شاهرود- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي شهرستان شاهرود گفت : ظرفيت كنوني اين شهرستان در توليد ماهيان پرورشي بين 600 تا 650 تن در سال بوده و اين ميزان در حال افزايش بوده و جايگزين بسيار مهمي براي كشت هاي با مصرف آب بالاست.

محمدرضا قاسمي سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: در بخش هاي شمالي و كوهستاني شهرستان شاهرود به دليل وجود شرايط اقليمي و منابع آبي مناسب ، امكان توسعه آبزي پروري وجود دارد.
وي با اشاره به بهبود ظرفيت توليد اين شهرستان، بيان كرد: راه اندازي و فعال سازي واحد فرآوري بسته بندي انجماد ماهي در مجن و همچنين توسعه روش هاي آبزي پروري نوين و استفاده از تجهيزات بروز مانند سيستم هاي هواده، سبب اين افزايش توليد شده است.
معاون سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان همچنين با بيان اينكه پرورش ماهي در قفس در شاهرود آغاز شده، اضافه كرد: اين كار يكي از سياست هاي جديد وزارت جهاد كشاورزي در حوزه آبزي پروري بوده و در وهله نخست از استان هاي ساحلي كه از آب دريا استفاده مي كنند، آغاز شده است.
قاسمي با تاكيد بر اينكه پرورش ماهي در قفس بايد در استخرهاي ذخيره آب بزرگ با عمق دستكم هفت متر انجام شود، يادآور شد: پرورش ماهي در شبكه هاي توري در محيطي كنترل شده تر انجام شده و علاوه بر آسان تر شدن كار، جداسازي ماهي هاي بيمار نيز به راحتي انجام مي شود.
وي با بيان اينكه دولت از منابع صندوق توسعه ملي تسهيلات ويژه اي براي اين نوع از آبزي پروري اختصاص داده، افزود: در شاهرود هم نشست هايي با تعدادي از آبزي پرورها برگزار شده و به دنبال جذب سرمايه گذار هستيم؛ همچنين سازندگان اين قفس ها از نقاط مختلف كشور به شاهرود دعوت شده و با بهره برداران شهرستان وارد مذاكره شده اند.
پرورش ماهي در قفس يكي از روش‌هاي متداول پرورش ماهي در دنيا است كه مزاياي مخصوص به خود را دارد. پرورش ماهي باهدف توليد اقتصادي به چهار شكل انجام مي‌شود كه شامل پرورش در استخرهاي روباز خاكي و پرورش در استخرهاي سرپوشيده گلخانه‌اي، در تانك و يا در قفس است كه روش آخري بيشتر در نواحي جنوبي كشومان قابل‌استفاده است.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانيان **** انتشار دهنده : محسن شاكري