تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۱

ساري - ايرنا - برگزاري نخستين همايش استاني پژوهش موسيقي قومي مازندران با عنوان 'دتارچي' شهرستان آمل ، علاقمندان به آوازهاي آييني و فراموش شده در اين استان را به احيا وآينده خوش صداهاي خاموش شده نسل هاي يك قرن اميدوار كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، دوتار ، سازي زهي مضرابي با كاسه‌اي گلابي شكل همراه دسته‌اي بلند و داراي دو سيم است كه در شمال، ‌شمال شرق و شرق ايران و برخي كشورهاي آسياي ميانه به اشكال مختلف رواج دارد.
نواختن اين ساز كه به تنبور و سه تار شبيه است ، بين كشاورزان و نوازندگان محلي معمول بوده است.
امروزه حوزه‌هاي نواختن دوتار عبارتند از شمال خراسان در شهرهاي بجنورد، اسفراين‌، شيروان، درگز و قوچان و جنوب و شرق خراسان در شهرهاي بيرجند، قائنات، تربت جام،كاشمر، باخرز، خواف و سرخس و نواحي تركمن‌نشين شمال شرق از جمله استان گلستان و بخش علي آباد كتول همچنين برخي مناطق مازندران است.
اين ساز در نواحي مختلف، با اندكي تغيير در شكل و نحوه نوازندگي ديده مي‌شود . انواع دوتار در محدوده مرزهاي جغرافيايي ايران به 'دوتار خراسان' با دو گونه شمال و جنوب، 'دوتار تركمن' و 'دوتار مازندران' تقسيم مي شود.
برهمين اساس و با هدف احياي اين ساز قديمي و گراميداشت نوازندگان پيشكسوت آن ، نخستين دوره همايش استاني پژوهش موسيقي قومي مازندران با عنوان 'دتارچي'، شنبه شب در قالب كارگاه هاي تخصصي و ارائه كارهاي پژوهش شده از چند فعال موسيقي آييني ومحلي مازندراني در سالن همايش هاي مجتمع فرهنگي وهنري ولي عصر(عج) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي آمل برگزار شد.
در اين همايش 'شيوه ها و سبك هاي استادان قديمي در زمينه دوتار و آواز' مازندران و همچنين بررسي آثار استاد نظام شكارچيان، سيد علي اصغر هاشمي سيدكلايي، محمد مهدي عباسي نوذري و صفي الدين محمدي تيركلايي، از دوتارنوازان پيشكسوت بررسي و تجزيه و تحليل شد.
مدير اجرايي همايش پژوهش موسيقي قومي مازندران گفت كه عنوان دتارچي كه از ساز ' دتار ' سازهاي قديمي چندين دهه قبل مازندران بوده، انتخاب و بلافاصله نخستين همايش آن نيز در آمل برنامه ريزي شد.
خسرو عليزاده با بيان اينكه درنظر داريم سه همايش استاني در راستاي پژوهش موسيقي قومي مازندران ' دتارچي' را در شهرهاي رامسر، ساري و بهشهر برگزار كنيم، اضافه كرد و تا پايان امسال نيز اين برنامه در اسفند ماه دريكي از اين سه شهر برگزار خواهد شد.
** گرايش سازهاي مازندراني به سمت غربي- ايراني
وي با بيان اينكه تاكنون همايش وكارگاه هاي تخصصي براي موسيقي هاي كهن مازندران برگزار نشده بود و اين يكي از دغدغه هاي بازماندگان موسيقي هاي آييني استان بوده است، اضافه كرد : اينكه بتوانيم حداقل يكي از سازهاي محلي مازندراني را به مردم استان بشناسانيم، بزرگترين خدمت به اين هنر فاخر و فراموش شده خواهد بود.
مدير اجرايي همايش پژوهش موسيقي قومي مازندران ادامه داد : متاسفانه سازهاي محلي استان بسيار مهجورمانده وتاسف بارتر هم اين است كه همه گرايش هاي سازها و موسيقي مازندران به سمت سازهاي غربي و ايراني رفته است.
عليزاده گفت : سنگ بنا و تمام نغمه ها و موجوديت موسيقي مازندران از ساز دوتار است و اين تمام تلاش مركز پژوهش موسيقي استان بر اين است كه اين همايش و كارگاه هاي تخصصي را به صورت جامع تر در ديگر شهرهاي استان با هدف احياي اين سازها وموسيقي فراموش شده برگزار كنيم.
خبرنگار: مهدي غلامي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
7327/1654