كرج-ايرنا- كرج، شهري كه از حدود 4 دهه پيش تاكنون به واسطه مهاجرت ها بر وسعت و تراكم جمعيت آن افزوده شده دراين سال ها ، علاوه برضعف زير ساخت هاي حمل و نقل شهري ، كمبود پاركينگ عمومي به عنوان سوپاپ اطمينان ترافيك ازعوامل شلوغي خيابان ها و معابر آن شناخته شده است.

به گزارش ايرنا، توقف دوبل و گاهي مواقع بيشتر از آن در خيابان ها و معابر اصلي و فرعي كرج بيانگر آن است كه در كنار مشكل فرهنگ ترافيك، كمبود پاركينگ عمومي هم از كاستي ها به شمار مي رود، مكان هايي كه اگر به درستي جانمايي شوند، حاشيه ها خيابان ها را خلوت خواهد كرد.
عرض كم بسياري از معابر اصلي و دركنار آن شلوغي بازار موضوعي است كه در اين سال ها هسته مركزي كرج را با مشكلات عديده اي روبرو كرده است، اين شلوغي هاي ترافيكي ضمن سختي رفت وآمد ها حتي صداي كسبه را هم درآورده و در كنار آن آلودگي هوا را تشديد كرده است.
هرچند پليس راهور با استقرار نيروي انساني در بسياري معابر تلاش مي كند كه از توقف دوبل يا بيشتر خودروها جلوگيري كنداما از آنجا كه بسياري از مردم به واسطه نيازهاي كاري و درماني ناچار به حضور در هسته مركزي شهر هستند بايستي با مزاحمت براي مردم يا پرداخت جريمه به هر شكل ممكن وسايل نقليه خود را در اين معابر كم عرض جانمايي كنند.
خيابان شهيد بهشتي كه از ميدان كرج تا حصارك حدود 15 كيلومتر طول دارد در واقع خيابان اصلي كلانشهر كرج است كه چند معبر اصلي به اين خيابان متصل هستند.
بيشتر مطب هاي پزشكان و مراكز عمومي و درماني با استقرار در اين خيابان و حاشيه هاي آن سبب شده تا روزانه شمار زيادي از جمعيت ميليوني استان البرز در اين مسير رفت وآمد كنند.
اين درحالي است كه خيابان هاي طالقاني ، رجايي شهر، آزادگان و معابر ديگر هم درگير اين بارسنگين ترافيكي و پارك فشرده خودروها بوده و بيشترمواقع شلوغي معابروآلودگي هوا سبب چالش روحي و رواني براي مردم شده است.
در سال هاي گذشته شهرداري كرج به صورت مقطعي با اجراي طرحي به نام پاركبان در معابراصلي شهر درصددبرآمد تا كمبود پاركينگ عمومي را به شكلي خاص مرتفع كند ليكن از آنجا كه هر روز برتعداد خودروها افزوده شد اين طرح هم نتيجه مطلوب نداد.
در اين حال هر روز حلقه معابر كرج فشرده تر از گذشته شده تا جائيكه كه امسال مديريت شهري و پليس راهور تصميم گرفته اند تا طرح زوج و فرد را برخلاف سال هاي گذشته از ابتداي بهمن ماه در هسته مركزي شهر كرج به اجرا درآورند طرحي كه اگر چه در آستانه سال 97 و شلوغي خريدهاي نوروزي مي تواند تاحدودي از ترافيك شهري بكاهد اما درمانگر نخواهد بود.
در سال هاي گذشته ، طرح زوج و فرد در هسته مركزي كرج اسفند ماه اجرا مي شد.
در اين سال ها علاوه بر هسته مركزي كرج ، مناطق مختلف آن هم درگير ترافيك سنگين و پارك غيرمجاز خودروها در معابر هستند كه ساماندهي اين وضعيت نياز به فراواني نيروهاي پليس راهور و دوربين هاي هوشمند ثبت تخلف دارد.
از سوي ديگر با توجه به ضعف زير ساخت ها در بخش وسايل نقليه عمومي مانند نبود خطوط مترو و كمبود اتوبوس مردم به ناچار خودروهاي شخصي را روانه خيابان ها مي كنند و برخي هم از سر نا آگاهي به صورت تك سرنشين سربار ترافيك شهر مي شوند كه خود حكايت ديگري دارد.
اما آنچه به عنوان اقدامي موثر براي ساماندهي معابر شناخته شده ، احداث پاركينگ هاي عمومي شبانه روزي در مكان هاي شلوغ شهر است كه البته اگر شهرداري مجوز بدهد و سرمايه گذاران پاي كار بيايند، يكي از سودآورترين مشاغل خواهد بود چنانچه تعداد اندك پاركينگ عمومي موجود كه درخيابان هاي اصلي شهر به رغم وسعت و حتي استفاده از سيستم طبقاتي در كمترين زمان ظرفيت آنها تكميل مي شود.
