اربیل – ایرنا- دیدارهای روز یكشنبه نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم كردستان عراق با مقامات كشورمان یكی از موضوعات مهم و مورد توجه رسانه های گروهی در كردستان عراق و روزنامه نگاران این منطقه در روز دوشنبه و سه شنبه بود.

یك شبكه خبری كردی نزدیك به تشكیلات اقلیم كردستان عراق در این خصوص روز سه شنبه به نقل از سعدالله مسعودیان سركنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه نوشت: سفر نیچروان بارزانی به تهران برگ جدیدی از روابط بین اربیل و تهران بازخواهد كرد.
سركنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه به این رسانه گفت: نیچروان بارزانی شخصیتی است كه توانایی حل مشكلات اقلیم را دارد و شخصیت قابل اطمینانی است.
همزمان شبكه كردستان 24 وابسته به مسرور بارزانی در گفتگو با اردشیر پشنگ كارشناس حوزه كردی در تهران اعلام كرد روابط كردها با ایران یك رابطه دو طرفه بوده و سفر هیات دولت اقلیم كردستان عراق به تهران زمینه ای فراهم كرد تا این روابط تحت تاثیر بازیگران منفی در كردستان عراق و منطقه قرار نگیرد.
عبدالله آكره ای مسئول روابط اقلیم كردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران نیز روز سه شنبه در گفتگو با ارگان رسمی حزب دمكرات كردستان عراق در خصوص سفر نیچروان بارزانی به تهران گفت كه ایرانی ها به هیات اقلیم كردستان عراق اعلام كردند برای حفاظت از روابط تاریخی كردها و شیعیان تمام تلاش خود را بكار خواهند بست.
وی افزود: سفر هیات اقلیم كردستان عراق به دعوت جمهوری اسلامی ایران بود و رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با نیچروان بارزانی اظهار داشت كه آنها آماده همكاری كامل با كردستان عراق در تمامی زمینه ها بوده و می كوشند روابط بازرگانی دو طرف به وضعیت دو سال قبل بازگردد.
عبدالله آكره ای تاكید كرد مقامات ایرانی تصریح كردند كه برای حل مشكلات اربیل با بغداد میانجیگری خواهند كرد تا براساس قانون اساسی عراق مشكلات دو طرف حل و فصل شود.
وی كه یكی از اعضای حاضر در هیات اقلیم كردستان عراق در تمامی دیدارها در تهران بود اضافه كرد: برای ایران محافظت از مرزها بسیار حائز اهمیت بود به نحوی كه استقرار و امنیت در مرزها منجر به توسعه روابط بازرگانی بین اقلیم و جمهوری اسلامی ایران گردد.
به گفته عبدالله آكره ای روابط جمهوری اسلامی ایران با كردستان عراق به حالت عادی خود برگشته و بزودی اختلافات اندك باقی مانده در خصوص مسائل مختلف نیز حل و فصل خواهد شد.
در خصوص نقش جمهوری اسلامی ایران در حل اختلافات اربیل و بغداد نیز ناظم دباغ نماینده رسمی دولت اقلیم كردستان عراق در تهران به آژانس خبری «آوینه» گفت: اگر میانجیگری ایران نبود نشست بین عبادی و نیچروان بارزانی روی نمی داد .
وی افزود: ایران مدتی است سرگرم میانجیگری بین اربیل و بغداد است و بعد از مدتی هم هیات اقلیم راهی تهران شد تا در زمینه توسعه روابط دو طرف به توافقاتی دست یابند.
ناظم دباغ تاكید كرد حضور كمیته های فنی بغداد در اربیل برای حل تمامی اختلافات اربیل و بغداد در راستای میانجیگری های جمهوری اسلامی برای حل این مشكلات است.
نیچروان بارزانی نخست وزیر منطقه كردستان عراق روز شنبه پس سفری چند ساعته به بغداد و دیدار با حیدر العبادی نخست وزیر در راس هیاتی راهی تهران شد و روز یكشنبه با رئیس جمهوری كشورمان و شمار دیگری از مقامات كشورمان دیدار كرد.
خاورم**351**380**