اروميه- ايرنا- گسترش سريع فضاي مجازي در دهه هاي اخير علاوه بر تاثير در سبك زندگي كاربران، موجب شد تا بسياري از بخش ها از جمله تبليغ آموزه هاي معنوي نتوانند با سرعت رشد شبكه هاي اجتماعي همگام شوند و جاي خالي محتواي معنوي در اين فضا احساس شود.

به گزارش ايرنا از حدود يك دهه پيش فضاي گسترده وب وارد فضاي زندگي مردم ايران شد و با وجود دشواري هايي كه در ابتدا در خصوص ايجاد ارتباط با فضاي مجازي وجود داشت، ورود اين فضا به زندگي مردم به سرعت شكل گرفت و بخش غيرقابل اغماضي را از زندگي خانواده ها به ويژه جوانان تصاحب كرد.
روند تطبيق مردم به ويژه نسل جوان با فضاي گسترده وب با محوريت رايانه در حال تكامل بود كه ورود گوشي هاي هوشمند نيز شتاب بيشتري به حضور فضاي مجازي در زندگي ميلياردها نفر از مردم جهان و ميليون ها نفر از مردم ايران داد تا سهم فضاي مجازي در زندگي روز به روز بيشتر شود.
شتاب حضور فضاي مجازي و توسعه اين فضا به قدري زياد و در برخي موارد غيرقابل تصور بود كه بخش هاي مختلفي از آن غافل شدند و نتوانستند از مزيت هاي آن استفاده بهينه را ببرند كه يكي از اين بخش ها، بخش توليد محتواي معنوي در اين فضا و با استفاده از ظرفيت هاي آن است.
وجود شبكه ها و صفحات مختلف سرگرمي، خبري، اطلاعات عمومي و صفحات شخصي با آشنا شدن روزافزون مردم با فضاي مجازي گسترش يافت ولي توليد محتواي معنوي و صفحات معنوي به ويژه با استفاده از آموزه هاي اسلام ناب محمدي نتوانست در اين خصوص پا به پاي ديگر بخش ها حركت كند؛ هرچند در سال ها و ماه هاي اخير در اين خصوص اقدامات گسترده اي انجام شده و با محوريت جشنواره ها، برنامه ريزي هاي خوبي شروع شده است.
در آذربايجان غربي نيز به تبع ديگر استان هاي كشور، موضوع توليد محتواي معنوي پس از غفلتي قابل توجه در ماه هاي اخير مورد توجه قرار گرفته و با محوريت شبكه هاي اجتماعي، تلاش ها با قدرت و قوت تداوم يافته است.
بسياري از مسئولان فرهنگي، صاحب نظران و كارشناسان بر اين عقيده هستند كه بايد به فضاي مجازي به عنوان فرصتي براي فعاليت بيشتر و حضور بهتر در راستاي توسعه معنويت نگار كرد تا از اين طريق، اثرگذاري بخش هاي ديگر از جمله تبليغات ضد دين و محتواي مستهجن روز به روز كم رنگ تر شود.
مقام معظم رهبري نيز از جمله تاكيدكنندگان بر توسعه فعاليت هاي معنوي در فضاي مجازي هستند و در ديدار با رئيس و اعضاي شوراي عالي فضاي مجازي در سال 1394 با اشاره به گسترش روزافزون و پرسرعت پديده عظيم و بي‌نظير فضاي مجازي تأكيد كردند: 'بايد با استفاده از توانايي ها و استعدادهاي جوان كشور و با سياستگذاري صحيح و اقدامات سنجيده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضاي مجازي و حضور فعال و تأثيرگذار و توليد محتواي اسلامي متقن و جذاب حركت كنيم.'
نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي در اين خصوص معتقد است كه فضاي مجازي همزمان يك تهديد بزرگ و يك فرصت مناسب به شمار مي رود كه اگر بتوانيم درست از آن استفاده كنيم، فرصت هاي تاثيرگذاري مثبت در جامعه افزايش مي يابد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمهدي قريشي كه عضويت گروه معارف دانشگاه اروميه را نيز بر عهده دارد، افزود: تبليغ برخي مسائل دنيوي و گمراه كننده در فضاي مجازي حاكم است و ما مي توانيم در اين فضا تبليغ مباحث معنوي و ديني را افزايش دهيم.
وي ادامه داد: اگر بتوانيم يك فضاي عرفاني و منطقي را در فضاي مجازي گسترش دهيم، مي توانيم بر جنبه هاي منفي اين فضاي گسترده غلبه كنيم.
وي يكي از مهمترين مباحث داراي ظرفيت قابل توجه تبليغ در فضاي مجازي را موضوع نماز دانست و بيان كرد: نماز عمود دين است و اگر عمود دين مستحكم باشد، ساير زواياي دين نيز مستحكم مي شود و بايد سعي كنيم كيفيت و ارزش تاثير نماز را در جامعه با استفاده از ظرفيت فضاي مجازي افزايش دهيم.
علي برزگر از صاحب نظران حوزه دين و معنويت در آذربايجان غربي نيز در اين خصوص گفت: ايجاد شكاف ميان انقلاب و آرمان هاي انقلاب، ترويج خرافه گرايي و عرفان هاي دروغين، تاثير گذاري فرهنگ صهيونيست بر جوانان، جدايي از فرهنگ مهدويت و انتظار، كاهش تاثير پذيري فرزندان از والدين و ترويج فرهنگ غربي و ايجاد بحران هويت از اهداف نظام سلطه در فضاي مجازي است تا جوانان و جامعه ما را تحت تاثير قرار دهند.
