یاسوج - ایرنا- معاون ساخت و توسعه راه‌های كهگیلویه و بویراحمد گفت: در چهار سال گذشته 120 كیلومتر جاده جدید اعم از اصلی و روستایی در این استان احداث شد.

محمد راستا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 70 كیلومتر از این میزان راه اصلی و 50 كیلومتر نیز روستایی بوده است.
وی تصریح كرد: همچنین بیش از 160 كیلومتر جاده اصلی با پیشرفت فیزیكی بین 30 تا 90 درصد در حال اجراست.
وی جاده ملی پاتاوه - دهدشت، یاسوج - باغچه سادات، یاسوج - سی سخت و دهدشت، قلعه رئیسی به دیشموك را از جمله جاده‌های اصلی در دست اجرا در این استان ذكر كرد.
راستا گفت: در این مدت همچنین بیش از 300 كیلومتر روكش آسفالت در حوزه راه‌های اصلی و روستایی استان انجام شده است.
وی تصریح كرد: در سه سال گذشته همچنین بیش از 360 كیلومتر راه روستایی در سطح استان احداث، بهسازی و آسفالت شده است.
راستا ادامه داد كه میزان اعتبار هزینه شده برای این میزان آسفالت راه روستایی در استان ظرف سه سال گذشته افزون بر یك هزار و 800 میلیارد ریال بوده است.
وی تصریح كرد: جاده روستایی لال و شهرون و برآفتاب جلاله منطقه زیلایی شهرستان بویراحمد و برخی روستاهای دورافتاده در بخش دیشموك و چاروسا در شهرستان كهگیلویه از جمله آنهاست.
معاون ساخت و توسعه راه‌های كهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینك نیز افزون بر 500 كیلومتر جاده روستایی در سطح استان برای بهسازی و آسفالت در دست اجراست كه حدود 100 كیلومتر آن تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد.
راستا تصریح كرد: جاده روستاهای منطقه سیلاب و كلوار تا امام زاده شاه قاسم به طول 50 كیلومتر یكی از مهمترین راه‌های روستایی در حال اجراست.
وی با بیان اینكه كهگیلویه و بویراحمد همچنان به لحاظ شاخص آسفالت راه روستایی نسبت به میانگین كشوری هنوز فاصله زیادی دارد، افزود: بیش از نیمی از مجموع چهار هزار و 500 كیلومتر راه روستایی در این استان خاكی است.
كهگیلویه و بویراحمد حدود 6 هزار كیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد كه از این میزان 142 كیلومتر بزرگراه، 505 كیلومتر راه اصلی، یك هزار و 238 كیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
44 درصد جمعیت 713 هزار نفری استان كهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری نفوس و مسكن سال 95 در روستاها ساكن هستند.
این استان دارای یك هزار و 676 روستای دارای سكنه است كه حدود 700 روستای آن بالای 20 خانوار جمعیت دارد.
خبرنگار: حمید جهان ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
3016/6110