تبریز - ایرنا- آژانس همكاری های بین المللی ژاپن (جایكا) با مشاركت و همكاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، طرح جامع توسعه برند گردشگری تبریز را تدوین می كند.

به گزارش ایرنا، سومین نشست مشترك نمایندگان این آژانس با مدیركل و كارشناسان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، شهرداری و نمایندگان بخش خصوصی در راستای ارتقای همكاری های متقابل استان با هدف انجام مطالعات و تدوین طرح جامع توسعه برند گردشگری تبریز دوشنبه شب برگزار شد.
در این نشست ظرفیت های موجود در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی و همچنین راهكارهای لازم برای توسعه همكاری های مشترك در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رئیس دفتر و نماینده ارشد جایكا در ایران بر ارتقای جایگاه تبریز در مقیاس جهانی تاكید كرد و گفت: تبریز صرفا یك شهر نیست بلكه عضو تاثیرگذار كریدور جاده ابریشم و ورودی اروپا به شمار می رود، از این رو باید به شایستگی معرفی شود.
'یوكی هارا كوبایاشی' افزود: این طرح مربوط به توسعه گردشگری در ایران است كه از سال گذشته آغاز شده و اكنون جلسه سوم تحقیقاتی خود را می گذراند و جایكا در نظر دارد به منظور توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال، ایجاد رونق اقتصادی در منطقه، همكاری های لازم را انجام دهد و برنامه های خود را بر مبنای توسعه كیفی در این زمینه ها تدوین كند.
وی با بیان اینكه آموزش از اركان توسعه زیرساختی گردشگری است، گفت: تیم تخصصی جایكا در حوزه های تخصصی گردشگری و میراث فرهنگی، با همكاری اداره كل میراث فرهنگی استان دوره های آموزشی برای ذینفعان و فعالان برگزار خواهد كرد.
كوبایاشی، برندسازی و طراحی برنامه های عملی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را مهم دانست و گفت: تبریز به دلیل دارا بودن آثار ثبتی در فهرست جهانی یونسكو همچون بازار تبریز و قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری تاریخی و فرهنگی دارد.
مدیر مطالعات پیشرفته گردشگری دانشگاه هوكایدو ژاپن نیز در این نشست با بیان اینكه منطقه آذربایجان به خصوص تبریز به دلیل دارا بودن مواریث تاریخی غنی و همچنین ظرفیت های گردشگری وافر مورد تایید گروه تخصصی جایكا قرار گرفته، گفت: طی دو مرحله مطالعاتی كه تیم تخصصی گردشگری و میراث فرهنگی جایكا با محوریت جاده ابریشم بر روی ایران داشته، تبریز به عنوان مركز مطالعات گردشگری و میراث فرهنگی جاده ابریشم، انتخاب شد و در همین راستا تحقیقاتی در زمینه حفظ میراث فرهنگی، توسعه گردشگری، زمینه مشاركت بخش خصوصی و ذینفعان گردشگری، انجام گرفته است.
'نوریاكی نیشیاما' با اشاره به اینكه نتایج حاصل از تحقیقات اخیر موجب ارائه راهكارهایی در بخش های مذكور شده است، به تبیین راهكارهای بخش میراث فرهنگی پرداخت و گفت: یكی از مهم ترین اقداماتی كه در راستای توسعه گردشگری باید به نتیجه برسد، تدوین طرح جامع توسعه برند گردشگری است، زیرا به رغم وجود ظرفیت های بالای گردشگری تبریز آنچنان كه شایسته است در دنیا معرفی نشده، لذا تدوین طرح جامع در این راستا ضروری است.
وی تدوین طرح جامع برند گردشگری، ایجاد سازمان مدیریت مقصد، تدوین راهبرد بازاریابی بین المللی گردشگری و توسعه چشم انداز فرهنگی و گردشگری مقصد محور را از راهكارهای دیگر تیم تخصصی جایكا در بخش میراث فرهنگی عنوان كرد.
نیشیاما، رشد متوازن ظرفیت های گردشگری را عاملی مهم در توسعه پایدار و برندسازی پتانسیل های گردشگری ایران عنوان كرد و گفت: لازمه تحقق توسعه پایدار گردشگری، رشد متوازن این صنعت در یك كشور است به گونه ای كه هر منطقه به نسبت پتانسیل های خود باید از میزان گردشگر معینی برخوردار باشد تا شاهد یكنواختی در توزیع آورده های گردشگری باشیم.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینكه پیشینه غنی تاریخی تبریز و قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم، این شهر را به یكی از مهمترین شهرهای كشور تبدیل كرده است، گفت: همین امر می تواند موجب ایجاد تعاملات بین المللی شود.
مرتضی آبدار اظهار كرد: میراث فرهنگی استان همكاری های بسیار خوبی با مجموعه های علمی و دانشگاهی داخلی و خارجی داشته است و آمادگی كامل دارد پروژه های مشترك را با مشاركت جایكا در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز كند.
وی به جایگاه تبریز در میان كشورهای اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری كشورهای اسلامی در سال 2018 اشاره كرد و گفت: استفاده از تجارب جایكا در حوزه های مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری به خصوص در جلب مشاركت های مردمی می تواند ما را در امر عملی كردن برنامه های مد نظر برای سال 2018 و سال های بعد به منظور تبدیل تبریز و منطقه آذربایجان به یك مقصد پایدار گردشگری یاری كند.
عضو هیات مدیره انجمن راهنمایان گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این نشست با تاكید بر اینكه راهنمایان گردشگری همواره در پیشبرد اهداف توسعه صنعت توریسم پیشگام بوده اند، گفت: راهنمایان گردشگری از مولفه های اصلی توسعه گردشگری در هر كشور به شمار می روند و با توجه به وجود راهنمایان تخصصی و تحصیلكرده در انجمن راهنمایان گردشگری استان این آمادگی را داریم تا در پروژه های جایكا نقش موثری ایفا كنیم.
محمد شهداد افزود: با توجه به شناختی كه راهنمایان گردشگری از جزییات گردشگری منطقه دارند، می توانند در تعریف مسیرهای پر مخاطب جدید و نیز اتصال تبریز و آذربایجان به مقاصد سنتی گردشگری ایران نقش مهمی داشته باشند.
آذربایجان شرقی با افزون بر یكهزار و 800 اثر ثبت شده ملموس و غیرملموس تاریخی جزو پنج استان نخست حوزه گردشگری در كشور است.
گزارش: سیدیحیی مرتضائی **انتشار دهنده: عزیزی راد
3038/518