نیویورك- ایرنا- سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، تهاجم آمریكا به منطقه را عامل شكننده شدن امنیت دانست و گفت: افغانستان پس از تهاجم آمریكا امن تر نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسحاق آل حبیب روز جمعه در نشست شورای امنیت كه با موضوع همكاری منطقه ای در افغانستان و آسیای مركزی برگزار شد، این مطلب را مطرح كرد و افزود: این واقعیت است كه تهاجم به افغانستان و اصولا هرگونه تهاجمی به منطقه ما باعث بهبود وضعیت امنیت نشده است.
وی ادامه داد: از نظر جمهوری اسلامی ایران، افغانستان باید به محلی برای همكاری بین المللی و نه رقابت بدل شود و همه كشورهای منطقه و جامعه بین المللی از این فرصت استفاده كنند تا با بهبود همكاری های اقتصادی خود در زمینه های مختلفی چون زیر ساخت‌ها، تجارت، سرمایه گذاری و حمل ونقل، صلح و امنیت را در افغانستان تقویت كنند و خود نیز از مزایای آن بهره مند شوند.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد اضافه كرد: صلح، امنیت و توسعه در دنیای امروز را نمی توان به مرزهای یك كشور محدود كرد و تنها در چارچوب‌های منطقه‌ای و همه جانبه به دست می آید.
آل حبیب یادآور شد: تقویت همكاری های اقتصادی با افغانستان به مبارزه بین المللی با تروریزم نیز كمك می كند چرا كه زمینه های جذب را برای گروههای تروریستی و افراط گرا ضعیف می سازد.
وی خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران با همین رهیافت طی یك دهه گذشته همواره بر تقویت همكاری با افغانستان به عنوان رهیافتی برای استقرار صلح و امنیت در منطقه تاكید داشته است.
معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تاكید كرد: ایران طی یك دهه گذشته بیش از 300 طرح بزرگ و كوچك عمرانی و زیربنایی در افغانستان با مجموع اعتبار حدود 500 میلیون دلار به اجرا در آورده است كه از آن میان می توان به ساخت بندر چابهار با مشاركت هند و افغانستان و نیز راه آهن خاف به هرات اشاره كرد.
آل حبیب تصریح كرد: ایران در تربیت نیروی انسانی و انتقال دانش و فناوری، طرح های زیادی را به اجرا در آورده است تا اتباع افغان را برای بازسازی كشور خود توانمند سازد. انجام این طرح ها چشم انداز اقتصادی را در افغانستان دگرگون ساخته و به تقویت ثبات و رونق اقتصادی در این كشور كمك كرده است.
وی با بیان این كه این كمك‌ها علاوه بر این واقعیت است كه ایران میزبان میلیونها پناهنده افغان طی سه دهه گذشته بوده است، افزود: مردم ایران بخشی از منابع مالی، خدمات عمومی به ویژه در زمینه‌های بهداشت و آموزش خود را در اختیار پناهندگان افغان قرار داده اند.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد با حمایت از فعالیت های سازمان ملل متحد در افغانستان بار دیگر بر همبستگی و حمایت جمهوری اسلامی ایران از مردم و دولت افغانستان و ایجاد صلح، ثبات و شكوفایی اقتصادی در آن كشور تاكید كرد.
این نشست ویژه به ابتكار عمل قزاقستان كه ریاست شورای امنیت را در ماه ژانویه سال 2018 بر عهده دارد، در سطح وزرا برگزار شد كه در آن وزرای امور خارجه روسیه، قزاقستان، كویت، لهستان، ازبكستان، قرقیزستان، تاجیكستان و معاونان وزرای امور خارجه آمریكا، انگلیس، هلند و افغانستان شركت داشتند.
اروپام*1429
ناشر:محسن طاهرزاده