مشهد- ایرنا- معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: بین المللی سازی دانشگاهها و جذب دانشجویان خارجی مورد تاكید است و دانشگاههای علوم پزشكی كشور باید از همه فرصت ها در این راستا استفاده كنند.

به گزارش ایرنا محمدباقر لاریجانی روز پنجشنبه در همایش روسا و معاونان آموزشی دانشگاههای علوم پزشكی منطقه 9 كشور در مشهد افزود: هم اینك تمام اختیاراتی كه به دانشگاه علوم پزشكی تهران در راستای بین المللی سازی داده شده به دیگر دانشگاههای علوم پزشكی در مناطق مختلف كشور نیز داده شده است.
وی بیان كرد: دانشگاههای علوم پزشكی باید در توسعه و افزایش جذب دانشجویان خارجی تلاش كنند.
وی دربخشی از سخنانش با اشاره به اهمیت خصوصی سازی در دانشگاهها خاطرنشان كرد: دانشگاهها باید كمك كنند تا با دیپلماسی روشن به سمت خصوصی سازی دانشگاههای علوم پزشكی كشور حركت كنیم .
لاریجانی در ادامه سرمایه گذاری بر روی آموزش های مهارتی و حرفه ای را مورد تاكید قرار داد و افزود: آموزش نیروی انسانی باید بر اساس نیازها در حوزه علوم پزشكی صورت گیرد و مسئولان دانشگاههای علوم پزشكی برنامه پنج ساله خود را در این زمینه ارائه كنند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت، با بیان اینكه ظرفیت برگزاری امتحانات الكترونیكی در حوزه علوم پزشكی در سطح كشور بالاست، افزود: هم اكنون 32 آزمون در حوزه علوم پزشكی برگزار می شود كه به طور مثال سالانه 70 هزار نفر در حوزه كارشناسی رشته های علوم پزشكی و 16 هزار نفر در حوزه دستیاری پزشكی شركت می كنند .
وی خاطر نشان كرد: بهره گیری از تمام ظرفیت ها برای برگزاری آزمون های الكترونیكی مورد تاكید است.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز در این همایش گفت: اخلاق حرفه ای یكی از بسته های مهم طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشكی است و در برنامه در حال اجرای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشكی، به موضوع اخلاق فردی و حرفه ای در راستای تربیت نیروی انسانی توجه ویژه ای شده است.
محمدرضا دارابی بیان كرد: با رعایت اخلاق حرفه ای به طور یقین افرادی در حوزه پزشكی تربیت خواهند شد كه رنج مردم را رنج خود دانسته و خدمات درمانی را به صورت شایسته ای به مردم ارائه خواهند داد.
وی با اشاره به استاد و دانشجو به عنوان 2 ركن اصلی دانشگاهها گفت: وجه تمایزی كه دانشگاههای علوم پزشكی با سایر دانشگاهها دارند، در ارائه خدمات به مردم در حوزه های مختلف پیشگیری، درمان و ارتقای سلامت دركنار آموزش است.
رییس دانشگاه علوم پزشكی مشهد ادامه داد: این امر رسالت و مسئولیت دانشگاههای علوم پزشكی در تربیت نیرو را سنگین تر خواهد كرد.
وی خاطر نشان كرد: طرح تحول و نوآوری در آموزش اكنون در قالب 18 ماموریت مشترك و 5 ماموریت ویژه در كلان منطقه 9 آمایشی در حال اجراست و به طور یقین تداوم این طرح تحول شگرف در برنامه های آموزشی و تربیت نیروی انسانی در حوزه پزشكی را به دنبال خواهد داشت.
همایش یك روزه روسا و معاونان آموزشی دانشگاه علوم پزشكی منطقه 9 كشور با حضور افزون بر 70 نفر از مسئولان این حوزه از استان های شمال و شرق كشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشكی مشهد برگزار شد.
خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3027/5132