تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹

تهران- ايرنا- در دومين شب از سي و سومين جشنواره موسيقي فجر، دو اجراي ويژه بانوان از گروه هاي كيدي از هرمزگان و ژن دنگ از اصفهان برگزار و دفتر جشنواره براي زنان بسته شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي هنري ايرنا، در 10 شب برگزاري جشنواره امسال در مجموع يكصد اجرا در سبكهاي مختلف موسيقي از سراسر كشور تعيين شده است كه بانوان فقط دو اجرا در سالن خليج فارس نياوران داشتند.
نخستين برنامه مربوط به هنرمندان هرمزگاني بود كه با ريتم، هماهنگي گروه و جذابيت كم شروع شد اما از آنجا كه مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد، در نيمه دوم ريتم، هماهنگي نوازندگان و جذابيت فوران كرد.
بندري ها با قطعه پامش كه ضرباهنگي سنگين داشت شروع شد، سخنگوي گروه كيدي در توضيح اين قطعه گفت كه آهنگي ويژه جمع هاي زنانه در عروسي هاست.
مثل بيشتر آواها و نواهاي محلي ايراني باز هم لالايي، خود را وارد ترانه كرد و به دنبال آن واگويه هاي به غربت فرستادن نوعروسان معلوم كرد كه آهنگ عروسي چرا زنانه و چرا حزن انگيز است.
نوبت به اجراي «زار» رسيد؛ موسيقي درماني با كمك «باد سرخ» كه از اقيانوس مي وزد تا استنشاق آن همراه با دود كردن چند گياه، نواختن سازها و حركات درمانگر، دردهاي درون تن را بكشند.
حضار خواستار اجراي كامل موسيقي درماني زار شدند كه گفته شد امكان دود كردن گياه و حركات درمانگر روي صحنه وجود ندارد و شايد كسي را ناراحت كند كه يكي از حضار در واكنش به آن گفت: در تهران كسي به دود حساس نيست.
در قسمت دوم، اجراي ضرباهنگ هاي تند و شاد مورد پسند بانوان شنونده قرار گرفت اما اين حال و هوا، مورد پسند عوامل كنترل سالن قرار نگرفت كه باعث تعجب شد زيرا در بسياري كنسرتها دست و جيغ و هورا فراوان است اما اينجا كه حضار و گروه موسيقي يكدست خانم بودند جاي تعجب داشت.
به نظر مي رسد وقفه بين اجراي قطعات، سينك نبودن سازها و توضيح ندادن برخي آواها كه با لهجه بندري خوانده مي شد به كار اين گروه جوان لطمه زده بود.
شايد دليل آن كم تجربگي در اجراي صحنه اي، ترس از كلمه بزرگ تهران و يا تذكرات گاه و بيگاه عوامل سالن حين اجرا به هنرمندان باشد كه موجب به هم خوردن تمركزشان مي شد و انرژي را از اين دختران جوان مي گرفت.
تك خوان گروه از صداي پرحجم و وسيعي برخوردار بود و اين گروه موسيقي نواحي را مهديه شكري زاده بزنجاني و طيبه زندش با ساز جهله، ياسمن آوخ با ساز كسر، سحر محمدي با كمانچه، زيبا رون با پيپه، نجمه ناصري با دهل، صفورا كمالي زركاني با جفتي و سرپرست گروه رومينا تني با عود تشكيل مي دادند.
اعضاي گروه در اجراي شب گذشته خود، قطعات سلام عليكم زيور، ايبونه بار، پشت باغ مولوي، هوبادگنو، كه لنجم ثمرن و سينگونگت دست تو كلك را نواخته و خواندند.
در پايان با تشويق و تقاضاي مكرر حضار، رومينا تني به همراه دختران هنرمند بندري دو قطعه شاد ديگر نيز نواختند.
سي وسومين جشنواره موسيقي فجر از 20 تا 30 دي ماه با اجراي گروه هاي مختلف موسيقي در تالار وحدت، سالن رودكي، فرهنگسراي نياوران، سالن ايرانيان، برج آزادي و برج ميلاد تهران برگزار مي شود.
فراهنگ**1823**1540**1055
خبرنگار: طاهره نبي اللهي * انتشار: زينب كارگر