به گزارش ایرنا در سال 2013 میلادی چین اعلام كرد قصد دارد برنامه راه ابریشم جدید را در دو مسیر زمینی و دریایی برای قرن بیست و یكم راه اندازی كند.
همین موضوع بتدریج گسترش پیدا كرد تا اینكه این كشور یك صندوق برای پیشبرد این طرح با 40 میلیارد دلار تخصیص داد و اكنون بیش از 60 كشور در این طرح حضور دارند طرحی كه به باور چین باید آسیا، اروپا و آفریقا را برای تبادلات تجاری با یكدیگر بیش از گذشته مرتبط سازد و در دنیا بزرگترین طرح محسوب می شود.
از سوی دیگر آمارها نشان می دهد هم چین و هم كشورهای اروپایی تلاش زیادی می كنند تا با استفاده از خطوط ریلی موجود، در بازارهای یكدیگر نفوذ كرده و بیشترین تولیدات را به یكدیگر صادر كنند.
شركت راه آهن چین در گزارشی آورده است این خطوط ریلی از سال 2011 میلادی راه اندازی شد اما از سال 2013 میلادی برای راه ابریشم گسترش پیدا كرد و در سال 2017 میلادی شاهد اوج رونق آن بوده ایم.
آمارها حاكی است در سال جاری میلادی سه هزار و 271 قطار باربری در 57 مسیر ریلی از چین به طرف شهرهای اروپایی حركت كرده و بالعكس بارهایی را از اروپا به چین حمل كرده اند، همچنین قرار است از سال 2018 میلادی كار آزمایش خطوط ریلی مسافری بین چین و اروپا نیز آغاز شود.
در حال حاضر بین 35 شهر چین و 34 شهر در 12 كشور اروپایی قطارهای باربری راه ابریشم در حال تردد هستند و این وضعیت باعث شده است تبادلات تجاری چین با اروپا افزایش یابد به طوری كه در سال 2017 ارزش تبادلات تجاری دو طرف 16 درصد در مقایسه با سال 2016 میلادی بیشتر شده است.
قطارهای باربری بین دو طرف اقدام به انتقال كالاهای مرتبط با فن آوری اطلاع رسانی، البسه، مواد غذایی، خودرو، مواد شیمیایی و تجهیزات ماشینی كرده اند.
انتظار می رود با راه اندازی خطوط ریلی جدید، شمار قطارهایی كه بین چین و شهرهای اروپایی تردد می كنند در سال 2018 میلادی به 4 هزار ترن برسد.
آمارها نشان می دهد امسال قطارهای زیادی از بخش های شرقی و شمال شرقی چین به سمت كشورهای اروپایی حركت كرده اند و اروپایی ها نیز یكی از بیشترین بخش های تجاری خود را به این مناسبات ریلی اختصاص داده اند و صدها دستگاه قطار باربری روانه چین كرده اند.
در همین راستا در سال 2017 میلادی همایش بزرگ تدوین نقشه راه برای همكاری های بیشتر باربری با قطار بین چین و كشورهای اروپایی در چین با حضور 70 شركت و نماینده از بخش های راه آهن كشورهای اروپایی از جمله آلمان، بلاروس، لهستان، روسیه و چند كشور دیگر برگزار شد.
یكی از مهترین مسیرهای باربری از میان 57 مسیر بین چین و اروپا خط آهنی به طول 13 هزار كیلومتر است كه شهر 'یی وو' در شرق چین را به اسپانیا متصل می كند.
برنامه راه ابریشم نوین چین در پنج سال گذشته پس از اعلام آن موجب شده است تا چین بتواند قطارهای بیشتری را برای اعزام به كشورهای مختلف اروپایی سازماندهی كند.
از سال 2013 میلادی به این طرف، كه نقشه راه ابریشم زمینی و مسیر دریایی آن مطرح شد ارزش تبادلات تجاری چین با كشورهای حوزه راه ابریشم به افزون بر سه هزار میلیارد دلار رسیده است.
گزارش های آماری رسمی نشان می دهد قرار است طرح های اقتصادی تازه ای نیز در این ارتباط برای سرمایه گذاری به ارزش 305 میلیارد دلار اعلام شود.
چین برای این منظور از سال 2013 میلادی تاكنون با 50 كشور حوزه راه ابریشم قراردادهای اقتصادی امضا كرده و نزدیك به 56 منطقه اقتصادی و تجاری ایجاد شده است.
آكادمی علوم اجتماعی چین در تازه ترین گزارش خود آورده است میزان سرمایه گذاری كشورهای مرتبط با این راه بتدریج در حال افزایش است.
این در شرایطی است كه چین و پاكستان هم موافقت كرده اند یك كریدور اقتصادی راه اندازی كنند كه ارزش آن بین 46 تا 54 میلیارد دلار است.
از سال 2015 میلادی به این طرف بیشترین طرح هایی كه سرمایه گذاران چینی بخصوص به آن علاقه نشان داده اند سه قلمرو انرژی ، طرح های زیربنایی حمل و نقل و همچنین فن آوری اطلاع رسانی و مخابراتی است.
همچنین بررسی های علمی نشان می دهد بیشترین سرمایه گذاری های جذب شده مربوط به كشورهای خاورمیانه، آسیای جنوبی و همچنین كشورهای آسیای جنوب شرقی است.
اگرچه چین صندوق بزرگی را برای توسعه این راه اختصاص داده است اما خود از سال 2013 میلادی تاكنون بیش از 50 میلیارد دلار در راه ابریشم جدید سرمایه گذاری كرده است.
البته این رقم بجز سرمایه گذاری 115 میلیارد دلاری است كه بسیاری از شركت های چینی به طور مستقیم در كشورهای حوزه این راه كرده اند.
70 درصد از سرمایه گذاری ها مربوط به سه قلمرو یاد شده است و صدها شركت برتر دنیا و چین هم در این برنامه مشاركت دارند.
آساق**231**1904**
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
پكن - ایرنا - بررسی ها نشان می دهد خط آهن چین به كشورهای اروپایی كه بخشی از برنامه راه ابریشم نو این كشور محسوب می شود یكی از پر ازدحام ترین خطوط دنیا است.