به گزارش روز جمعه ایرنا، ساختار آموزشی فنی و حرفه ای و كار دانش با وجود شباهت های بسیار دارای تفاوت هایی نیز هست؛ از جمله اینكه شرایط ورود به شاخه فنی و حرفه ای از كار دانش دشوارتر و دروس فنی و حرفه ای مشكل تر از كار دانش است، در مقابل، دانش آموزان كاردانش باید دروس عملی و ساعات كارگاهی بیشتری بگذرانند و رشته های شاخه كار دانش متنوع تر از فنی و حرفه ای است.
برای حضور دانش آموزان فنی و حرفه ای در مدرسه، ساعتهای بیشتری درنظر گرفته شده و دانش آموزان فنی و حرفه ای برخی از دروس را كه دانش آموزان كار دانش از گذراندن آن معاف هستند را باید بگذرانند.
درباره آینده شغلی دانش آموزان (هنرجویان) هنرستان های كار دانش و فنی حرفه ای نیز باید گفت كه محتوای درسی و آموزشی گروه اول بر اساس آماده كردن دانش آموزان برای بازار كار بعد از فراغت از دوران دیپلم است اما در گروه دوم، آن دسته از دانش آموزانی قرار دارند كه با اولویت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و دانشگاه به این شاخه روی می آورند.
** هدف از ایجاد كار دانش و فنی و حرفه ای تربیت نیروی كار ماهر
هدف از تاسیس دو سیستم آموزشی «كار دانش» و «فنی و حرفه ای» تربیت نیروی كار ماهر برای ورود به بازار كار است و هر دو سیستم از این لحاظ یكسان هستند اما تفاوت آنها در متولیان برگزاری است.
دوره های «كار دانش» توسط وزارت آموزش و پرورش و با همكاری وزارت كار و امور اجتماعی به عنوان یكی از دوره های رسمی آموزش متوسطه برگزار می شود و دوره های «فنی و حرفه ای» توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت مستقل اجرا می شود و فارغ التحصیلان هر دو دوره، دیپلم متوسطه دریافت می كنند و امكان ادامه تحصیل خواهند داشت.
با وجود امكانات دانشگاه جامع علمی كاربردی، دوره های كاردانی پیوسته دانشگاه های فنی دولتی و آزاد و همچنین دانشگاه پیام نور، دانش آموختگان «كار دانش» و «فنی و حرفه ای»، هر دو می توانند بعد از احراز شرایط لازم، وارد دوره های كاردانی (فوق دیپلم) یكی از این دانشگاه ها شوند و در صورت علاقه و احراز شرایط ، امكان ادامه تحصیل در دوره های كارشناسی برای آنها فراهم است.
فارغ التحصیلان هر دو دوره «كار دانش» و «فنی و حرفه ای» می توانند بعد از اتمام دوره متوسطه با شركت در امتحانات تغییر شاخه و كسب نمره قبولی، وارد دوره های پیش دانشگاهی ریاضی، تجربی، انسانی و هنر شوند.
** شاخه فنی و حرفه ای
آموزش های فنی و حرفه ای در ایران سابقه 90 ساله دارد، اولین آموزش های غیر رسمی به سال 1280 باز می گردد، زمانی كه كارگران ایرانی زیر دست كارگران انگلیسی و هندی برای استخراج و بهره برداری از منابع نفت در جنوب كار می كردند و از آنها كارهای فنی یاد می گرفتند كه روش یادگیری آنها روش استاد و شاگردی بود.
نظام رسمی فنی و حرفه ای با احداث مدرسه ایران و آلمان در سال 1286 و آموزش دو رشته فلزكاری و درودگری در تهران شكل گرفت اما با شروع جنگ جهانی اول موسسه آموزش فنی و حرفه ای در سال 1296 تعطیل شد.
امروزه با گسترش صنعت و تكنولوژی، مراكز تولیدی، صنعتی و خدماتی نیازمند نیروی انسانی متخصص است به همین دلیل آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان عامل مهم تربیت این نیروها مورد توجه قرار دارند.
شاخه فنی و حرفه ای اهدافی همچون اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی و پرورش كمالات و فضایل اخلاقی، بینش سیاسی و اجتماعی، شناخت بهتر استعدادها و علاقه دانش آموزان و ایجاد زمینه مناسب برای هدایت آنان به سمت اشتغال مفید و احراز آمادگی نسبی دانش آموزان برای ادامه تحصیل در رشته های علمی كابردی (تكنولوژی) را دنبال می كند.
