تهران-ایرنا- رئیس كمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تاكید بر ضرورت توسعه آموزش های شهروندی گفت: بسیاری از تخلفات شهری در تهران به دلیل نبود آموزش صحیح است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمد سالاری درباره تبیین مسئولیت پذیری شهروندان اظهار كرد: بیش از 71 درصد جمعیت كشور در شهرها و قسمت عمده جمعیت شهرنشین نیز در 13 كلان شهر از جمله تهران زندگی می كنند.
وی با بیان اینكه جمعیت ساكن در كلان شهرها از نقاط مختلف كشور از جمله روستاها به شهر مهاجرت كردند، افزود: افراد با فرهنگ، مذاهب و دیدگاه های متفاوت در كلان شهرها زندگی می كنند و براین اساس آموزش شهروندی ضرورت بسیاری پیدا می كند.
سالاری با اشاره به اهمیت توسعه آموزش های شهروندی گفت: اگر شهروندی تخلفی انجام می دهد به این دلیل است كه از عوارض و آثار مخرب كار خود آگاهی و اطلاع ندارد و یا اینكه آن تخلف در جامعه یك جرم شناخته نمی شود.
رئیس كمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: بسیاری از ماموریت های مدیریت شهری برای حل مشكلات و چالش ها و ابرچالش های شهر تهران است كه عملا بدون آموزش شهروندی و بدون همراه كردن شهروندان نمی توانیم آنها را به سرانجام برسانیم.
وی، نقش شهروندان در پیشبرد اهداف آموزشی نهادهای مختلف را بسیار موثر دانست و گفت: یكی از رویكردهای اساسی شورای اسلامی شهر و شهرداری توجه جدی به حوزه آموزش شهروندی است كه بدون مشاركت شهروندان میسر نخواهد بود.
سالاری با اشاره به اینكه شهرداری، همه نهادها و سازمان های مستقر در شهر تهران باید در حوزه آموزش های شهروندی فعالیت داشته باشند، اظهار كرد: در كشورهای توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند كه اداره شهر بدون مشاركت شهروندان امری غیرقابل دسترس خواهد بود، بنابراین برای آشنایی شهروندان با مسئولیت های خود باید همه نهادها همكاری كنند.
وی درباره برنامه شورای اسلامی شهر تهران برای آموزش های شهروندی گفت: مدیریت شهری در دوره جدید یكی از مهم ترین رویكردها و اولویت های خود را حوزه های نرم افزاری قرار داده است.
ششمین جشنواره ترویجی آموزشی مشكات با محور «تهران، شهر امید، مشاركت و شكوفایی» با هدف ایجاد هماهنگی و انسجام در مدیریت یكپارچه آموزش های شهروندی و توسعه این برنامه ها، جلب مشاركت خلاقانه و فعال شهروندان در اداره بهتر شهر و ارتقای فرهنگ شهروندی به همت اداره كل آموزش و مشاركت های اجتماعی شهرداری تهران از ابتدای دی ماه امسال در تمامی مناطق 22 گانه شهر تهران آغاز شده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با كانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تنظیم كننده: معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348