وي افزود: در حال حاضر 40 هزار سايت و شبكه اجتماعي زير نظر وهابيت عليه تفكر شيعه تبليغ مي كند در حالي كه تنها 200 پايگاه در زمينه ترويج دين فعال است و بايد اين تعداد را روز به روز گسترش داد تا از اثرگذاري تبليغات سوء و نادرست دشمنان جلوگيري كرد.
وي با تاكيد بر اهميت ورود به توليد محتواي معنوي در فضاي مجازي، اظهار كرد: ايجاد وب سايت و وبلاگ، شبكه‎هاي اجتماعي، آلبوم‌هاي تصويري با اولويت طرح‌هاي گرافيكي، استيكرها، پاورپوينت‎سازي و بخش تخصصي شامل كدنويسي قالب سايت و وبلاگ، اينفوگرافي، نرم‎افزارهاي تلفن همراه و كليپ‎هاي كوتاه شامل پويانمايي و موشن گرافيكي از جمله محورهايي است كه مي توان در اين خصوص كارهاي جدي و گسترده اي را ترتيب داد.
البته طبق گفته مسئولان طرح هاي خوبي نيز برنامه ريزي شده كه برخي از آنها در آذربايجان غربي به اجرا درآمده و برخي ديگر نيز با همكاري نهادهاي فرهنگي و بخش خصوصي در دست اجراست.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي در اين خصوص از ايجاد ١٢ مجتمع توليد محتوا مربوط به فضاي مجازي در استان خبر داد و گفت: اين مجتمع ها مورد حمايت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار دارند و مي توانند با اجراي طرح هاي مختلف با محوريت فضاي مجازي، زمينه توسعه محتواي معنوي را فراهم كنند.
حجت الاسلام محمدباقر كريمي افزود: برگزاري كارگاه هاي آموزشي براي توليدكنندگان محتواي فرهنگي در فضاي مجازي بسيار موثر است ولي بايد اقدامات تكميلي نيز در اين خصوص صورت گيرد.
وي اظهار كرد: حمايت هاي مادي دولتي و بخش خصوصي در راستاي توليد محتواي معنوي در فضاي مجازي بسيار اثرگذار خواهد بود و اميدواريم در آينده شاهد اين حمايت ها به ويژه از سوي نهادهاي فرهنگي بخش خصوصي باشيم.
قاسم جليلي نژاد، مديركل ارتباطات و فناوري اطلاعات آذربايجان غربي نيز اظهار كرد: توسعه زيرساخت هاي ارتباطي و تلاش براي ايجاد بستر فعاليت و حمايت از توليدات فناورانه داخلي و شركت هاي دانش بنيان استاني از جمله فعاليت هاي اين اداره كل در راستاي توليد محتواي معنوي به شمار مي رود.
وي اضافه كرد: اداره كل ارتباطات و فناوري اطلاعات آذربايجان غربي در جهت ايجاد اشتغال در حوزه فناوري اطلاعات استان با ١٥شركت وارد مرحله تفاهم نامه شده است كه به زودي تاثيرات آن مشهود خواهد بود.
وي بيان كرد: يكي از دلايل توسعه نيافتن قابل قبول حوزه فرهنگي فناوري اطلاعات در استان، عملكرد جزيره اي سازمان ها و دستگاه هاي مرتبط است كه با تعامل بيشتر اين نهادها، موازي كاري در اين حوزه كاهش مي يابد و روند رسيدن به هدف سرعت مي گيرد.
مديركل ارتباطات و فناوري اطلاعات آذربايجان غربي گفت: وزارت ارتباطات از طريق منابع دولتي به افرادي كه در حوزه هاي مختلف اقدام به توليد محتوا در فضاي مجازي اعم از نرم افزارهاي موبايلي مي كنند، تسهيلات 150 ميليون ريالي با كارمزد چهار درصدي پرداخت مي كند و فعالان اين بخش در حوزه محتواي معنوي نيز مي توانند از اين فرصت براي توسعه فعاليت ها بهره ببرند.
به گفت وي افرادي كه توليدات فرهنگي و معنوي دارند در اولويت معرفي جهت استفاده از اين تسهيلات قرار مي گيرند.
به گزارش ايرنا همگان بر لزوم توجه به توليد محتواي معنوي در فضاي مجازي تاكيد دارند ولي بايد ساز و كار مناسب در اين خصوص انديشيده شده و علاوه بر پرهيز از موازي كاري، زمينه حضور حداكثري نسل جوان در اين بخش فراهم شود.
استفاده از ظرفيت مساجد، كانون هاي فرهنگي هنري مساجد، حوزه هاي علميه، پايگاه هاي بسيج، مجتمع هاي ديجيتال و ظرفيت روحانيون و طلاب جوان داراي احاطه كامل به فضاي مجازي مي تواند در اين خصوص مفيد باشد و عقب ماندگي هاي موجود را در اين بخش جبران كند.
2093/3072
** گزارش: صابر چهرقاني ** انتشار: عليرضا فولادي