشاره به اينكه اختلالات تكاملي، زمينه ساز بروز انواع مختلفي از معلوليت هاي حركتي، ذهني، گفتاري، شنوايي و بينايي مي شوند، گفت: براي پيشگيري از اين موضوع، لازم است كه تشخيص زودرس و مداخلات به موقع، انجام شود.
وي هدف از فعاليت مراكز ياد شده را اجراي مناسب برنامه غربالگري اعلام كرد تا كودكاني كه روند تكاملي غيرطبيعي دارند، سريعتر تشخيص داده شوند و با مداخله به موقع براي اصلاح يا كاهش مشكلات اين كودكان گام برداشته شود.
مشاور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در امور توانبخشي همچنين به بهره گيري از ظرفيت خانه ها و مراكز بهداشت در غربالگري اختلالات تكاملي از جمله اوتيسم اشاره كرد و گفت: اين مجموعه ها بستر مناسبي هستند تا در كنترل بيماري هاي غيرواگير هم نقش موثري داشته باشند.

** اجراي آزمايشي برنامه ملي مداخله اوتيسم در يكي از استان ها
جغتايي افزود: برنامه ملي مداخله اوتيسم شامل غربالگري، ارزيابي، تشخيص و مداخله به صورت آزمايشي در يكي از استان ها توسط سازمان بهزيستي، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشكي و سازمان هاي مردم نهاد اجرا مي شود.
وي اظهار كرد: وزارت بهداشت، سازمان آموزش و پرورش و بهزيستي استان به صورت مجزا فعاليت مي كردند، اما قرار شد غربالگري و تشخيص اوتيسم در قالب اين برنامه به صورت هماهنگ، انجام شود.
مشاور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در امور توانبخشي افزود: غربالگري در استان هاي ديگر به تدريج با همكاري سازمان بهزيستي، آموزش و پرورش و سازمان هاي مردم نهاد استان و دانشگاه هاي علوم پزشكي انجام خواهد شد.
اوتيسم نوعي اختلال رشدي است كه با رفتارهاي ارتباطي، كلامي غيرطبيعي مشخص مي‌شود. علايم اين اختلال تا پيش از سه سالگي بروز مي‌كند و علّت اصلي آن ناشناخته ‌است. اين اختلال در پسران شايع‌تر از دختران است.
علمي ** 1201 ** خبرنگار: عبدالكريم جبارپور* انتشار: اميد غياثوند