به گزارش ایرنا، آنچه بیش از همه یك سفر زیارتی را برای زائران خاطره انگیز می كند رفتار مناسب میزبانان و ایجاد اوقات خوش در طول سفر است. انتظار از ساكنان مشهد نیز برخورد توام با رافت و احترام با زائر امام مهربانیها است.
مدیركل امور فرهنگی معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: مشهد سالانه میزبان 27 میلیون زائر است كه از این تعداد دو میلیون زائر خارجی هستند لذا با این حجم زائر باید نیازها شناخته و فرهنگ سازی برای میزبانی شایسته از زائران انجام شود.
سید حمید موسوی افزود: یكی از بزرگترین نیازهای خراسان رضوی به ویژه مشهد برندسازی در حوزه میزبانی از زائر است زیرا میزبانان زائران امام رضا(ع) باید طبق سفارشات آن حضرت مراقب اعمال و رفتار خود باشند و در هر جایگاهی كه قرار دارند خدمت رسانی مطلوب داشته یا به درستی رفتار كنند.
وی ادامه داد: هر فردی كه در مشهد ساكن است تكلیف شرعی، اخلاقی و الهی در مواجهه با زائر امام رضا(ع) دارد به این معنا كه زائر را تكریم و زمینه زیارت بی دغدغه را برای وی فراهم كند. متاسفانه در تكریم زائر و رفتار در خور شان ضعفهایی وجود دارد و تاكنون در این زمینه فرهنگ سازی مطلوبی انجام نشده و تا حدی فرهنگ میزبانی شایسته از زائر مغفول مانده است.
مدیركل امور فرهنگی معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: البته این بدان معنا نیست كه تاكنون در حوزه فرهنگ میزبانی از زائر اقدامی انجام نگرفته یا افرادی در این حوزه فعالیتی ندارند زیرا افرادی با انگیزه های اعتقادی و شخصی برای میزبانی شایسته از زائر كارهایی را انجام داده اند یا در حال انجام هستند اما در این خصوص كه میزبانی شایسته از زائران امام رضا (ع) به فرهنگ عمومی تبدیل شود و جریانی با تاثیرگذاری مطلوب در جهت اصلاح سبك زندگی ساكنان مشهد براه بیافتد تاكنون اقدامی صورت نگرفته است.
وی افزود: پس از تدوین و تصویب طرح ملی توسعه كمی و كیفی زیارت و اجرایی شدن آن در قالب سند توسعه كمی و كیفی زیارت در خراسان رضوی دو سال است كه اقدامات اولیه برای فرهنگ سازی در زمینه میزبانی شایسته از زائران امام رضا(ع) آغاز و طرحهایی برای آن تدوین شده است.
موسوی ادامه داد: در این سند ایجاد برند میزبانی و موضوع فرهنگ میزبانی دیده شده لذا برای اجرای طرحهای مرتبط با این موضوع در سند كارگروهی با حضور مسئولان مرتبط با فرهنگ میزبانی از زائر تشكیل شد و در راستای آن كمیته ارتقای فرهنگ میزبانی فعالیت خود را از دهه آخر صفر سال 1394 آغاز كرده است.
وی گفت: با توجه به اینكه زواران پیاده امام رضا(ع) هر سال در دهه پایانی صفر به سمت مشهد حركت می كنند موضوع ارتقای فرهنگ میزبانی در كمیته مذكور در دستور كار قرار گرفت تا اعضای این كمیته شامل دستگاههای اجرایی و نهادهای مردمی یا نهادهایی كه به نوعی با زائر ارتباط مستقیم دارند و می توانند تاثیرگذار باشند موجبات فرهنگ میزبانی شایسته از زوار امام رضا(ع) را بوجود آورند.
* جهاد خدمت
مدیركل امور فرهنگی معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی همچنین گفت: در این راستا شهرداری مشهد سال 1394 در قالب همین كمیته سامانه ای را تحت عنوان 'جهاد خدمت یا خادمان افتخاری' ایجاد كرد و در سال نخست راه اندازی هفت هزار نفر ثبت نام كردند. سال 1395 این تعداد به 70 هزار نفر رسید و موجی در این زمینه ایجاد و منجر به سامانبخشی 40 هزار نفر افراد ثبت نام شده در این سامانه شد.
وی افزود: امسال افزون بر 90 هزا نفر در سامانه جهاد خدمت شهرداری مشهد ویژه دهه پایانی ماه صفر ثبت نام كردند و از این طریق فرهنگ شایسته میزبانی از زائران به صورت گسترده ترویج داده شد.