ساختار رشته های فنی و حرفه ای بر سه زمینه صنعت، خدمات و كشاورزی پایه گذاری شده و هر زمینه دارای چند دسته است.
58 واحد از درس های این شاخه در همه رشته ها به صورت مشترك ارائه می شود و درس های اختصاصی برای هر رشته حدود 39 واحد است.
اكنون رشته های زمینه صنعت شامل مكانیك خودرو، تاسیسات، نقشه كشی عمومی، صنایع فلزی، ساخت و تولید، صنایع چوب و كاغذ، الكترونیك، الكتروتكنیك، صنایع شیمیایی، صنایع نساجی، متالورژی، ساختمان، نقشه برداری، سرامیك، رشته های زمینه خدمات شامل نقشه كشی معماری، نقاشی، گرافیك، كودك یاری، مدیریت خانواده، تربیت بدنی، كامپیوتر، طراحی و دوخت، حسابداری بازرگانی، نمایش، سینما، صنایع دستی و پویانمایی (انیمیشن) و رشته های زمینه كشاورزی شامل امور زراعی و باغی، امور دامی، ماشین های كشاورزی و صنایع غذایی است.
از آنجا كه آموزش های فنی و حرفه ای، فرد را برای احراز مشاغل فنی و حرفه ای آماده می كند و كارایی او را در انجام چنین مشاغلی افزایش می دهد، برای فارغ التحصیلان رشته های مختلف فنی و حرفه ای به دلیل فعالیت در كارگاه های مختلف و آشنایی با دستگاه ها و ابزار آلات فنی و صنعتی و نحوه استفاده از آنها زمینه كاریابی و اشتغال بیش از سایر رشته ها است و این فارغ التحصیلان می توانند با فعالیت در كارخانجات تولیدی و مراكز خدماتی، شركتها، ادارات و یا تاسیس كارگاه های خصوصی و تعاونی های تولیدی مشغول به كار شوند.
دانش آموزان علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته های مختلف شاخه فنی و حرفه ای پس از گذراندن سال اول متوسطه و با احراز شرایط تحصیل در شاخه فنی و حرفه ای و ضوابطی كه هر ساله اعلام می شود، در صورت كسب اولویت، می توانند در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل داده و پس از دو سال ادامه تحصیل، مدرك دیپلم بگیرند و در صورت تمایل به شركت در آزمون دوره های كاردانی پیوسته وارد آموزشكده های فنی و حرفه ای، دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی كاربردی شده و در مقطع كاردانی ادامه تحصیل دهند.
پس از آن نیز امكان ادامه تحصیل در دوره های كارشناسی ناپیوسته و مقاطع بالاتر وجود دارد و فارغ التحصیلان شاخه فنی و حرفه ای می توانند در صورت تمایل برای شركت در آزمون سراسری با گذراندن دوره پیش دانشگاهی در یكی از دروه های ریاضی، تجربی، علوم انسانی و یا هنر ادامه تحصیل دهند.
** شاخه كار دانش
كار دانش به عنوان شاخه ای از نظام آموزش متوسطه، بر اساس اهداف كلی و اصول حاكم بر این نظام و هماهنگ با آن طراحی شده است.
آموزش های كاردانش به آموزش هایی اطلاق می شود كه موجبات ارتقای دانش افراد و ایجاد مهارت های لازم و به فعلیت در آوردن استعدادهای نهفته آنان را فراهم آورد تا آنها را برای احراز شغل، حرفه و كسب و كار مشخص آماده سازد و یا مهارت های آنها را برای انجام كاری كه به آنان محول شده است تا سطح مطلوب افزایش بخشد.
این شاخه دارای سه زمینه صنعت، كشاورزی و خدمات است و هر زمینه دارای یك یا چند گروه و هر گروه دارای یك یا چند شاخه اصلی و هر رشته دارا یك یا چند رشته مهارتی است.
در تمامی رشته های مهارتی این شاخه 53 واحد به درس های عمومی انتخابی و حدود 43 واحد به درس های مهارتی اختصاص دارد و واحدهای آموزشی مربوط به این شاخه هنرستان كاردانش نامیده می شود.
