به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «مصطفي آيدين» كه شامگاه يكشنبه در نخستين كنفرانس بين المللي فرانچايز ايران سخن مي گفت، اظهار داشت: اكنون در تركيه سه هزار برند فعاليت مي كنند كه از اين تعداد 350برند مربوط به شركت هاي خارجي بوده و بقيه مربوط به برندهاي تركيه اي است.
همچنين حميد كلانتري معاون امور تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در اين همايش تخصصي كه در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار شد، گفت: فرانچايز يا همان روش نشان سپاري تجاري مي تواند موجب ارتقاي كيفيت محصولات توليدي شود و در زمينه استاندارد سازي نيز موثر باشد.
وي ارتقاي بهره وري را ديگر مزاياي استفاده از روش واگذاري حق امتياز تجاري برشمرد و گفت: با توسعه فرانچايز نبايد كسب و كارهاي سنتي دچار مشكل شوند.
كلانتري با بيان اينكه اكنون تعاوني هاي توانمندي در ايران فعالند كه بايد آنها را حفظ كرد، گفت: تعاوني هاي پرورش دهنده مرغ، زعفران، زيتون و همچنين تعاوني پسته رفسنجان با 70 هزار عضو بزرگترين تعاوني هاي كشور محسوب مي شوند كه در ايجاد برند سازي و صادرات موفق بوده اند.
وي آموزش و نظارت را از اركان مهم براي توسعه فرانچايز عنوان كرد و گفت: نظارت موجب مي شود كه فرانچايز به شكل مناسبي در كشور توسعه يابد.
به گفته كلانتري، تعاوني هاي تامين مالي و خدمات مي توانند به عنوان بهترين بستر براي فرانچايز محسوب شوند.
به گزارش ايرنا، كارشناسان و فعالان اقتصادي، غفلت از برندسازي را يكي از نقاط ضعف اقتصاد ايران در دهه هاي اخير مي دانند و بر اين باورند كه بايد با استفاده از اين روش و نيز شيوه فرنچايز (franchise) يا حق امتياز كه با نام هاي امتياز تجاري ،نشان سپاري تجاري،فراامتياز و يا فرانشيز نيز شناخته ميشوند، واحدهاي توليدي را همچون رشته تسبيح به يكديگر متصل كرد.
فرانچايز كه در ايران با اصطلاح «فرانشيز» بيشتر شناخته شده است، گونهاي از توسعه كسب و كار است كه بر پايه آن به يك شركت اختيار داده ميشود كه توليدات يا فرآوردههاي شركت ديگر را بفروشد و در برابر آن مبلغي دريافت كند.
در اين شيوه كسب و كارهاي كوچك امكان مي يابند كه تحت نام يك شركت بازرگاني مشترك فعاليت كنند و در بازاريابي و فروش محصول موفق تر باشند.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9123*2025
خبرنگار: زهره دريغ گفتار**ناشر: ليلا جودي
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
تهران - ايرنا - رئيس انجمن ملي فرانچايز تركيه گردش مالي ساليانه صنعت برند(نشان تجاري) در كشورش را 45 ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: براي اينكه كيك اقتصاد ايران بزرگ شود بايد به سوي برند سازي گام بردارد.