تهران - ايرنا - رئيس انجمن ملي فرانچايز تركيه گردش مالي ساليانه صنعت برند(نشان تجاري) در كشورش را 45 ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: براي اينكه كيك اقتصاد ايران بزرگ شود بايد به سوي برند سازي گام بردارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «مصطفي آيدين» كه شامگاه يكشنبه در نخستين كنفرانس بين المللي فرانچايز ايران سخن مي گفت، اظهار داشت: اكنون در تركيه سه هزار برند فعاليت مي كنند كه از اين تعداد 350برند مربوط به شركت هاي خارجي بوده و بقيه مربوط به برندهاي تركيه اي است.
همچنين حميد كلانتري معاون امور تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در اين همايش تخصصي كه در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار شد، گفت: فرانچايز يا همان روش نشان سپاري تجاري مي تواند موجب ارتقاي كيفيت محصولات توليدي شود و در زمينه استاندارد سازي نيز موثر باشد.
وي ارتقاي بهره وري را ديگر مزاياي استفاده از روش واگذاري حق امتياز تجاري برشمرد و گفت: با توسعه فرانچايز نبايد كسب و كارهاي سنتي دچار مشكل شوند.
كلانتري با بيان اينكه اكنون تعاوني هاي توانمندي در ايران فعالند كه بايد آنها را حفظ كرد، گفت: تعاوني هاي پرورش دهنده مرغ، زعفران، زيتون و همچنين تعاوني پسته رفسنجان با 70 هزار عضو بزرگترين تعاوني هاي كشور محسوب مي شوند كه در ايجاد برند سازي و صادرات موفق بوده اند.
وي آموزش و نظارت را از اركان مهم براي توسعه فرانچايز عنوان كرد و گفت: نظارت موجب مي شود كه فرانچايز به شكل مناسبي در كشور توسعه يابد.
به گفته كلانتري، تعاوني هاي تامين مالي و خدمات مي توانند به عنوان بهترين بستر براي فرانچايز محسوب شوند.
به گزارش ايرنا، كارشناسان و فعالان اقتصادي، غفلت از برندسازي را يكي از نقاط ضعف اقتصاد ايران در دهه هاي اخير مي دانند و بر اين باورند كه بايد با استفاده از اين روش و نيز شيوه فرنچايز (franchise) يا حق امتياز‌ كه با نام هاي امتياز تجاري ،نشان سپاري تجاري،فراامتياز و يا فرانشيز نيز شناخته مي‌شوند، واحدهاي توليدي را همچون رشته تسبيح به يكديگر متصل كرد.
فرانچايز كه در ايران با اصطلاح «فرانشيز» بيشتر شناخته شده است، گونه‌اي از توسعه كسب و كار است كه بر پايه آن به يك شركت اختيار داده مي‌شود كه توليدات يا فرآورده‌هاي شركت ديگر را بفروشد و در برابر آن مبلغي دريافت كند.
در اين شيوه كسب و كارهاي كوچك امكان مي يابند كه تحت نام يك شركت بازرگاني مشترك فعاليت كنند و در بازاريابي و فروش محصول موفق تر باشند.

اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9123*2025
خبرنگار: زهره دريغ گفتار**ناشر: ليلا جودي