از جمله اهدافی كه برای این شاخه ترسیم شده می توان به اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی، تربیت نیروی انسانی در سطوح نیمه ماهر، ماهر و استادكاری و سرپرستی برای بخش های صنعت، كشاورزی و خدمات، احراز آمادگی نسبی دانش آموزان برای ادامه تحصیل در رشته های خاص علمی كاربردی، آموختن فنون و مهارت های مورد نیاز جامعه و هدایت و پرورش استعدادهای افراد به تناسب علاقه و انگیزه آنان به رشته ها و حرف و مشاغل اشاره كرد.
هدف آموزش های كار و دانش، تربیت نیروی انسانی ماهر برای تصدی شغل و حرفه متناسب با نیاز بازار كار است و توانایی های مهارتی و علمی برای انجام وظایف شغلی، سه ركن را در بر دارد كه در طول اجرای برنامه آموزشی به دانش آموزان آموزش داده می شود، این اركان شامل مهارت های فنی است كه توانایی انجام كار در حد استانداردهای شغلی اعلام شده از سوی دستگاه متولی بخش اشتغال همراه با رعایت نكات ایمنی و بهداشت را در بر می گیرد.
مهارت های زندگی دومین ركن است كه گسترش توانایی های فكری، مهارت های تصمیم گیری، پرورش روحیه مسئولیت پذیری، نظم و برنامه ریزی در امور فردی و اجتماعی و حرفه ای و همچنین فضائل اخلاقی و بینش سیاسی را در بر می گیرد این توانایی ها در قالب درس های عمومی و تكمیل مهارت به دانش آموزان این شاخه آموزش داده می شود.
ركن سوم مهارت های یادگیری است كه توانایی و مهارت لازم برای ادامه دادن یادگیری مستقل بعد از فارغ التحصیلی را در بر دارد تا فارغ التحصیلان رشته كار و دانش همیشه در حوزه تخصصی خود به روز باشند.
شاخه كار و دانش شامل رشته های متعددی است كه میزان مطالب علمی و فعالیت های مهارتی آنها با یكدیگر متفاوت است و به همین دلیل ورود به هر یك از رشته های مهارتی با رعایت شرایط و ضوابطی همچون علاقه مند بودن به رشته های مهارتی موردنظر، تناسب استعداد دانش آموز با محتوا و سرفصل های برنامه درسی رشته مهارتی مورد علاقه (احراز نمره حد نصاب در برخی از دروس مرتبط)، وجود ظرفیت پذیرش در هنرستان های كار دانش و نیاز بازار كار صورت می گیرد و در مواردی كه تقاضا برای ورود به یك رشته مهارتی بیش از ظرفیت هنرستان كاردانش باشد؛ گزینش دانش آموزان از طریق مصاحبه، آزمون ورودی و یا شرط معدل انجام می گیرد.
برنامه درسی شاخه كار و دانش برای دستیابی به صلاحیت های موردنظر، شامل حداقل 96 واحد درسی است كه 30 تا 40 درصد آن به آموزش های نظری و 60 تا 70 درصد آن به آموزش های عملی در كارگاه های مجهز به تجهیزات جدید و انجام طرح های كسب و كار (كارآفرینی) و كارورزی اختصاص یافته است و شامل 49 واحد دروس عمومی، چهار واحد دروس انتخابی، حداقل 20 و حداكثر 43 واحد دروس مهارتی است.
دانش آموزانی كه تمامی واحدهای درسی رشته مهارتی خود را با موفقیت به پایان برسانند از مزایایی همچون دریافت مدرك رسمی پایان تحصیلات كامل آموزش متوسطه در رشته مهارتی مربوطه از وزارت آموزش و پرورش، دریافت گواهینامه مهارت شغلی از دستگاه متولی ذیربط و دریافت گواهینامه كارورزی از وزارت كار و امور اجتماعی بهره مند می شوند.
فارغ التحصیلان شاخه كار دانش می توانند در صورت موفقیت در آزمون ورودی، در دوره های كاردانی پیوسته فنی و حرفه ای آموزشكده های دولتی و دانشگاه آزاد و دوره های كاردانی ناپیوسته یا پیوسته (دانشگاه جامع علمی كاربردی) به ادامه تحصیل مشغول شوند همچنین می توانند در صورت تمایل برای شركت در آزمون سراسری با گذراندن دوره پیش دانشگاهی در یكی از دوره های ریاضی، تجربی، علوم انسانی یا هنر ادامه تحصیل دهند.
فارغ التحصیلان دوره های كاردانی می توانند در صورت تمایل بعد از اتمام دوره كاردانی با موفقیت در آزمون ورودی دوره های كارشناسی ناپیوسته شركت كرده و نیز در مقاطع بالاتر به ادامه تحصیل بپردازند.
