سنندج - ايرنا - خودروهاي گاز سوز زيادي در جاده ها و خيابان ها تردد مي كنند كه برخي از آنها بدليل عدم رعايت شرايط اصولي دوگانه سوز كردن، همچون بمبي متحرك حادثه اي ناگوار را يدك مي كشند.

به گزارش ايرنا، گاز طبيعي يكي از مناسب ترين، به صرفه ترين و در دسترس ترين جايگزين هاي بنزين بويژه در ايران به شمار مي آيد و سوختي ايده آل است كه در صورت گسترش مصرف با توجه به اينكه در داخل توليد مي شود كشور را از واردات بنزين بي نياز مي كند.
گاز، پاك ترين سوخت فسيلي است زيرا فقط بخار آب و دي اكسيدكربن توليد مي كند و دماي احتراق خود به خود اين گاز 649 درجه سانتيگراد است كه 315 درجه سانتيگراد بالاتر از دماي خود اشتعالي بنزين است.
اين گاز سوختي قابل استفاده در خودروهاست و نسبت به بنزين مزيت هاي فراواني دارد كه از جمله مي توان به قابليت احتراق بالا، اندازه گيري و پايين بودن ميزان توليد گازهاي خروجي آن اشاره كرد اما آنچه موجب نگراني است نصب غير استاندارد و غيراصولي تجهيزات (مخزن) در برخي خودروهاست كه بالقوه خطر انفجار هميشه آنها را تهديد مي كند.
بدليل بالا بودن هزينه هاي نسبي استفاده از تجهيزات سيستم انرژي حرارتي گاز مايع (LPG)، در سال هاي اخير برخي افراد به نصب غير اصولي تجهيزات اين گاز بر روي خودروهاي خود روي آورده اند.
بروز سريع و آسان نشت گاز مايع 11 كيلويي هنگام تصادف هر چند در مقياس كوچك باشد، موضوعي است كه تاكنون بسياري از رانندگان از كنار آن به سادگي عبور كرده اند در حاليكه سواري بر روي اين بمب هاي متحرك، جزء بي توجهي به جان خود و ديگران معنايي ندارد.
در استان كردستان نيز بدلايلي كه شايد ارزان بودن گاز مايع و دسترسي آسان باشد، هستند كساني كه به سمت نصب سيلندر گاز مايع بر روي خودرو و استفاده از آن به عنوان سوخت دوم رفته اند.
افرادي نيز معمولا در حاشيه شهرها و برخي مناطق ديگر، اقدام به فروش سيلندرهاي گاز مايع مي كنند و همين عاملي براي استفاده رانندگان اين نوع خودروها از اين گاز شده است.
مدير روابط عمومي شركت گاز كردستان نصب سيلندر گاز مايع بر روي خودروها را خطرناك دانست و گفت: در سيلندر CNG، سوخت در فاز گازي قرار دارد و بوسيله شيلنگ و اتصالات به كاربراتور خودرو انتقال مي يابد كه در صورت نشت در فاز گازي و در حجم كم تحت كنترل است.
هوشنگ اولازاده اضافه كرد: اما در سيلندر گاز مايع، سوخت در فاز مايع است و در صورت انتقال آن به داخل موتور، با توجه به تغيير فاز به 270 برابر حجم گاز مايع تبديل مي شود و مي تواند به سرعت فضاي داخل موتور را پر كرده و مخلوط قابل انفجار را تشكيل دهد كه با ايجاد جرقه توسط دينام و يا هر يك از وسايل برقي داخل موتور، انفجار شديد صورت گيرد.
وي يادآور شد: همچنين در صورت كوچكترين تصادفي، بدليل مهار نبودن كامل سيلندر احتمال پاره شدن شيلنگ و بروز حادثه هاي دلخراش نيز وجود دارد.
مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري سنندج نيز از 2 مورد آتش سوزي خودورهاي مجهز به سيلندر گاز مايع در شهرستان سنندج در سال 96 خبر داد.
رامين اسدنژاد اضافه كرد: رانندگان اين خودروها در هنگام شارژ گاز مايع بدليل رعايت نكردن مسائل ايمني دچار آتش سوزي شدند ولي با اقدام به موقع ماموران آتش نشاني حريق مهار شد.
معاون ارزيابي انطباق اداره كل استاندارد كردستان نيز در اين رابطه با بيان اينكه طبق قانون استفاده از گاز مايع به عنوان سوخت خودور ممنوع است، افزود: اداره كل استاندارد برنامه اي به نام بازرسي از خودروهاي دوگانه سوز به منظور برخورد با نصب غيرمجاز سيلندر گاز مايع در خودروها ندارد.
فريد بطي اظهار كرد: به نظر مي رسد دستگاه هايي مانند شركت گاز كه تامين كننده اين نوع گاز هستند بايد حساسيت بيشتري نسبت به توزيع آن در نمايندگي ها داشته باشند.
وي راهكار اصلي را برخورد پليس با اين موضوع دانست و گفت: پليس راهنمايي و رانندگي مي تواند در مراكز معاينه فني نسبت به برخورد با استفاده كنندگان از سيلندر گاز مايع اقدام كند.
بطي از برنامه اداره كل استاندارد براي بازرسي از خودروهاي دوگانه سوز در مراكز معاينه فني خودرو در آينده اي نزديك نيز خبر داد و تاكيد كرد: اين كار در مركز معاينه فني خودرو قروه از سال گذشته آغاز شده و بزودي با همكاري يكي از آزمايشگاه هاي همكار در ديگر شهرستان هاي استان نيز اجرايي خواهد شد.
به گفته وي، براساس اين برنامه، سيلندرهاي سالم و استاندارد از سيلندرهاي غيراستاندارد تشخيص و با خودروهاي با سيستم سوخت غيرمجاز برخورد خواهد شد.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان كردستان هم معتقد است: قانوني براي برخورد با خودروهاي مجهز به مخزن گاز مايع غير استاندارد به راهور ابلاغ نشده است.
سرهنگ رمضان نادري يادآور شد: به نظر مي رسد اداره كل استاندارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت در اين رابطه متولي كار هستند و بايد نظارت بيشتري در اين خصوص داشته باشند.
رئيس روابط عمومي شركت منطقه اي نفت كردستان هم مي گويد: صاحبان اين خودروها كه اغلب پيكان است به صورت غيرقانوني سيلندر گازمايع را روي خودرو نصب كرده اند كه كاري بسيار خطرناك است.
زندي افزود: برخي بدليل نبود درآمد و ارزاني گاز مايع به سمت استفاده از اين گاز مي روند كه خطرات زيادي دارد و طبق قانون كسي هم متولي و مسئول برخورد با صاحبان اين خودروها نيست.
با توجه به اين شرايط مي طلبد خطرات استفاده از گاز مايع و نصب سيلندر آن روي خودروها به مردم بيشتر اطلاع رساني شود و ارگاني نيز به عنوان متولي برخورد با نصب اينگونه تجهيزات و لوازم غيراستاندارد و عاملان فروش سيلندر گاز مايع به خودروها تعيين شود تا بيش از اين جان رانندگان و مسافران به خطر نيفتد.
خبرنگار: وريا كرمي ** انتشار: مجيد سليماني
7355/9102