تهران-ايرنا- عضو هيات مديره انجمن سرطان ايران با اشاره به اين كه تنها 7 درصد سرطان ها ژنتيكي و 93 درصد، تغييرات سلولي ملكولي است گفت: با شناخت ژنوم انساني و مقايسه تغييرات سلول ها مي توان جلوي مكانيزم هايي را كه در آينده سلول ها را سرطاني مي كند، گرفت.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، ناصر پارسا روز شنبه در دومين كنگره پزشكي شخصي با اشاره به اين كه دوره درمان فيزيكي و سنتي به پايان رسيده است، گفت: امروزه با تشخيص بيوماركرها (شاخص هاي زيستي) در مولكول هاي بدن مي توانيم تشخيص زودرس بيماري ها را پيش بيني كنيم، تكنولوژي هايي كه قادر به تشخيص و درمان است بايد كاربردي شوند؛ همچنين با شناخت ژنوم انساني و مقايسه تغييرات مي توان به سمت درمان صحيح پيش رفت و هم اكنون 270 نوع سرطان در مرحله اول قابل تشخيص و درمان است.
عضو هيات مديره انجمن سرطان ايران اظهار كرد: بيش از 45 هزار پروتئين از 25 هزار ژن ساخته شده؛ در حالي كه تنها 50 هزار ژن شناخته شده است و شناخت كامل هر پروتئين مي تواند به شناخت يك بيماري بيانجامد؛ عوامل محيطي در ابتلاي افراد به سرطان نقش زيادي دارد و در يك سلول سرطاني 100 درصد تغييرات ژنتيكي حاصل مي شود.
پارسا با اشاره به اين كه تضمين سلامت مردم در مطالعات سلولي مولكولي است افزود: ژن مانند اثر انگشت افراد با يكديگر متفاوت است و هر شخص امضاي پزشكي خود را دارد.
وي ادامه داد: با توجه به اين كه سرطان‌هاي ارثي در همه دنيا موضوع مهمي است اگر در خانواده‌اي شيوع سرطان زياد باشد و پزشك امكان منشأ ارثي را محتمل بداند، افراد مي توانند با مراجعه به مشاوره ژنتيك و آزمايش‌هاي لازم ، احتمال بروز سرطان را بررسي و از روش‌هاي پيشگيرانه‌ استفاده كنند.
علمي**9031**
خبرنگار: عادل پازيار ** انتشار: محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me