دو شاخه كار دانش و فنی و حرفه ای شاید به دلیل تبلیغات كمتر درباره هر یك از آنها مغفول واقع شده اند و دانش آموزان و آحاد جامعه اطلاعات كمی درباره كاركرد و آینده شغلی این دو شاخه تحصیلی دارند و از تفاوت ها و یا شباهت های این دو، كم و بیش بی اطلاعند و صرفا بر اساس آنچه كه توسط مشاوران و والدین به هنگام انتخاب رشته پیشنهاد می شود، دانش آموزان یكی از این دو شاخه را انتخاب می كنند.
اكنون این سوال در میان صاحبنظران و اهل فن مطرح است كه اگر دو شاخه كار دانش و فنی و حرفه ای در یك راستا و با یك هدف مشخص به سمت افزایش آموزش های مهارتی حركت می كنند، چه نیازی به هر دو شاخه است و چه بسا هر یك از این شاخه ها بتواند نیاز دانش آموزان و بازار كار را تامین كند.
** ارائه آموزش های مهارتی با مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و دستگاه های مختلف انجام می شود
مدیركل دفتر كار دانش وزارت آموزش و پرورش درباره انتقاداتی كه به موازی كاری فعالیتهای كاردانش و فنی و حرفه ای وارد می شود، به خبرنگار حوزه آموزش ایرنا گفت: هر آنچه اكنون در زمینه آموزش های مهارتی رسمی در آموزش و پرورش در حال انجام است منطبق با مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و دستگاه های اجرایی مختلف است كه پس از امضای ریاست جمهوری ابلاغ شده و قابلیت عملیاتی شدن پیدا می كند.
سید مصطفی آذركیش اضافه كرد: شاخه كار دانش علاوه بر مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، دارای آیین نامه همكاری دستگاه های اجرایی با موسسات تولیدی و خدماتی است كه سال 1371 در هیات وزیران تصویب شد.
وی بیان كرد: شاخه های فنی و حرفه ای و كار دانش به لحاظ ساختاری و محتوایی با هم متفاوت هستند و هر گونه تغییر و اصلاح در این نظام آموزشی جزء سیاست های كلان است كه باید متناسب با پیشرفت تكنولوژی و نیازهای جامعه اعمال شود.
مدیر كل دفتر كار دانش وزارت آموزش و پرورش عملكرد شاخه كار دانش را به دلیل پوشش صد در صدی مهارت آموزی در نقاط مختلف كشور به ویژه مناطق محروم مطلوب ارزیابی كرد و افزود: آموزش های كار دانش توانسته است با تعدد و تنوع رشته ها به نیازهای ملی، منطقه ای و بومی پاسخ داده و با مشاركت دستگاه های اجرایی، استانداردهای مهارتهای جدید و به روز را تدوین كند.
آذركیش خاطرنشان كرد: هر گونه تغییر در محتوای برنامه درسی شاخه فنی و حرفه ای توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی صورت می گیرد و در شاخه كار دانش نیز استانداردهای مهارتی توسط دستگاه های مهارتی خارج از آموزش و پرورش طراحی می شود و متناسب بودن رشته ها با نیاز بازار كار در اولویت قرار دارد.
وی با توضیح اینكه در نظام فنی و حرفه ای، آموزش ها عمومی تر و در شاخه كار دانش، آموزش ها تخصصی تر است، تصریح كرد: به عنوان مثال در شاخه فنی و حرفه ای رشته الكترونیك داریم اما در شاخه كار دانش، رشته هایی در زمینه برق همچون برق صنعتی، برق ساختمان و نصب آسانسور تعریف شده است یا در فنی و حرفه ای رشته مكانیك خودرو و در شاخه كار دانش، برق خودرو داریم.
آذركیش ادامه داد: در شاخه فنی و حرفه ای از آنجا كه بر آموزش نظری تاكید می شود، تجهیزات خاص رشته ای تعریف شده و در هر هنرستانی كه امكان استفاده تجهیزات مشترك برای شاخه كار دانش وجود داشته باشد، این كار انجام می شود.
