تهران-ایرنا- رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: طرح تحول سلامت، آبروی ایران را از نظر خدمات سلامت در دنیا احیا كرد اما اگر با مصوبه مجلس عرضه قلیان در قهوه خانه ها آزاد شود و البته مالیات سیگار افزایش نیابد، آبرو و جایگاه نظام سلامت ایران در دنیا خدشه دار می شود.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، محمد رضا مسجدی روز سه شنبه در نشست خبری وزارت بهداشت افزود: قرار بود رئیس جمهوری سال آینده در اجلاس سازمان ملل با اعلام دستاوردهای ایران در حوزه سلامت، در دنیا جایگاه افتخار آفرین ایران را در این حوزه به دنیا معرفی كند اما اكنون منتقدان و مخالفان به علت دو اقدام نسنجیده مجلس شامل آزاد كردن عرضه قلیان در قهوه خانه ها و افزایش ندادن مالیات سیگار و دخانیات، این موقعیت ایران را زیر سوال برده اند.
وی گفت: مجلس به تازگی مصوب كرده است كه عرضه قلیان در قهوه خانه ها آزاد شود، این مصوبه بر خلاف قوانین قبلی از جمله قانون مبارزه با دخانیات سال 1376 و قانون جامع مبارزه و كنترل ملی دخانیات(1385) است و امیدواریم در صحن مجلس این مصوبه كمیسیون های مجلس به تصویب نهایی نرسد.
مسجدی ادامه داد: مسئله بسیار مهم دیگر این است كه مالیات سیگار و دخانیات در ایران از همه كشورهای دنیا حتی افغانستان كمتر است و این مایه سرشكستگی ما در دنیا است، در حالی كه اگر مالیات درستی بر سیگار گرفته شود هم مصرف آن كم می شود و هم با تامین بین چهار تا 11 هزار میلیارد تومان، این همه مشكلات نظام سلامت و طرح تحول سلامت به كلی از بین می رود.
رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات افزود: در دو قانون مصوب مجلس در سال های 76 و 1385 به صراحت آمده كه عرصه مواد دخانی در اماكن عمومی ممنوع است و مصادیق اماكن عمومی نیز در قانون ذكر شده است حالا چطور است كه بعد از 20 سال مجلس دوباره بر خلاف قوانین قبلی قانون تصویب می كند.
وی گفت: در دولت دهم، رئیس دولت عرصه قلیان در قهوه خانه ها را آزاد كرد، ما در این زمینه به دیوان عدالت اداری شكایت كردیم و دیوان مصوبه رئیس جمهوری را باطل كرد. دو سال پیش نیز با ابلاغ دولت عرضه توتون های معسل و معطر ممنوع شد اما صنف قهوه داران به دیوان عدالت اداری شكایت كرد و دوباره این هیات عمومی دیوان نظر دولت را تصویب كرد و ممنوعیت عرضه توتون و تنباكوهای معسل را ممنوع اعلام كرد.

** سودهای میلیاردی مافیای واردات و تولید توتون و تنباكو
مسجدی افزود: حال مافیای واردات و تولید توتون و تنباكوها سودهای میلیاردی دارند به سراغ نمایندگان مجلس رفته اند، در حالی كه می دانیم بسیاری از این توتون ها و تنباكوها آلوده با انگل، قارچ، میكروب های مختلف و حتی مواد روانگردان هستند و به شدت سلامت مردم را به مخاطر می اندازند و البته مصرف كنندگان را به سمت اعتیاد سوق می دهند.
وی گفت: بیش از دو تا 2.5 میلیون معتاد در كشور داریم كه بیش از 88 درصد آنها با سیگار و قلیان شروع كرده اند.
رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات افزود: نمایندگان مجلس بر سر دوراهی قرار دارند و باید بین سلامت مردم و جوانان كشور و سودهای مافیای دخانیات در كشور یكی را انتخاب كنند.
مسجدی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره سود مافیای دخانیات در كشور گفت: روزانه بیش از 10 میلیارد تومان در كشور خرج سیگار و بیش از آن خرج قلیان می شود، 55 درصد آن سودخالص برای تجار سیگار و توتون و تنباكو و می دانیم كه در بدترین شرایط تحریم بازار دخانیات در كشور روند صعودی داشت و 6 كارخانه سیگار در كشور به 17 كارخانه افزایش یافت.
وی افزود: در برخی قهوه خانه ها برای هر بار قلیان تا 200 هزار تومان از مردم می گیرند و سازمان مالیات كشور نیز درآمدی از این سودهای سرشار بیماری زا ندارد.
رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: هر سال بین 55 تا 60 میلیارد نخ سیگار در كشور مصرف می شود و 14 درصد مردم كه سیگاری هستند سلامت 86 درصد دیگر جامعه را به خطر انداخته اند. سالانه 55 تا 60 هزار نفر به علت مصرف دخانیات در كشور جان خود را از دست می دهن كه حدود 5500 نفرشان اصلا سیگاری نیستند.
وی افزود: سیگار و قلیان عامل 52 بیماری و 25 نوع سرطان است. 80 درصد علت مرگ و میر ایرانیان بیماری های غیر واگیری مثل بیماری های قلبی، سكته ها، سرطان، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت است كه چهار عامل اصلی این بیماری ها نیز تغذیه نامناسب، كم تحركی، مصرف سیگار و مصرف الكل است كه البته آلودگی هوا نیز به این عوامل اضافه شده است.
مسجدی افزود: سیگار عامل بروز مرگ های زودرس زیر 70 سال است، مرگ هایی كه ایران متعهد شده است تا حداكثر 10 سال آینده 30 درصد آن را كاهش دهد.
وی گفت: 300 هزار بیمار مبتلا به سرطان در كشور داریم و هر سال 100 هزار نفر به آنان اضافه می شود. بیماری كه دخانیات یكی از عوامل اصلی بروز آن است و مثل زلزله نهاد خانواده ها را ویران می كند.
خبرنگار: افشین شاعری** ناشر: مریم برزآبادی
اجتمام 3063 ** 1418