تهران – ایرنا - محققان دانشگاه هاروارد دریافتند مغز افراد بسیار خلاق در سه ناحیه دارای اتصالات بیشتری در مقایسه با مغز سایرین است. همچنین مغز افراد خلاق قادر است این نواحی مغز را به صورت هماهنگ با یكدگیر فعال كند.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این نواحی عبارتند از شبكه پیش‌فرض كه وظیفه تفكر و رویاپردازی ناخودآگاه را بر عهده دارد، شبكه برجستگی كه اطلاعات مهم را از محیط اطراف دریافت می‌كند و شبكه كنترل اجرایی كه در برگیرنده عملكردهای كنترلی و ارزیابی شناختی است.
با وجود این كه به نظر می‌رسد شبكه پیش‌فرض نقش اصلی را در خلاقیت دارد، وجود دو شبكه دیگر برای قضاوت در مورد تناسب راهكارها با وظایف موردنظر، ضروری است.
محققان در این تحقیقات مغز 160 داوطلب را با استفاده از فناوری MRI‌f اسكن كردند. این فناوری میزان فعالیت مغز را از طریق اندازه‌گیری جریان خون در بخش‌های مختلف آن ارزیابی می‌كند. در هنگام اسكن مغز افراد از آن‌ها خواسته شد فعالیتی موسوم به تفكر واگرا را انجام دهند. در این فعالیت هر شخص باید كاربردهای خلاقانه‌ای را برای اشیای مختلف از جمله چاقو، فنجان یا آجر ارائه كند.
در این آزمایش مشخص شد تفكر واگرا موجب فعالیت همزمان هرسه شبكه عصبی مذكور در مغز می‌شود و هرچه اتصالات و هماهنگی بین این شبكه‌ها بیشتر باشد، داوطلبان در تفكر واگرا موفق‌تر عمل می‌كنند.
اكنون محققان به دنبال شناسایی الگوهای مشابه در حوزه‌های مختلف خلاقیت از جمله نگارش متن و موسیقی هستند.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده كاشانی** انتشار: گلشن