احداث و راه اندازي پاركينگ هاي مكانيزه از مواردي است كه به گفته كارشناسان با توجه به محدوديت مكاني مي تواند مشكل گشاي بخشي از شلوغي شهري كرج باشد.
اختصاص بخشي از اراضي هسته مركزي شهر به پاركينگ هاي عمومي با هزينه مناسب مي تواند مردم را به سمت استفاده از اين مكان ها ترغيب كند ضمن آنكه با خلوت سازي حاشيه معابر ترافيك شهري هم روان شود.
كلانشهر كرج اكنون نزديك به 2 ميليون نفر جمعيت دارد كه با توجه به قرار گرفتن در مسير 14 استان كشور گاهي مواقع تعداد خودروهاي عبوري از اين منطقه به نزديك ميليون خودرو در روز مي رسد كه توقف بخشي از اين خودروها سبب مي شود تا رفت و آمد در اين كلانشهر نفسگير شود.
احمد افضلي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تعداد پاركينگ هاي عمومي كلانشهر كرج را حدود ۷۰ واحد اعلام كرد و گفت: اين پاركينگ ها ظرفيت 8 هزارو 500خودرو دارد.
وي با اشاره به اينكه اكنون چهار پاركينگ مكانيزه با ظرفيت ۴۴۰ وسيله نقليه در كرج وجود دارد، افزود:
۲ مكان جديد از شهر نيز براي احداث پاركينگ عمومي اختصاص يافته است.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري كرج اظهار داشت: عدم تامين پاركنيك در ساختمان هاي نوساز به خصوص مراكز تجاري درماني، رفاهي و .. از علت هاي كمبود پاركينگ در هسته اصلي شهرمحسوب مي شود.
افضلي بيان داشت:واحد هاي تجاري ، درماني و اداري موجود نيز تمايلي براي تامين پاركينگ مورد نياز خود ندارند.
اين مسئول خاطر نشان كرد: تا سال ۱۴۰۵پاركينگ عمومي با ظرفيتي معادل حدود 5 هزار دستگاه خودرو با در نظر گرفتن رشد جمعيت و ساخت و سازها در كلانشهر كرج مورد نياز خواهد بود.
سرهنگ سيدهمايون شريفي رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان البرزدر اين خصوص به ايرنا گفت: با توجه به نياز سنجي هاي انجام شده ظرفيت توقفگاهي معادل 20 هزار دستگاه خودرو در اين استان به ويژه كلانشهر كرج نياز است.
وي بدون اشاره به تعداد پاركينگ ها افزود: احقاق اين مهم منوط به پيش بيني گنجايش ظرفيت و فضاي انديشيده شده براي اين خودروها است .
شريفي افزود: يكي از علل جريمه وسايل نقليه دراين استان ناشي از كمبود پاركينگ هاي عمومي است كه بايد نسبت به فراهم كردن فضاي پاركينگ عمومي تدابير ويژه اي انديشيده شود.
در اين حال اگر چه احداث مترو ، افزايش تعداد اتوبوس ها و تاكسي ها مي تواند گره گشاي بخشي از ترافيك كرج و ديگر مناطق پرجمعيت البرز و كشور باشد اما توسعه پاركينگ هاي عمومي هم در نوع خود درمانگر محسوب مي شود.
اكنون كلانشهر كرج داراي حدود 550 دستگاه اتوبوس و 13 هزار دستگاه تاكسي است كه كمبود اتوبوس و بالا بودن كرايه تاكسي ها بسياري از شهروندان را به استفاده از وسايل نقليه شخصي وا داشته است.
طبق بررسي ها كلانشهر كرج به حدود 2 هزار دستگاه اتوبوس عمومي نياز دارد ضمن آنكه 5 خط متروي آن هنوز ساخته نشده است.
خط 2 قطار شهري كرج به طول 27 كيلومتر حدود 13 سال از آغاز ساخت آن مي گذرد و تاكنون 15 كيلومتر از تونل اين خط احداث شده اما به علت كمبود اعتبار و اختلاف بين كارفرما ( شهرداري كرج ) و پيمانكار(شركت سابير وابسته به سازمان تامين اجتماعي ) احداث اين خط به كندي پيش مي رود.
4 خط ديگر متروي كرج در حد مطالعه باقي مانده كه قرار است در آينده نزديك ضمن تسريع در احداث خط 2 اقدماتي براي احداث خط 5 قطار شهري كرج به عمل آيد.
به هرحال تا آماده شدن اين طرح هاي عظيم، افزايش تعداد اتوبوس ها و ايجاد پاركينگ عمومي براي چهارمين كلانشهر كشور از راه هاي كاستن از شلوغي بار ترافيكي شهر كرج است.
7410/ 6155خبرنگار:مژگان السادات سجادي** انتشار دهنده: محمد عزيزپور