ارومیه- ایرنا-كارشناس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشكی آذربایجان غربی گفت: اعضای بدن یك نوجوان مرگ مغزی/اهل چایپاره/ روز گذشته به 6 نفر در شهرستان های مختلف كشور جان دوباره بخشید.

نوشین شاه میرزا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 'مهدی باقری'، نوجوان 14 ساله ساكن چایپاره كه از چند روز پیش با عارضه تشنج و خون ریزی مغزی در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه بستری شده بود، روز گذشته /یكشنبه/ به علت مرگ مغزی جان خود را از دست داد اما پس از درخواست كارشناسان این واحد، خانواده اش با اهدای اعضای وی موافقت كردند.
وی با اشاره به اهدا 'پانكراس'، 'قلب'، 'كبد'، 'روده باریك' و '2 كلیه' این نوجوان 14 ساله، اظهار كرد: كلیه های این نوجوان به 2 بیمار دیالیزی 26 و 35 ساله در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه پیوند زده شد و دیگر اعضا به بیمارستان های شیراز و تهران ارسال شدند.
وی بیان كرد: ' مهدی باقری'، یازدهمین مورد اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در حدود 10 ماه گذشته است و در مجموع با اهدای اعضای این 11 بیمار مرگ مغزی شده در این استان افزون بر 50 نفر زندگی دوباره یافته اند.
به گزارش ایرنا، اعضای قابل اهدای فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه ها، كبد، روده، كلیه ها، لوزالمعده، پانكراس و برخی بافت های بدن از جمله پوست، تاندون، غضروف، استخوان، مغز استخوان، دریچه قلب و قرنیه است.
سالانه دهها مرگ مغزی در آذربایجان غربی رخ می دهد كه با اهدای اعضای این افراد می توان زمینه سلامتی صدها نفر دیگر را فراهم كرد؛ در سال گذشته هشت مورد اهدای عضو در آذربایجان غربی ثبت شده بود.
8137/3072
** خبر: سیده فاطمه سجادی ** انتشار: علیرضا فولادی