رشت- ایرنا- مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان از بارش 30 سانتی متر برف در محورهای پونل- خلخال و اسالم- خلخال خبر داد.

محمدرضا نازك كار روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: تا زمان حاضر در ارتفاعات گیلوان شهرستان ماسال ارتفاع برف بین 10 تا 15 سانتیمتر و ارتفاعات آستارا 15 سانتیمتر گزارش شده است.
وی ادامه داد: همچنین در حال حاضر، در ارتفاعات لات محله رودسر و شوك ملكوت املش، امام زاده ابراهیم شهرستان شفت ، كلیشم و خورگام ( بره سر) رودسر و ماسوله بارش خفیف برف را داریم.
نازك كار با تاكید بر ضرورت همراه داشتن زنجیرچرخ، وسایل ایمنی و گرمایشی مورد نیاز و مختصر غذای خشك هنگام سفرهای زمستانی تصریح كرد: با توجه به بارش برف در استان ، رانندگان بیش از پیش برای تردد در راهها احتیاط و مراقبت داشته باشند.
نازك كار همچنین به امدادرسانی به 22 خودروی گرفتار در برف در راه های استان توسط راهداران طی شب گذشته خبر داد و گفت: 17 مورد از این تعداد خودرو ها در محور ارتفاعات آبی نام سیاهكل و پنج مورد نیز در محور اسالم- خلخال امداد رسانی شده اند.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان مشكل این خودروها را نبستن زنجیرچرخ عنوان و تصریح كرد: رانندگان بایستی قبل از حركت نحوه بستن زنجیرچرخ را فرا بگیرند.
وی تصریح كرد: رانندگان می توانند قبل از حركت برای اطلاع از آخرین وضعیت راه های استان با سامانه 141 راهداری و حمل و نقل جاده ای تماس بگیرند.
اداره كل هواشناسی گیلان آسمان امروز استان را ابری و مه آلود، بارندگی و وزش باد، مناطق مستعد بارش مخلوط برف و باران یا احتمال برف، كاهش نسبی دما، در ارتفاعات و دامنه ها بارش برف پیش بینی كرده است.
482 نفر نیروی راهدار در قالب 41 گروه راهداری با 274 دستگاه ماشین آلات سبك و سنگین در 25 راهدارخانه استان(16 راهدارخانه ثابت و 9 راهدارخانه سیار) در راههای استان مستقر هستند تا مشكلات احتمالی راه ها را بر طرف كنند.
رئیس اداره رهداری و حمل و نقل جاده ای رضوانشهر نیز گفت: بدنبال بارش برف و كولاك در محور پونل به خلخال، تردد در این جاده فقط با زنجیر چرخ امكان پذیر است.
مهندس یونس هوشمندپور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در رضوانشهر، از باز بودن راه های مواصلاتی این شهرستان خبر داد و افزود: با توجه به كولاك و لغزندگی جاده، استفاده از زنجیرچرخ درمناطق برفگیر در این منطقه الزامی است.
وی با اشاره به اینكه ماموران راهداری و گروه های امداد و نجات در محورهای برفگیر واقع در مسیر پونل به خلخال استقرار یافته اند، گفت: ارتفاع بارش برف كه از روز گذشته در این مناطق آغاز شده هم اكنون در این جاده حدود 25 سانتی متر است.
هوشمندپور به رانندگانی كه قصد تردد در محورهای كوهستانی رضوانشهر و تالش را دارند، توصیه كرد؛ هنگام عبور از گردنه های برفگیر علاوه بر رعایت سرعت مطمئنه ، خودروهای خود را به تجهیزات زمستانی مجهز كنند.
وی بیان كرد: محور پونل به خلخال از مسیر های سخت گذر در غرب گیلان می باشد كه بدلیل بارش برف و یخبندان تردد در آن هم اكنون فقط با زنجیر چرخ امكان پذیر است.
رئیس اداره رهداری و حمل و نقل جاده ای رضوانشهر افزود: طول این محور كه بیش از 60 كیلومتر می باشد بعد از كیلومتر 15 سفید پوش شده است و هم اكنون تعداد 12 نفر نیروی راهداری با استفاده از 5 دستگاه برف روب سنگین و نیمه سنیگین بطور تمام وقت در محل مورد نظر حضور دارند و با نمك پاش كردن و برف روبی مانع از انسداد جاده هستند.
شهرستان رضوانشهر با حدود 80 هزار نفر جمعیت در 70 كیلومتری غرب مركز استان گیلان واقع شده است.
خبرنگار: مریم سلیمانی**انتشار دهنده: بابایی
7296 / 7293 / 6030