تبریز - ایرنا - مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل كشور با اشاره به پیشرفت 90 درصدی روسازی طرح راه آهن میانه - بستان آباد، گفت: با تكمیل این طرح مسیر تهران - تبریز 100 كیلومتر كاهش می یابد.

به گزارش ایرنا، خیرالله خادمی روز یكشنبه در بازدید از روند اجرای طرح راه ‌آهن میانه - تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات روسازی 115 كیلومتر از این خط ریلی در حدفاصل 132 كیلومتری میانه تا بستان‌آباد به صورت یك خطه با 90 درصد پیشرفت فیزیكی در حال اجراست و روسازی 17 كیلومتر باقی مانده نیز به زودی تكمیل می‌شود.
وی با بیان اینكه ارزش ریالی این پروژه بیش از 25 هزار میلیارد ریال است، اظهار كرد: تاكنون بیش از 13 هزار میلیارد ریال برای این خط هزینه شده و برای اتمام عملیات این پروژه حداقل به 5 هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است تا عملیات تكمیلی آن به بستان آباد برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآوری كرد: از این میزان حدود 2 هزار میلیارد ریال تخصیص یافته و در صورت تامین 3 هزار میلیارد ریال دیگر نیز كار ایمن سازی و آماده سازی خط برای عبور قطارهای مسافربری و باری فراهم می شود.
خادمی ادامه داد: این خط ریلی از شریان‌های اصلی شبكه راه‌آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و كریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی كشور است.
وی گفت: هم اكنون در آذربایجان شرقی بیش از 2 هزار كیلومتر انواع مسیرهای حمل و نقلی شامل مسیرهای ریلی، آزادراهی، بزرگراهی، راه اصلی و روستایی در حال اجرا بوده كه می تواند تحولی در بخش توسعه زیرساخت های استان ایجاد كند.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور اظهار كرد: راه‌آهن میانه - تبریز به طول 205 كیلومتر به صورت 2 خطه در دست اجرا است و بیشتر مسیر از مناطق كوهستانی و سردسیر عبور می‌كند.
خادمی ادامه داد: ‌حدود 10 كیلومتر از مسیر را پل‌ها و آبرو‌ها تشكیل می‌دهد و حدود 17 كیلومتر مسیر نیز گالری و تونل است و همین موضوع موجب پیچیدگی‌هایی در اجرا می‌شود.
وی گفت:‌ مرحله اول این طرح در فاصله میانه - بستان آباد به صورت یك خطه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و دارای 3 ایستگاه درجه 3 بوده كه به طور كامل ساخته شده و 3 ایستگاه درجه 2 هم در دست اجرا است.
معاون وزیر راه و شهرسازی، پیشرفت فیزیكی زیرسازی این طرح را 99 درصد اعلام كرد و گفت:‌ به زودی عملیات زیرسازی این محور تكمیل می‌شود.
خادمی ادامه داد: از 132 كیلومتر خط اصلی، 115 كیلومتر عملیات بالاست‌ریزی و ریل‌گذاری انجام شده است و 17 كیلومتر باقی مانده به زودی به اتمام می رسد.
وی اظهاركرد: عملیات اجرایی بعد از ایستگاه بستان‌آباد در حال اجرا بوده و از این شهرستان تا ایستگاه باسمنج به طول 30 كیلومتر است كه عملیات زیرسازی 22 كیلومتر آن به اتمام رسیده و 8 كیلومتر دیگر هم در مرحله انجام عملیات خاكی است.
خادمی افزود: در این محدوده 5 پل خاص بزرگ وجود دارد كه در مرحله شمع‌ریزی و احداث پایه‌هاست.
معاون وزیر راه و شهرسازی از زیرسازی و ریل گذاری راه آهن میانه - تبریز و ساختمان ایستگاه بستان آباد نیز بازدید كرد.
طرح دو خطه كردن خط آهن میانه - تبریز از جمله طرح های زیربنایی در حوزه حمل و نقل شمال غرب كشور است كه با گذشت 18 سال از آغاز آن و به رغم اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید، هنوز به سرانجام نرسیده است.
این خط به عنوان یكی از خطوط قدیمی ناوگان ریلی كشور، اواخر دهه 1370 كلنگ زنی شد.
خبرنگار: علی كبیر ** تنظیم: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: عزیزی راد
7239/8023/518