موسوی ادامه داد: با هدف فعالیت بیشتر برای ارتقای فرهنگ میزبانی از زائران برنامه ریزی لازم انجام گرفت تا با استفاده از ابزارهای مختلف بتوان دیدگاه نسبتا منفی را كه به دلیل رفتارهای ناشایست برخی از بازاریان یا رانندگان حمل و نقل عمومی نسبت به میزبانی مشهدیها از زائران وجود دارد اصلاح كرد.
وی گفت: وقتی فرهنگ سازی لازم برای میزبانی شایسته از امام رضا(ع) ترویج داده شود آنگاه هیچیك از شهروندان مشهدی به خود اجازه نخواهند داد با گرانفروشی، بی احترامی یا عدم ارائه خدمات مطلوب به زائر رفتار ناشایست و دور از شان جایگاه زائر حضرت رضا(ع) انجام دهد.
مدیركل امور فرهنگی معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: ترویج این فرهنگ قطعا در زندگی فردی مردم نیز تاثیرگذار است و مبحث زیارت و تكریم زائر به یك الگو در شهر تبدیل می شود كه در هر حوزه خدمت رسانی قابل پیگیری و به نتیجه رساندن است.
وی ادامه داد: در این زمینه اداره كل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با 'طرح میقات الرضا'، آستان قدس رضوی با 'طرح خادمیاران رضوی' و شهرداری مشهد با 'سامانه جهاد خدمت' ورود كرده اند اما تاكنون از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در حوزه آموزش كسبه و بازاریان اقدامی انجام نگرفته است.
* زائران خارجی
موسوی همچنین گفت: از آنجا كه حدود 2 میلیون نفر از زائران سالانه مشهد غیرایرانی و عمدتا اعراب و اردوزبانان هستند به منظور میزبانی شایسته از آنان نیز انجام كار مشتركی با شورای شهر و شهرداری مشهد آغاز شده است.
وی افزود: آموزش زبان بین المللی و آداب میزبانی زائران به رانندگان حمل و نقل عمومی توسط شهرداری مشهد و دوزبانه كردن علائم راهنمایی و رانندگی در سطح شهر از جمله فعالیتهای نهادهای مرتبط با این موضوع در خراسان رضوی است.
مدیركل امور فرهنگی معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: از آنجا كه رسانه نقش بسیار مهمی در تكریم زائران و ترویج فرهنگ میزبانی دارد كارگروهی تحت عنوان كارگروه رسانه زیارت رضوی نیز با اهداف كلان زیارت تشكیل شده كه یكی از موضوعات آن فرهنگ میزبانی و استفاده از ظرفیت رسانه ها برای فرهنگ سازی در این زمینه است.
وی گفت: خوشبختانه به رغم اینكه رسانه های استان گرایشهای سیاسی متفاوتی دارند اما همه متفق القول معتقدند كه در فرهنگ میزبانی باید به صورت متحد و مشترك عمل كرد.
موسوی افزود: در مجموع همه اقدامات برای ارتقای فرهنگ میزبانی از زائران امام رضا(ع) به عنوان بخشی از سند ملی كمی و كیفی توسعه زیارت به تازگی شروع شده و تا رسیدن به هدف نهایی فاصله زیادی وجود دارد. ترویج سیره امام رضا(ع)، رافت و مهربانی ایشان یك موضوع خاص در فرهنگ میزبانی است كه ترویج و توسعه آن در سطح جامعه با استفاده از ظرفیتهایی كه وجود دارد آغاز شده است.
وی تهیه محصولات فرهنگی اعم از كتاب، نرم افزارها، مقالات و شناسایی ظرفیتهایی فرهنگی را كه بتوان از آنها در ترویج فرهنگ میزبانی بهره گرفت از دیگر اقدامات در راستای ترویج فرهنگ صحیح میزبانی برشمرد.
* طرح میقات الرضا
معاون فرهنگی اداره كل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: جدا از ضرورت فعالیتهای فرهنگی برای تعمیق باورها نسبت به شناخت صحیح سیره ائمه اطهار(ع) و ماهیت زیارت، بقاع متبركه امامزادگان را می توان پیش درآمد زیارت حرم مطهر و آماده سازی زائران برای بهره گیری بهتر از معنویت دانست.
حجت الاسلام جمال ایزدی افزود: گستره جغرافیایی خراسان با محوریت مضجع شریف و پاك حضرت امام هشتم(ع) و وجود بابركت 256 بقعه متبركه هر سال میزبان میلیونها مجاور و زائر از جهان اسلام است.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی دو خط مشی برای گردانندگان بقاع متبركه در سراسر كشور تعیین كرده اند كه نخستین راهبرد تامین آرامش مردم در كنار این بقاع و دومین راهبرد تبدیل بقاع متبركه به قطبهای فرهنگی است.