وی به ویژگی های شاخه كار دانش اشاره كرد و با بیان اینكه دستگاه های اجرایی متولی مهارت، در فرآیند آموزشی این شاخه تحصیلی مشاركت دارند، گفت: فرآیند آموزشی شامل تدوین استاندارد مهارت، اجرای آموزش، برگزاری آزمون و صدور گواهینامه است به این معنا كه هنرجویان كار دانش علاوه بر دیپلم رسمی آموزش و پرورش، گواهینامه مهارت دریافت می كنند.
مدیر كل دفتر كار دانش وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: بر اساس قانون صنفی كشور مصوب مجلس شورای اسلامی، هنرجویان پس از پایان آموزش در بیش از 110 رشته مهارتی كار دانش برای دریافت پروانه كسب نیاز به آزمون ندارند و استاندارد و مهارت های شاخه كار دانش توسط دستگاه های متولی ارائه شده و یا مورد تایید قرار می گیرد به همین دلیل به بازار كار و اشتغال نزدیك تر است.
آذركیش اضافه كرد: در برنامه درسی ملی، سه گروه دانش آموزان تعریف شده است؛ گروه اول دانش آموزانی هستند كه پس از پایان دوره متوسطه وارد بازار كار می شوند بر همین اساس مراكز یادگیری در این آموزش ها می تواند خارج از مدرسه و با مشاركت بخش دولتی و غیردولتی تشكیل شود و نیازهای منطقه ای نیز در تدوین برنامه ها لحاظ شود این دانش آموزان در سطح یك و دو مهارتی، توانایی ورود به بازار كار را بیشتر و زودتر دارند.
وی ادامه داد: گروه دوم، دانش آموزان فنی و حرفه ای سطح دو یا سه مهارتی را شامل می شود كه قادر خواهند بود پس از دوره كاردانی جذب بازار كار شوند كه برنامه ریزی درسی در این گروه با مشاركت آموزش و پرورش و وزارت علوم انجام می شود.
مدیر كل دفتر كار دانش وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: گروه سوم، دانش آموزان متوسطه در رشته های نظری هستند كه باید برنامه ریزی درسی به گونه ای طراحی شود كه در پایان دوره متوسطه دوم، یك مهارت را یاد بگیرند و ورود این افراد به بازار كار بعد از گذراندن دوره كارشناسی و بالاتر است.
آذركیش اظهار كرد: در بندهای پنجم و ششم برنامه درسی ملی اشاره شده كه دوره متوسطه دارای سه شاخه نظری، فنی و حرفه ای و كار دانش است و هر یك از شاخه های این دوره دارای رشته هایی خواهند بود كه تنوع آنها بر اساس نیاز جامعه، اقتضای زمان و امكان اجرا تعیین می شود.
وی ادامه داد: در شاخه نظری چهار رشته، فنی و حرفه ای 41 رشته و در كار دانش 160 رشته داریم و برای هر كدام از شاخه ها اهدافی تعیین و سیاست هایی طراحی شده كه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است و این اهداف و سیاست ها با امضای رئیس جمهوری ابلاغ شده است.
وی با اشاره به اینكه اكنون 55 هزار هنرجوی شاخه كار دانش در خارج از آموزش و پرورش، آموزش های مهارتی را فرا می گیرند و با كارخانجات، موسسات تولیدی و خدماتی همكاری می كنند، گفت: بر اساس آخرین آمار 199 هزار و 800 نفر معادل 21.25 درصد دانش آموزان در شاخه كار دانش و 146 هزار و 750 نفر معادل 15.72 در شاخه فنی و حرفه ای و در پایه دهم مشغول به تحصیل هستند كه این آمار نشان می دهد در شاخه كار دانش نسبت به سال گذشته رشد چهار و دو دهم درصدی و توسعه كمی بیش از 50 هزار نفر داشته ایم.
آذركیش یادآور شد: در مجموع 646 هزار نفر در پایه های دهم و یازدهم در چهار هزار و 400 هنرستان شاخه كاردانش و دو هزار و 700 هنرستان شاخه فنی و حرفه ای كشور مشغول به تحصیل هستند.
** تفكیك شاخه های فنی و حرفه ای و كاردانش موجب هدر رفت امكانات می شود
سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اما نظر دیگری دارد، وی ضمن اینكه معتقد است این دو شاخه تحصیلی موازی كاری دارند و در یك راستا حركت می كنند، به خبرنگار ایرنا گفت: تفكیك شاخه های فنی و حرفه ای و كار دانش موجب هدر رفت امكانات می شود، از این رو باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا فعالیت این دو شاخه هم پوشانی شده و هنرجویان از تجهیزات تمامی هنرستان ها استفاده كنند.
