اصفهان- ايرنا- نوزاد 15 روزه اصفهاني كه بر اثر بازگشت شير به مسير راه هوايي، دچار ايست تنفسي شده بود با راهنمايي ‌هاي تلفني كارشناس اتاق فرمان 115 توسط مادر از خطر نجات يافت.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، درپي تماس يك خانواده اصفهاني با اتاق فرمان اورژانس پيش‌بيمارستاني و امدادخواهي براي نجات نوزاد 15 روزه اي كه دچار ايست تنفسي شده بود، يك واحد امدادي به محل اعزام شد و در فاصله زماني رسيدن تكنسين‌هاي اورژانس بر بالين نوزاد، كارشناس اتاق فرمان اقدام به راهنمايي خانواده مصدوم كرد تا زمان طلايي براي نجات نوزاد از دست نرود.
مادرِ اين شيرخوار اگرچه در اين شرايط دچار استرس شديد و حتي ياس شده بود اما با انجام دقيق راهنمايي‌هاي كارشناس اتاق فرمان موفق شد، نوزاد 15 روزه ‌اش را از مرگ حتمي نجات دهد.
كودك كه پس از تغذيه با شير، دچار بازگشت شير به داخل مسير راه هوايي و ايست تنفسي شده بود، پس از اجراي اقدامات امدادي، تنفس خود را بازيافت و شروع به گريه كرد.
چنانچه امدادخواهان در هنگام تماس با اتاق فرمان 115 آرامش خود را حفظ كرده و تا قبل از رسيدن واحد امدادي با دقت به راهنمايي ‌هاي كارشناس اتاق فرمان گوش و آنها را اجرا كنند، به طور قطع كمك شاياني به نجات مصدوم كرده‌اند.
همچنين اطرافيان بيمار، بايستي از انجام اقدامات خودسرانه و غيركارشناسي و نيز مداخله در روند درماني تكنسين‌هاي اورژانس در حين امدادرساني، به جد پرهيز كنند.
زمان طلايي زماني ميان 4 تا 6 دقيقه از زمان ايست قلبي- ريوي است كه اگر احياي قلبي- ريوي بر روي فرد انجام نگيرد فرد به علت فقدان اكسيژن مرگ مغزي دائمي در وي رخ مي دهد.
احياي قلبي ريوي (به انگليسي: CardioPulmonary Resuscitation) سي. پي. آر شامل اقداماتي است كه براي بازگرداندن اعمال حياتي دو عضو مهم قلب و مغز در فردي كه هوشياري خود را از دست داده انجام و تلاش مي‌شود تا گردش خون و تنفس به طور مصنوعي تا زمان برگشت جريان خون خودبخودي بيمار برقرار شود.
گ/7135 خبرنگار: فرزانه سادات مدنيون- انتشاردهنده: عمادي