تهران -ایرنا- سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان اعلام كرد: 137 هزار و 965 فقره شكایت طی 9 ماه امسال به ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها رسیده كه بیشترین سهم تخلف ها مربوط به گرانفروشی، كم فروشی و درج نكردن قیمت است .

به گزارش روز شنبه ایرنا از شبكه اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن وتجارت، از مجموع شكایات دریافتی، 92 درصد مورد رسیدگی قرار گرفت و بقیه در مرحله رسیدگی است.

** نان، میوه، سبزی و پوشاك بیشترین شكایات
سازمان مزبور در گزارش خود آورده است، بیشترین گزارش‌ها و شكایت‌های دریافتی در حوزه كالا مربوط به نان، میوه، سبزی و پوشاك است و تعداد 66 درصد شكایت‌های دریافتی به صورت تلفنی، 16 درصد حضوری و 18 درصد باقیمانده به صورت كتبی است.

**بیشترین شكایت خدمات مربوط به تعمیرگاه‌های خودروهای سبك
همچنین در حوزه خدمات، بیشترین شكایات مربوط به تعمیرگاه های خودروهای سبك، پاركینگ شهری و مشاورین املاك است.
تاكنون 92 درصد شكایت‌ها مورد رسیدگی و پاسخگویی قرار گرفته و هشت درصد باقیمانده نیز به دلیل استعلام حقوقی و یا درخواست‌ نظریه كارشناسی در مرحله رسیدگی قرار دارند.

** احراز 40 درصد تخلف ها
سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان در این گزارش افزوده است، از مجموع شكایت‌های رسیدگی شده 54 هزار و 693 فقره با سهم 40 درصدی تخلف ها احراز شد و 71 هزار و 874 فقره برابر با 52 درصد، متخلف شناخته نشدند و اكنون حدود 11 هزار و 398 فقره هم با سهم هشت درصدی در حال بررسی است.

** 85 درصد شكایت ها مربوط به كالا
برپایه این گزارش، 117 هزار و 192 فقره از شكایت های دریافتی با سهم 85 درصدی مربوط به كالا و 20 هزار و 773 فقره با سهمی به میزان 15 درصد مربوط به خدمات است.

** سه درصد از شكایت ها منجر به مصالحه
همچنین بر اساس تدابیر انجام شده در 9 ماه امسال، از مجموع شكایت‌های دریافتی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، پنج هزار و 87 فقره برابر با سه درصد از شكایت‌های دریافتی با ارزش بیش از 112 میلیارد و 242 میلیون و 78 هزار ریال كه جنبه عمومی نداشته قبل از تشكیل پرونده تخلف، منجر به مصالحه و جلب رضایت شاكیان شد.
به گزارش ایرنا، پارسال هم بر اساس گزارش سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان از وضعیت شكایات و تخلف ها در سال 1395، بیشترین تعداد شكایات دریافتی به ترتیب مربوط به گرانفروشی، كم فروشی و درج نشدن قیمت بود.
سال گذشته 207 هزار و 979 فقره شكایات مردمی از طریق ستادهای خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در بخش كالا و خدمات دریافت و بررسی شد كه 85 درصد در بخش كالا و 15 درصد در بخش خدمات بود.
نان، میوه و سبزیجات، پوشاك، گوشت مرغ و گوشت قرمز و همچنین پاركینگ شهری، تعمیرگاه‌های خودروهای سبك و حمل و نقل درون شهری به ترتیب بیشترین سهم شكایات را در بخش كالا و خدمات به‌خود اختصاص دادند.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*1559*6075
خبرنگار : حسین عضدی فسا** انتشار: زهرا هجینی نژاد