میرحمایت میرزاده اظهار داشت: هنگامی كه در یك مكانی به نام هنرستان همه هنرجویان كنار هم هستند نمی توان آنها را به دو گروه كار دانش و فنی و حرفه ای دسته بندی كرد به عنوان مثال كارگاه مكانیك هنرجویان هر دو شاخه از دستگاه های جوش استفاده می كنند و تفاوتی وجود ندارد.
وی ادامه داد: در شاخه كار دانش، دروس عملی بیشتر و در فنی و حرفه ای دروس نظری و دانشی بیشتر است اما هنگامی كه هنرجویان دو شاخه وارد كارگاه های آموزشی می شوند تمامی كارها یكسان است.
سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مساله دیگر این است كه وقتی سر در یك هنرستان تابلوی كار دانش نصب شده، هنرجویان فنی و حرفه ای اجازه ورود و استفاده از امكانات آن را ندارند و عكس آن نیز صادق است و یا اینكه گاه دو هنرستان كار دانش و فنی و حرفه ای در كنار هم قرار دارند اما امكان بهره گیری از تجهیزات و وسایل یكدیگر را ندارند.
میرزاده با بیان اینكه با امكانات موجود هم می توان خدمات بهتری به هنرجویان هنرستان ها ارائه كرد، گفت: در بسیاری كشورها تفكیكی بین این دو شاخه وجود ندارد و ما هم باید به گونه ای برنامه ریزی كنیم تا با هم پوشانی فعالیتها، هنرجویان بتوانند از امكانات تمامی هنرستان ها استفاده كنند.
وی تصریح كرد: وظیفه آموزش و پرورش، تربیت نیروی متخصص نیست بلكه رسالت اصلی آن آموزش مهارت های عمومی است و نیازی نیست كه همانند دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی گرایش ها و رشته های مختلف داشته باشد زیرا این امر هدر رفت امكانات است.
سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هدف شاخه كار دانش و فنی و حرفه ای، تربیت كارگر ماهر با مدرك دیپلم است و قرار نیست آموزش و پرورش مهندس متخصص تربیت كند به همین دلیل به صلاح است این هنرستان ها در هم ادغام شوند تا استفاده بهتری از امكانات موجود شود.
میرزاده با بیان اینكه در قانون برنامه ششم توسعه به مهارتآموزی توجه بیشتری شده است، اظهار داشت: اعتبارات در این بخش در حد ایدهآل نیست اما همین میزان نیز به دلیل فقدان برنامهریزی درست و موازیكاری بین سازمان فنی و حرفهای و آموزش و پرورش از بین میرود.
وی تصریح كرد: اعتبارات موجود میتواند مشكلات هر دو دستگاه را حل كند و علاوه بر موازیكاری، فعالیت سازمان فنی و حرفهای در ساعات اداری كه بسیاری از مردم و دانشآموزان به كار و تحصیل اشتغال دارند، باعث هدر رفت تجهیزات میشود.
** سخن آخر
در شرایطی كه افق چشم انداز برنامه ششم توسعه برای زیر پوشش قرار دادن حداقل 50 درصد دانش آموزان كشور در شاخه كار دانش و فنی و حرفه ای ترسیم شده است، به نظر می رسد برای تحقق چنین امر مهمی كه می تواند در رونق كسب و كار و اقتصاد كشور بسیار راهگشا باشد، باید مسئولان امر و متولیان اطلاعات دقیق تری درباره اهداف رشته های مختلف این دو شاخه در اختیار مخاطبان قرار دهند.
طرح این شبهه كه دو شاخه كار دانش و فنی و حرفه ای موازی كاری كرده، ممكن است موجب شود كه دانش آموزان تمایل كمتری به تحصیل در یكی از این دو شاخه نشان دهند و این امر به نوعی به حاشیه راندن آموزش های مهارتی را به همراه داشته باشد و وزارت آموزش و پرورش در دستیابی به اهداف تعیین شده در زمینه پوشش آموزش های مهارتی، ناكام بگذارد.
فراهنگ**1883**1055
خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار: زینب كارگر
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
تهران- ایرنا- كار دانش و فنی و حرفه ای دو شاخه حساس تحصیلی به شمار می روند و چشم امید وزرات آموزش و پرورش به آنهاست تا در پایان برنامه ششم توسعه، آمار دانش آموزان در رشته های مختلف مهارتی را به 50 درصد برساند.