دهلي نو - ايرنا - دهلي نو براي اثبات برتري خود نسبت به كشورهاي ديگر جهان با همكاري ژاپن و در رقابت با چين جديدترين فصل اكتشافات فضايي خود را در دست انجام دارد.

به گزارش ايرنا در روز دوشنبه به نقل از سايت علمي 'آي نيوز'، در حاليك تنها چند دهه قبل، حوزه تحقيقات فضايي در اختيار مطلق آمريكا و شوروي سابق قرار داشت اكنون سه كشور آسيايي ژاپن، هند و چين آماده گام برداشتن در مسير جديدي از اكتشافات فضايي هستند كه بشر از سال 1972 ميلادي به بعد در آنجا پاي نگذاشته است. در همين راستا سازمان تحقيقات فضايي هند (ISRO) براي سد كردن راه رقيب ديرين و همسايه خود يعني چين با آژانس اكتشافات هوا-فضا ژاپن (JAXA) همكاري مي كند.
اين پروژه مشترك كه در مراحل اوليه خود قرار دارد، قادر به جمع آوري نمونه از ماه است؛ ضمن اينكه دو كشور در مورد اكتشاف مناطق قطبي ماه با هدف پيدا كردن آب كه اميد براي اسكان انسان در آنجا را احيا كرده همكاري خواهند كرد. ژاپن و هند درباره استفاده از فناوري هاي فضايي براي مطالعه در حوزه تغييرات اقليمي نيز در حال مذاكره هستند.
ژاپن در سال 2009 ميلادي فضاپيماي سلن ( Selene ) خود را بر روي ماه فرود آورد و هند هم در سال 2008 ميلادي اولين فضاپيماي چاندرايان – 1 ( Chandrayaan-1 ) را به ماه فرستاد و قرار است چاندرايان – 2 ( Chandrayaan-2 ) به مريخ پرتاب شود. علاوه بر بُعد علمي، اين ماموريت هاي مشترك جنبه سياسي هم دارند؛ يعني هند و ژاپن به دنبال ايجاد چالش در اقدامات جسورانه چين در اكتشافات فضايي هستند. چين در سال 2013 ميلادي سومين ماموريت موفقيت آميز خود به ماه را به ثبت رساند.
هند و ژاپن هم قصد دارند تا چند سال آينده اولين كاوشگر خود را به قسمت تاريك ماه بفرستند؛ ضمن اينكه يك سري برنامه هاي مقدماتي براي فرستادن انسان به ماه در دستور كار آنها وجود دارد. چين در سال 2003 ميلادي بعداز اتحاد جماهير شوروي و آمريكا سومين كشور جهان بود كه موفق به فرستادن انسان به ماه شد.
چين مي گويد در حال حاضر يك دهم بودجه ناسا براي اهداف صلح آميز فضايي را به طرح هاي خود اختصاص داده است اما موسسه «تحقيقات ديده بان دهلي نو» نسبت به اين موضوع شك دارد و بر اين باور است كه اين برنامه با رويكرد نظامي تحت پوشش برنامه فضايي انجام مي شود.
از طرفي ، منافع اقتصادي نيز در برنامه فضايي هند دخيل است . پرتابگرهاي ماهواره هند يك ششم تا يك هشتم هزينه پرتابگرهاي ساير كشورها را دارند. در حاليكه چين بازوي سياسي و فناوري خود را به رخ مي كشد، ژاپن و هند با امضاي يادداشت تفاهم همكاري در حوزه اكتشافات فضايي براي ايجاد موازنه اي در مقابل چين تلاش كردند.
هند يك كشور بالستيكي و اتمي است و از آن طرف ژاپن هم داراي برنامه هاي بلند مدت در حوزه پرتاب ماهواره هاي غيرنظامي است. بنابراين دو كشور مكملي مناسب براي يكديگر هستند. همكاري نزديك دو كشور و داشتن رابطه استراتژيكي گسترده مي تواند خشم چين را به همراه داشته باشد.
آساق**267**وحيده دينداري**1663**انتشار دهنده: خسرو حسيني