معاون اداره كل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: برای تبدیل بقاع متبركه به قطبهای فرهنگی چندین كار صورت گرفته است. نخست اینكه 30 بقعه متبركه با فاصله حداكثر پنج كیلومتر از مسیر اصلی به مشهد به عنوان 'میقات الرضا' معرفی شده اند تا خدمات فرهنگی، رفاهی و اسكان در آنها به صورت شبانه روزی ارائه شود.
وی افزود: تاكنون خدمت رسانی در 9 بقعه متبركه خراسان رضوی كه به صورت میقات الرضا مشخص شده اند به صورت شبانه روزی درآمده است. در خود شهر مشهد نیز همزمان با دهه پایانی صفر طرح میزبانی از زائران در اماكن متعلق به اداره كل اوقاف و حسینیه ها اجرا شد و میزبانی شایسته از زائران به عمل آمد.
* طرح خادمیاران رضوی
مدیر مركز امور خادمان آستان قدس رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به منظور ارتقای فرهنگ میزبانی زائران طرح خادمیاران رضوی یا طرح 'خدمت، خادم و مخدوم' به دو صورت همكاری و مشاركت در خدمت به محرومان و مستمندان سراسر كشور و همكاری تخصصی با مجموعه های آستان قدس رضوی تعریف شده است.
علی اكبر عصارنیا افزود: به دلیل افزایش استقبال از خدمت در بارگاه منور رضوی و تعداد خدمت یاران در اماكن متبركه تولیت آستان قدس رضوی دستور به تعریف طرحی به نام 'خدمت، خادم و مخدوم' و اجرای آن داد تا هر فردی كه ارادت قلبی به امام رضا(ع) دارد متناسب با توانمندی خود در هر حرفه و شغلی به عنوان خادم حضرت خدمتی را به صورت رایگان به مردم ارائه دهد.
وی ادامه داد: در موضوع خدمت به محرومان و مستضعفان، خادم یاران می توانند در شهرها و استانهای محل سكونت خود با هماهنگی دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی، در حوزه های 'خادم یاران اردوهای جهادی و فنی مهندسی، خادم یاران زیارت (زیارت اولیها و زائران محروم)، خادم یاران فرهنگی آموزشی، خادم یاران كارآفرینی و اشتغال، خادم یاران بهداشت و درمان، خادم یاران اطعام و حمایت مالی از محرومان، خادم یاران مشاوره و روانشناختی و خادم یاران ستادی' مشغول خدمت شوند.
مدیر مركز امور خادمان آستان قدس رضوی گفت: در عرصه های خادم یاری تخصصی تاكنون خادم یاری تبلیغی، خادم یاران خانواده و ازدواج، خادم یاران علمی، خادم یاران شعرا و مداحان، خادم یاری بهداشت و درمان و خادم یاری رسانه و خادم یاری ورزشی نیز تعریف شده اند.
براساس اعلام اداره كل امور فرهنگی معاونت هماهنگی امور زائران آستان قدس رضوی تاكنون 20 هزار نفر به عنوان خادمیار رضوی در این بخش مشغول فعالیت شده اند.
* طرح نایب الزیاره
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد هم به خبرنگار ایرنا گفت: طرح نایب الزیاره در راستای ارتقای فرهنگ میزبانی و به منظورانجام زیارت توسط مجاوران به عنوان نایب كسانی كه به هر دلیلی نمی توانند به زیارت امام رضا(ع) بیایند از تابستان سال 1394 در مشهد به اجرا درآمد.
نرگس چالشیان افزود: از تابستان 1394 تا پایان تعطیلات نوروز امسال 513 نفر از شهروندان مشهدی در این طرح شركت كرده و نایب الزیاره شده اند. این طرح یكی از ریزپروژه های سند ملی توسعه كمی و كیفی زیارت است كه به منظور ارتقای فرهنگ میزبانی به اجرا درآمد.
وی ادامه داد: با شكل گیری شورای جدید شهر مشهد و برنامه ریزی برای تبدیل این شهر به شهری هوشمند اجرای طرح نایب الزیاره امسال متوقف شد تا در دوره جدید با برنامه ریزی مناسبتر و ساز و كار بهتر به اجرا درآید.
گزارشگر: میترا عبداللهی **انتشار: حسین كریم زاده
7489/1858
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
مشهد - ایرنا- زائران امام رضا(ع) قابل احترام و سزاوار تكریم هستند، از این رو میزبانی شایسته آنان یك اولویت برای مسئولان خراسان رضوی و مشهد است تا با شیوه های مختلف، فرهنگ میزبانی از زائر را ارتقا دهند و آن را به معیارهای زیارت مطلوب در شهر امام رضا(ع) نزدیك كنند.