تهران- ايرنا- رايزن پيشين بازرگاني جمهوري اسلامي ايران در عراق فعاليت شركت هاي ايراني در گروه هاي مختلف كالايي با بكارگيري نشان هاي تجاري ملي و اصلي (برند) را سبب حضور رقابتي تر و موثرتر در بازار اين كشور دانست.

«ابراهيم محمد رضازاده» عصر امروز (چهارشنبه) در نشست «بررسي فرصت هاي اقتصادي بصره» در اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران، افزود: مزاياي موجود در بصره به عنوان يكي از بزرگ ترين شهرهاي تجاري و بازرگاني عراق به گونه اي است كه مي توان بيشترين تبادل تجاري را با اين شهر انتظار داشت.
به گفته وي، عرب زبان بودن بيشتر اهالي استان خوزستان به عنوان همسايه نزديك بندر بصره، سبب مي شود بازرگانان خوزستاني كليد حضور هرچه قوي تر ايران در اين شهر باشند؛ زيرا يكي از موانع اصلي گسترش تجاري ايران و عراق ندانستن زبان است.
رايزن سابق بازرگاني ايران در عراق همچنين از وجود منطقه آزاد تجاري 2 كشور در كنار يكديگر به عنوان مزيت دوم بصره ياد كرد و ادامه داد: منطقه آزاد بصره به عنوان تنها منطقه آزاد تجاري كشور عراق، در كنار منطقه آزاد اروند واقع است. در اين ميان، مي توان حتي به تاسيس يك منطقه صنعتي مشترك اقدام و از مزاياي انرژي ارزان ايران استفاده كرد.
وي اعلام كرد: از آغاز سال 2018 تعرفه كالاها براي صادرات به عراق در چهار گروه نيم درصدي، 10 درصدي، 15 درصدي و 30 درصدي ارائه مي شود كه در مجموع كاهش داشته و مزيتي ديگر براي تجار ايراني است.
به گزارش ايرنا، چندي پيش نيز رايزن بازرگاني جمهوري اسلامي ايران در عراق اعلام كرد: براي محصولات صادراتي به عراق از اوايل سال 2018 چهار نوع تعرفه اجرا مي شود كه امكان رهگيري و اعمال نظارت لازم در شفاف‌سازي هزينه ها را بهبود مي‌بخشد.
«ناصر بهزاد» افزود: تعرفه طلا و نقره و محصولات معدني از پنج درصد به نيم درصد و انواع موادغذايي و نباتي و مصنوعات پلاستيكي 10 تا 40 درصد در گذشته به 10 درصد تقليل يافت. تعرفه انواع مصالح ساختماني، سنگ، سيمان، چرم، پوست و صنايع پوستي و خودرو از پنج تا30 درصد بود كه به 15 درصد كاهش پيدا كرد و تعرفه انواع لوازم برقي، تلويزيون، لوازم خانگي، اسلحه، تنباكو و سيگار نيز از پنج تا 40 درصد به 30 درصد رسيد.
رضازاده تردد زايران و گردشگران عراقي از مرز شلمچه به ايران را به عنوان مزيت ديگر براي منطقه ياد كرد و گفت: اين موضوع توان بسيار خوبي براي شهرهاي مرزي بويژه بازرگانان، راهنمايان گردشگري و بازاريان است و حتي مي توان ساير استان هاي كشور را از اين محل منتفع كرد.
وي با انتقاد از كيفيت و كميت تبليغ كالاهاي ايراني در عراق، يادآور شد: سهم ناچيزي از بازار بندر مرزي بصره را كالاهاي ايراني تشكيل مي دهد.
رايزن پيشين بازرگاني ايران در عراق امنيت بصره را از بسياري شهرهاي اين كشور بالاتر عنوان كرد و افزود: بازرگانان از حضور و فعاليت در اين شهر هراسي به خود راه ندهند.
به گزارش ايرنا به گفته «سيدحميد حسيني» دبير اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق، از آغاز امسال تا ديروز (سه شنبه) پنج ميليارد و 58 ميليون دلار صادرات از ايران به عراق انجام شد كه رتبه دوم را بعد از چين به خود اختصاص داد.
اين مسوول يادآور شد: در صورت باز بودن مرزها امكان صادرات روزانه تا 20 ميليون دلار كالا به عراق وجود دارد.
حسيني پيش از اين اعلام كرده بود تا بيست و دوم آذرماه گذشته چهار ميليارد و 780 ميليون دلار صادرات به عراق صورت گرفت.
بصره دومين شهر بزرگ و بندر اصلي عراق با نزديك به سه ميليون نفر جمعيت است.
اين شهر در امتداد اروند رود يك مسير آبي نزديك خليج فارس واقع شده ‌است كه 55 كيلومتري با خليج فارس و 545 كيلومتر با «بغداد» پايتخت عراق، فاصله دارد.

اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* 3065*1961*
خبرنگار: محمد ملك دار* انتشاردهنده: مريم مسعود