تهران - ایرنا - سرپرست دفتر نظارت بر ترانزیت گمرك ایران از ایجاد بزرگترین بانك اطلاعات ترانزیت خبر داد و گفت:حجم كالاهای ترانزیتی از طریق ایران در 9 ماه امسال 13 درصد افزایش یافته است .

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از گمرك، حسین سالاری با ارایه آمار 9 ماه ترانزیت كالا از گمرك، از انجام تشریفات گمركی برای عبور 541 هزار و 988 دستگاه كامیون از گمركات ایران در این مدت خبر داد.
وی گفت: در این مدت ترانزیت كالای بیش از 100 كشور جهان در گمركات كشور به كمك سامانه جامع گمركی به صورت الكترونیكی و هوشمند انجام شده است.
سالاری همچنین تاكید كرد: به كمك سامانه جامع گمركی و پنجره واحد تجارت فرامرزی بزرگترین بانك اطلاعات ترانزیت كالا در گمرك تشكیل شده است.
سرپرست دفتر نظارت بر ترانزیت گفت: در 9 ماه سال 96 حدود 541 هزار و 988 دستگاه كامیون ترانزیتی از گمرك عبور كرده اند؛ این میزان به لحاظ وزنی 14 میلیون و 805 هزار تن كالای ترانزیتی در قالب رویه ترانزیت داخلی، خارجی و كارنه تیر بوده كه نسبت به مشابه سال قبل 9 درصد افزایش حجم كالای ترانزیتی داشته است.
سرپرست دفتر نظارت بر ترانزیت افزایش حجم ترانزیت كالا را مثبت ارزیابی كرد و گفت: ترانزیت خارجی با 8 میلیون و 267 هزار و 953 تن 13 درصد افزایش داشت؛ این رشد ترانزیت خارجی منجر به رونق بخش حمل و نقل زمینی و دریایی شده است.
سالاری تاكید كرد: ماموریت گمرك در رویه های مختلف دوگانه است بر همین اساس باید سرعت و دقت باهم لحاظ شود. در رویه ترانزیت حساسیت بالاتری وجود دارد و یكی از منابع درآمدی كشورها در دنیا محسوب می شود پس به عنوان پل ارتباطی بین كشورهای مختلف برای جابه جایی كالا و اجازه عبور كالا از سرزمین ها است.
وی به ماموریت دوگانه جابه جایی كالا و اجازه عبور كالای ایران اشاره كرد و افزود: ایران در جهت حفظ و افزایش درآمد ترانزیتی عمل كرده و به همین دلیل دقت و كنترل بیشتری برای نقل و انتقال كالای ممنوعه از كشورهای مختلف را داشته است.
سالاری تاكید كرد: گمرك در كنترل، دقت و تسهیل امور برنامه های خوبی را داشته و از جمله این برنامه ها پیاده سازی سامانه های مختلف بخصوص امكان دور اظهاری برای ترانزیت كالا را از طریق سامانه جامع گمركی، كنترل كالا به صورت آنلاین، مانیتورینگ و كنترل خروج كالا از مرز از طریق سامانه MIS ، ارزیابی دقیق محمولات ترانزیتی، مطابقت اسناد، مطابقت تصاویر اسكن دستگاه ایكس ری (X-RAY) گمركات مبدأ و مقصد و استفاده از شاخص‌های ریسك در كنترل كالای ترانزیتی به‌ صورت روزانه از دیگر اقدامات دفتر نظارت بر ترانزیت است.
به گفته وی، بر همین اساس از ابزار های مختلفی از جمله جی. پی. اس، ایكس ری (پرسرعت) در ترانزیت استفاده می شود و با همكاری مركز مبارزه با جرایم سازمان یافته از سگ های موادیاب در مرزها استفاده می شود.
وی به دیگر اقدامات گمرك از جمله استعلام وضعیت پته ها، عبور كامیون و اطلاع از وضعیت پروانه ها از طریق پیامك اشاره كرد و با یادآوری غیر حضوری شدن همكاری گمرك با شركتهای بیمه گفت: اطلاعات كد بیمه به صورت غیر حضوری از بیمه ها استعلام می شود و در پنجره واحد گمرك بارگذاری می شود كه با این اقدام دیگر نیاز به حضور نماینده های شركت های بیمه نیست.
سرپرست دفتر نظارت بر ترانزیت گمرك ایران از تفویض اختیار به گمركات اجرایی خبر داد و گفت: به منظور سهولت در انجام ترانزیت در گمركات اجرایی برخی از رویه ها تفویض اختیار خواهد شد و به عنوان نمونه دستورالعمل چگونگی ایجاد مخازن اختصاصی برای ترانزیت سوخت در حال نهایی شدن است كه به زودی به گمركات ابلاغ خواهد شد.
سالاری افزود: دستورالعمل تفویض اختیار تعیین و تكلیف وسایل نقلیه حامل كالاهای ترانزیتی كه دچار تصادف و سرقت محموله قرار گرفته اند ( مشمول ماده 57 امور گمركی) به زودی ابلاغ خواهد شد. همچنین در نظر داریم با نظر خواهی از گمركات در رویه هایی با تفویض اختیار كردن به سرعت انجام ترانزیت كمك كنیم.
به گزارش ایرنا، كارنه تیر سندی است گمركی كه برای ترانزیت بین المللی كالا در چارچوب كنوانسیون تیر در كشور مبدا صادر می شود و به موجب آن كالا در وسیله نقلیه جاده ای به طور پلمپ شده از خاك كشورهای بین راه عبور می كند و تا مقصد به انجام تشریفات گمركی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این كشورها طبق قوانین داخلی آنها نیازی نیست.
كنوانسیون گمركی تیر در سال 1975 زیر نظر كمیسیون اقتصادی اروپایی سازمان ملل متحد (یو.ان.یی.سی.یی-UNECE) تدوین شد.
كشورهای عضو با امضای این كنوانسیون دیگر به ارائه تضمین در قبال حقوق و عوارض گمركی كالا یا كنترل های خاص گمركی نیازی ندارند.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2025* 6075
خبرنگار: لیلا جودی** انتشار: زهرا هجینی نژاد