«آرش محبی نژد» روز سه شنبه در حاشیه همایش قطعه سازان شركت مشاركتی ایران خودرو – پژو (ایكاپ) با مسئولان داخلی و خارجی شركت های پژو و ایران خودرو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاكنون 77 قرارداد با قطعه سازان داخلی و 124 تفاهم نامه بین ایكاپ و قطعه سازان منعقد شده است.
به گفته این مقام صنفی، مطابق این قراردادها، تولید خودروی پژو 301 كه مقرر شده از ابتدای سال 97 آغاز شود، با 60 درصد داخلی سازی و تولید پژو 2008 نیز در آغاز راه با 50 درصد داخلی سازی خواهد بود كه بیشتر از مطالبات وزارت صنعت، معدن و تجارت (داخلی سازی 40 درصد) است.
وی همچنین با اشاره به تعهد دیگر طرف فرانسوی در این راستا كه صادرات 30 درصد معادل ارزش تولید داخل این خودروها و قطعات آنهاست، خاطرنشان كرد: فرانسوی ها روی صادرات قطعه از كشورمان حساب ویژه ای باز كرده اند و این مهم شامل بازارهای جدید نظیر الجزایر و حتی بازارهای اروپایی می شود.
محبی نژاد یادآور شد: از آنجایی كه قرار است در كشور الجزایر نیز خودروهایی نظیر آنچه در ایران تولید می شود، مونتاژ و تولید شود و الجزایری ها از صنعت قطعه سازی مناسبی برخوردار نیستند، فرصتی برای توسعه فعالیت قطعه سازان ایرانی است.
وی با اشاره به حضور حدود 100 قطعه ساز كشور طرف قرارداد با گروه ایكاپ در همایش امروز، تصریح كرد: شركت جوینت ونچری (مشاركتی) ایكاپ با تعریف یك رابطه برد- برد و ایجاد رقابت پذیری در زنجیره تامین، شرایط مناسبی برای قطعه سازان ایرانی فراهم كرده و برنامه های آن متضمن رشد و توسعه این صنعت است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان كشور خواستار آن شد تا اگر تاكنون برخی قطعه سازان توانمند داخلی بابت همكاری با گروه ایكاپ اقدام نكرده اند، از طریق این انجمن به ارائه درخواست خود بپردازند.
وی با اشاره به اعمال استانداردهای 85 گانه برای خودروها از دی ماه سال آینده، یادآور شد: بسیاری از خودروهای فعلی موجود در كشور از جمله پژو 405، سمند، ال 90 و ساندرو با اعمال این استانداردها از دور خارج می شوند و خلایی برای خودروسازان و قطعه سازان ایجاد می شود.
محبی نژاد ادامه داد: در این راستا، قطعه سازان باید سریعتر برای گرفتن قطعات خودروهای جدید اقدام كنند، زیرا در غیر این صورت شرایط فعالیت شان بحرانی خواهد شد.
وی تاكید كرد: در این پیوند، سرمایه گذاری های جدید از سوی قطعه سازان اجتناب ناپذیر است و باید به تامین تسهیلات مالی و بانكی، سرمایه گذاری ثابت یا عقد قرارداد با سرمایه گذاران خارجی بپردازند تا بتوانند نیاز خودروهای جدید را برآورده كنند.
** چالش بیكاری در صنعت قطعه سازی
این مقام صنفی خطاب به دولتمردان هشدار داد: اگر به موقع فكری به حال قطعه سازان و ارتقای توانمندی های آنها در فراهم كردن قطعات جدید خودرویی نشود، چالش بیكاری را در این صنعت به دنبال خواهد داشت.
وی تاكید كرد: برنامه های شركت های پژو- سیتروئن و ایكاپ بر روی كاغذ بسیار خوب و متضمن منافع ملی است، اما امیدواریم در عمل و اجرا با مشكل مواجه نشود.
