ساري- ايرنا - صيادان مازندران از ابتداي فصل صيد (20 مهرماه) تاپايان دي يكهزارو 86 تن انواع ماهي استخواني صيد كرده اند كه اين مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال ،4درصد كمتر است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، كفال، سفيد و كپور مهم ترين گونه هاي ماهيان استخواني درياي خزر است و كفال بيشترين ميزان صيد ماهيگيران مازندراني را در فصل پائيز و اوايل زمستان تشكيل مي دهد و از ماه بهمن به بعد طبق سنوات گذشته ماهي سفيد در صدر صيد قرار مي گيرد.
بررسي ها از بازار ماهي فروشان مازندران نشان مي دهد كه قيمت انواع ماهي بر اساس فراواني و مقدار صيد (عرضه و تقاضا) در نوسان است و اكنون قيمت ماهي كفال با وزن 600تا يك كيلو گرم 28تا 380هزار ريال خريد و فروش مي شود.
همچنين قيمت ماهي سفيد با وزن 800تا يك كيلو گرم 240تا 320 هزار ريال و ماهي آزاد دريايي با وزن بيشتر از يك كيلو گرم به صورت تكي تا يك ميليون و 200هزار ريال فروخته مي شود.
ذكر اين نكته مهم و ضروري است كه ماهي كفال به عنوان ماهي منحصر به فرد درياي خزر بر خلاف گونه ماهي سفيد قابليت تكثير مصنوعي را ندارد، به همين دليل نوسانات قيمت اين گونه بيشتر از ديگر گونه ها است.
استان مازندران بيش از 120رودخانه بزرگ و كوچك دارد كه 20 رودخانه آن شيلاتي محسوب مي شود اما در چند سال اخير به دليل آلودگي بيش از حد رودخانه ها و برداشت هاي غير مجاز و بيش از اندازه شن و ماسه از بستر ، مسير رودخانه ها براي مهاجرت ماهيان استخواني از جمله كفال و سفيد از بين رفته است به طوريكه بر اساس آمار شيلات ، اكنون كمتر از 10 درصد تكثير آبزيان درياي خزر به صورت طبيعي صورت مي گيرد.
شيلات مازندران هر ساله براي حفظ ذخاير ماهيان استخواني درياي خزر طرح هاي مختلفي براي رودخانه هاي شيلاتي استان از جمله شيل گذاري (رها كردن ماهيان مولد در مناطق مشخصي از رودخانه هاي شيلاتي)را انجام مي دهد.
بر اساس آمار شيلات مازندران امسال 90ميليون قطعه بچه ماهي سفيد و كپور پس از تكثير مصنوعي و نيمه مصنوعي در سواحل مازندراني درياي خزر رها سازي شده است.
**صيد قاچاق هزار تني ماهي در سواحل مازندراني خزر
حسينعلي رستمي مدير كل شيلات مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به كاهش چهار درصدي صيد ماهيان استخواني امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره كرد و گفت: 54شركت تعاوني صيادي پره تا پايان دي ماه امسال632تن ماهي كفال و 428تن ماهي سفيد صيد كردند.
وي مقدار صيد كپور و ساير گونه ها از جمله ماهي آزاد را 34تن اعلام كرد و گفت : هر چند صيد كم شده است اما به دليل وجود تقاضا و بالا رفتن قيمت ماهيان ، درآمد صيادان نسبت به سال قبل كمتر نشده است.
وي با بيان اينكه بررسي ها نشان مي دهد كه از زمان آغاز صيد تاكنون يكهزار تن انواع ماهيان استخواني از درياي خزر به صورت قاچاق و خارج از شركت هاي تعاوني صيادي پره صيد گرفته است، اظهار داشت: هر چند يگان حفاظت آبزيان استان همواره ماموريت هاي متعددي را در دريا و سواحل انجام مي دهد اما باز هم شاهد صيد هاي غير قانوني هستيم.
رستمي كم شدن تعداد نيروهاي يگان حفاظت منابع آبزيان استان از 400نفر به 170نفر را از مشكلات جدي در مراقبت از انفال درياي خزر عنوان كرد و بيان داشت: البته همكاري مردم به ويژه ساحل نشينان تا حد زيادي كمبود نيروهاي يگان حفاظت را جبران كرده است.
مازندران 338كيلومتر ساحل در درياي خزر دارد و از 22شهرستان 15شهرستان آن در نواحل ساحلي قرار دارند.
بر اساس آمار شيلات مازندران پارسال نيز 2هزارو300 تن انواع ماهي در سواحل مازندران در درياي خزر صيد شد كه يكهزارو 42تن از ماهيان صيد شده از گونه سفيد و 982تن كفال و مابقي كپور و ديگر گونه ها بوده است.
صيد و ماهيگيري در سواحل درياي خزر به روش 'پره ' است به اين صورت كه تورهايي با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول يك هزار و 200 متر به كمك يك قايق به صورت نيم دايره در فاصله مشخصي از ساحل دريا ( 14 متري عمق دريا ) ريخته و پس از انباشته شدن از ماهيان استخواني شامل گونه هاي كفال، سفيد و كپور، به وسيله تراكتور به ساحل كشيده مي‎شود.
سر صياد ، فوكا پوش ( صيادان باچكمه هاي بلند) تور ريز ، چينت چي ( مرمت كار تور ) قايقران و تراكتور ران از نيروهاي اصلي در انجام صيادي پره هستند.
هر ساله صيد ماهيان درياي خزر از نيمه دوم مهرماه آغاز و در اواخر فروردين سال آينده در سه استان شمالي مازندران، گيلان و گلستان پايان مي يابد.
خبرنگار: سيد رضا هاشمي كروئي ** انتشار دهنده: محسن حسن نيا
6990/1899