تهران – ايرنا - محققان دريافتند چاله‌هاي كوچك موجود در يك دهانه واقع در قطب شمال ماه احتمالا به مجموعه‌اي از تونل‌هاي گدازه متصل هستند كه در آن‌ها آب يخ زده يافت مي‌شود.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، البته اكنون در اين تونل‌ها هيچ گدازه‌اي وجود ندارد، اما در گذشته اين تونل‌ها در اثر جريان گدازه در زير سطح كره ماه ايجاد شده‌اند.
با وجود ظاهر خشك و غبارآلود ماه، محققان معتقدند مقادير عظيمي آب يخ زده در اين سياره وجود دارد. بر اساس اطلاعاتي كه از يكي از مدارگردهاي ناسا به دست آمده است، دسترسي به اين منابع آب بسيار ساده تر از آن است كه تصور مي‌شد.
تصاوير با كيفيت به دست آمده از دهانه Philolaus نشان‌دهنده حفره‌هايي است كه با توجه اندازه، شكل، شرايط نوري و ساختار جغرافيايي، به احتمال زياد به تونل‌هاي گدازه مي‌رسند. اين دهانه حدود 70 كيلومتر عرض دارد و در نيمه‌اي از ماه قرار گرفته كه رو به زمين است. حفره‌هاي موجود در اين دهانه بين 15 تا 30 متر عرض دارند و با وجود اين كه اولين حفره‌هاي شناسايي شده در سطح ماه نيستند، به دليل موقعيت خاصي كه دارند و در منطقه قطبي ماه قرار گرفته‌اند، به اعتقاد محققان روزنه‌هايي به انبار يخ موجود در قطب شمال ماه هستند.
محققان از مدت‌ها قبل به دنبال روش هايي براي استخراج منابع آب موجود در ماه هستند و اين تحقيقات مي‌تواند زمينه‌ساز دسترسي آسان به اين منابع باشد.
علمي (6)**9259**1440
مترجم: سپيده كاشاني** انتشار: گلشن