محبی نژاد با اشاره به رونمایی از نخستین خودروی پژو 301 ساخته شده در داخل در مراسم امروز، اظهار داشت: ساخت این خودرو با عمق داخلی سازی 60 درصدی، توانمندی بالای قطعه سازن ایرانی را به رخ كشاند و مطابق تعهد شركت های مشاركتی یاد شده طی 2 سال عمق داخلی سازی به 85 درصد افزایش خواهد یافت.
وی ابراز امیدواری كرد سرمایه گذاری های كافی بویژه در سرمایه ثابت قطعه سازان كشورمان به موقع و بدون تاخیر انجام شود و گفت: در این زمینه باید هر چه سریعتر برنامه یا استراتژی توسعه قطعه سازی برای تامین نیازمندی ها و سطح كیفی خودروهای خارجی با مشاركت سه جانبه دولت، خودروسازان و قطعه سازان اعلام شود.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان كشور گفت: مزیت های نسبی فراوانی در كشورمان وجود دارد كه در زمان تحریم ها این مزیت ها بالقوه بود و به بالفعل تبدیل نشده بود، اما امروز و با رفع تدریجی تحریم ها شاهد به روز شدن قطعه سازان و حضور و مشاركت خودروسازان و قطعه سازان خارجی هستیم.
وی خاطرنشان كرد: قطعه سازان ایرانی در صورت انجام سرمایه گذاری، ارتقای دانش فنی و توجه بیشتر به تحقیق و توسعه (R&D) می توانند در سطوح بین المللی حضور و فعالیت بیشتری داشته باشند.
** نیاز به سرمایه گذاری در قراردادهای پسابرجامی
محبی نژاد در عین حال یادآوری كرد: همه قراردادهای خودرویی پسابرجامی، هنوز نیازمند سرمایه گذاری اند و با تحولات اقتصادی و نوسانات نرخ ارز با چالش های زیادی روبرو می شوند.
وی تصریح كرد: برخورداری از دانش فنی و فناوری ها در پسابرجام، حضور خودروسازان خارجی در كشورمان و انجام سرمایه گذاری 50 درصدی از سوی آنان، همگی سبب شده تا اوضاع خوبی را در حوزه خودرویی كشور شاهد باشیم، اما در حوزه قطعه سازی كماكان عقب هستیم.
این مقام صنفی اظهار داشت: یكی از تهدیداتی كه قطعه سازان با آن مواجه اند، افزایش نیافتن تعرفه قطعات همگام با افزایش اخیر تعرفه واردات خودرو است و باید این نقیصه رفع شود.
وی گفت: از تداوم و استمرار جلساتی نظیر جلسه امروز با قطعه سازان كه هم افزایی بیشتر زنجیره تامین خودرویی را به دنبال خواهد داشت، استقبال می كنیم.
محبی نژاد خاطرنشان كرد: اكنون هزار و 530 شركت قطعه ساز كوچك و بزرگ در رده های مختلف در زنجیره تامین خودروی كشور مشاركت دارند كه 650 مورد آنها با 2 شركت بزرگ خودروساز ایرانی همكاری دارند و بطور متوسط نیز هر یك از این خودروسازان با 400 قطعه ساز همكاری می كنند.
به گزارش ایرنا، دور تازه همكاری های ایران خودرو و پژو با امضای قرارداد بین مدیران دو گروه خودروساز و در حضور روسای جمهوری ایران و فرانسه به امضا رسید.
این قرارداد نخستین قرارداد پسابرجامی ایران با كشورهای غربی بود كه منجر به تولید محصولات به روز اروپایی در ایران شد.
پژو 2008 نیز نخستین محصول ایكاپ شركت مشترك ایران خودرو و پژو فرانسه است كه در ایران به مرحله تولید رسیده است.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام* 3065* 9186* 6075
مصاحبه: محمد ملك دار* انتشار دهنده: زهراهجینی نژاد
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹
تهران- ایرنا- دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان كشور گفت: هرچند قراردادهای پسابرجامی خودرویی با خارجی ها تامین كننده منافع كشور و بویژه قطعه سازان است، اما در صورت عدم برنامه ریزی برای سرمایه گذاری و ارتقای قطعه سازان، بیكاری در این حوزه اجتناب ناپذیر خواهد بود.