خرم آباد - ایرنا - بنا بر آمار رسمی سالانه حدود 16 هزار نفر بر اثر تصادفات جاده ای در كشور جان خود را از دست می دهند.

كارشناسان خودروهای نا ایمن، شبكه جاده ای نامناسب و كمبود منابع برای اجرای قوانین ایمنی در جاده ها و ضعف در شیوه امدادرسانی را از مهمترین عوامل آمار بالای مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در كشورهای در حال توسعه از جمله ایران ذكر می كنند.
این درحالی است كه كشورهای توسعه یافته، كمترین آمار مرگ و میر در بخش تصادفات جاده ای را دارند زیرا این كشورها منابع لازم برای حفظ جاده‌ها و ایجاد استانداردهای بالا را دارند و هر روز قوانین سخت‌ گیرانه ‌تری را برای حركت در جاده‌ها وضع می‌كنند.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری 'اجی' ایتالیا، روزانه سه هزار و 400 نفر و بیش از 140 نفر در هر ساعت بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند.
بر اساس همین گزارش ، 90 درصد از مرگ و میرهای ناشی از تصادفات رانندگی در كشورهای كم درآمد بوقوع می پیوندد كه 54 درصد خودروها در آن تردد می كنند و دلیل این تصادفات، شرایط نامناسب خیابان ها ، كمبود علایم رانندگی و اجباری نبودن بستتن كمربند ایمنی و كلاه كاسكت، استفاده از گوشی های همراه در حین رانندگی، سرعت بالا، مصرف الكل و مواد مخدر و همچنین فرسودگی خودروهاست.
سرعت بالا، روحیه تقلید كردن و مانورهای خطرناك، جاده های خراب، كمبود روشنایی و حواس پرتی فزاینده رانندگان به ویژه در هنگام استفاده از گوشی های تلفن همراه از جمله دلایل دیگر وقوع تصادفات است.
در لرستان گرچه بنا بر گفته برخی مسئولین ، مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در بازده زمانی هشت ماه امسال نسیت به مدت مشابه سال گذشته كاهش داشته است اما برخی از مسئولان نیز معتقدند میزان مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در این استان افزایش داشته است به عبارتی می توان گفت آمار یكسان و دقیقی در خصوص میزان صحیح مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در لرستان وجود ندارد.

**كاهش پنج درصدی تصادفات منجر به فوت در لرستان
فرمانده انتظامی لرستان از كاهش پنج درصدی تصادفات منجر به فوت در هشت‌ماهه امسال در این استان خبر داده و می گوید: هدف‌گذاری پلیس در این زمینه دستیابی به كاهش 10 درصدی مرگ ومیرناشی از تصادفات است.
سردار محمد مهدیان نسب افزود: در هشت ماهه سال جاری هشت هزار و 91 فقره تصادف جرحی ، فوتی و خسارتی در لرستان رخ داده كه 21 درصد افزایش تصادفات را نسبت به مدت مشابه قبل نشان می دهد اما تصادفات منجر به فوت كاهش پنج درصدی در مدت هشت ماهه را نشان می دهد.
وی با بیان اینكه بی توجهی رانندگان، سرعت بالا و خطای انسانی مهمترین علت تصادفات بوده است گفت: سرعت غیر مجاز با فراوانی 28 درصد ، عامل بیشترین تخلفات راهنمایی و رانندگی بوده است.
سردار مهدیان نسب اظهار كرد: نظارت پلیس ، بهبود جاده ها و نیروی انسانی مهمترین عوامل موثر در كاهش تصادفات جاده ای در این استان هستند.

** افزایش 41 درصدی آمار مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در لرستان
مدیركل پزشكی قانونی استان لرستان اما می گوید: 429 نفر در 9 ماه امسال در این استان بر اثر حوادث جاده ای جان خود را از دست دادند كه در مقایسه بامدت مشابه سال قبل 41 درصد افزایش نشان می دهد.
حمیدرضا نظیفی اظهار كرد: طبق بررسی های به عمل آمده آمار فوت شدگان ناشی از حوادث ‏رانندگی ارجاعی به مراكز پزشكی قانونی استان لرستان در 9 ماهه سال قبل 304 نفر ثبت شده است. ‏
وی افزود: همچنین در 9 ماه امسال هفت هزار و 84 مصدوم ‏حوادث رانندگی به مراكز پزشكی قانونی استان لرستان مراجعه كرده‌اند كه به لحاظ تفكیك جنسیتی شامل پتج ‏هزار و 447 نفر مرد و یكهزار و 637 نفر زن بوده اند.
وی با بیان اینكه آمار مصدومین حوادث رانندگی طی 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ‏قبل یك دهم درصد افزایش یافته است، افزود: بررسی‌های انجام شده در گروه آمار پزشكی قانونی لرستان ‏نشان می دهد در 9 ماهه سال 1395 نیز هفت هزار و 73 پرونده ناشی از مصدومین ‏حوادث رانندگی درمراكز پزشكی قانونی استان لرستان تشكیل شده است. ‏
مدیركل پزشكی قانونی استان لرستان یادآور شد: در تصادفات منجر به فوت، ضربه به سر( آسیب جمجمه و ‏مغز ) علت اصلی مرگ در حوادث رانندگی است و نیمی از فوتی های حوادث رانندگی در محل حادثه كشته می ‏شوند.
وی ایجاد زیرساختهای مناسب جاده ای، ایمنی بیشتر وسائل نقلیه و از همه مهمتر رعایت ‏قوانین راهنمایی و رانندگی را از عوامل اصلی تضمین جان افراد در هنگام رانندگی دانست و افزود: بررسی ‏صدمات ناشی از حوادث رانندگی حجم بالایی از پرونده های ارجاعی به مراكز پزشكی قانونی را تشكیل می ‏دهد و امیدواریم در آینده شاهد كاهش چشمگیر تلفات و مصدومین حوادث رانندگی باشیم.
نظیفی یادآور شد: امسال چندین مورد تصادف ساختگی برای كلاهبرداری از شركت‌های مختلف بیمه‌ای از سوی ‏برخی افراد سودجو ایجاد شده كه با هوشیاری كامل این نوع تصادفات ساختگی تشخیص داده شده است.
وی با اشاره به تشخیص جراحات حاصل از ‏صحنه سازی تصادف در پزشكی قانونی لرستان، بیان داشت: پرونده های تصادفات ساختگی پس از بررسی‌های ‏دقیق پزشكی قانونی و احراز ساختگی بودن به مراجع قضایی گزارش داده می شوند. ‏

**تلفات جاده ای لرستان متناسب با طول راهها نیست
بنا بر گفته مدیركل حمل و نقل و راهداری استان لرستان آمار تلفات جاده‌ای در لرستان متناسب با طول راه‌های استان نیست، و اولین هدف در استان لرستان افزایش ایمنی و كاهش تلفات جاده‌ای است.
عباس شرفی با اشاره به پرونده‌های تصادفات جاده‌ای اظهار كرد: در هشت‌ماهه امسال 37 فقره پرونده تصادفات در امور حقوقی این اداره كل تشكیل شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ، 23 درصد رشد نشان می‌دهد.
به گفته وی 42 نقطه حادثه خیز در جاده های استان شناسایی شده كه قرار است 10 نقطه تا پایان امسال حذف شود.
وی افزود: طول محورهای ارتباطی لرستان هفت هزارو 929 كیلومتر است كه شامل 104 كیلومتر آزاده راه، 414كیلومتر بزرگراه، 720كیلومتر راه اصلی دو خطه، 570كیلومتر راه فرعی، 24كیلومتر راه درون شهری، چهارهزارو 118كیلومتر راه روستایی آسفالته ، یكهزارو 133كیلومتر راه روستایی شوسه ، 845كیلومتر راه روستایی خاكی می باشد.

**تسریع در چهارخطه كردن مسیرها راهی برای كاهش تلفات جاده ای
تسریع در چهارخطه كردن مسیرها اقدامی مناسب برای كاهش تلفات جاده ای است كه بنا بر گفته ، معاون اداره راه و شهرسازی لرستان اكنون مراحل چهارخطه كردن محور خرم آباد - بروجرد به اتمام رسیده و تنها در چند تقاطع این مسیر عملیات اجرایی طرح نیمه كاره مانده كه بزودی به اتمام می رسد.
صادق مریدی اظهار كرد: 76كیلومتر از 86 كیلومتر طول مسیر خرم آباد - كوهدشت نیز چهارخطه شده و از 110كیلومتر طول جاده خرم آباد - پلدختر نیز 40كیلومتر در سال های قبل به بهره برداری رسیده و 38 كیلومتر دیگر در دست اجرا است.
وی به پیشرفت 60درصدی 13كیلومتر از طرح چهارخطه جاده چغابل - سوری در شهرستان رومشگان نیز اشاره كرد و گفت: 6كیلومتر از این مسیر تا پایان امسال و هفت كیلومتر دیگر در سال آینده بهره برداری خواهد رسید.
معاون اداره راه و شهرسازی لرستان یادآور شد: همچنین طرح چهارخطه جاده پلدختر به اسلام آباد كه 100كیلومتر طول دارد تنها هفت كیلومتر زیر بار ترافیك رفته و از طرح چهارخطه كردن جاده خرم آباد - نورآباد نیز كه 80كیلومتر طول دارد تنها 18كیلومتر با پیشرفت 45تا70درصد باقی مانده است.
اظهارات برخی مسئولان مبنی بر اینكه روزانه معادل سقوط یك هواپیمای مسافربری در جاده های كشور تلفات داریم و تشبیه مرگ و میر های ناشی از تصادفات به عنوان مرگ پنهان، همه و همه در راستای پی بردن به واقعیتی هر چند تلخ و پنهان است كه گاه با معطوف كردن حواس به یك جنبه از علل سه گانه مرگ و میر تصادفات (جاده، خودرو ، خطای انسانی) این مهم به فراموشی سپرده می شود.
ولی واقعیت تلخ چیزی غیر از این نیست كه تصادفات جاده ای هر روز در كشور، چیزی معادل سقوط یك هواپیمای مسافربری است با این تفاوت كه وقتی هواپیمایی سقوط می كند و سرنشینان آن جان خود را از دست می دهند همه از آن اطلاع پیدا می كنند اما در مرگ و میرهای روزانه بر اثر حوادث و سوانح، جامعه و افكار عمومی با خبر نمی شوند.
1920/6060
خبرنگاران: میردریكوند* یاراحمدی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی