به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مصطفی داودی افزود: راهاندازی لجستیك در كشور امری حیاتی و مهمترین مبحث آن حمل و نقل چندوجهی است، بنابراین باید وضعیت رقابتی موجود بین شقوق حملونقل در كشور به نقش مكملی تغییر یابد.
وی با اشاره به رشد حمل بار ریلی اظهارداشت: با در نظر گرفتن رشد 17 درصدی در سال 96 نسبت به 95 و 13 درصدی حمل بار در سال 95 نسبت به 94 نتیجه میگیریم كه حمل بار توسط حملونقل ریلی در سال 96 نسبت به 94 رشد 30 درصدی را تجربه كرده است.
وی افزود:10 درصد از این رشد عملیاتی به خاطر توسعه امور فنی و زیربنایی و 20 درصد دیگر به دلیل افزایش بهرهوری و انتقال بار بهویژه كالاهای معدنی از جاده به روی ریل است كه یك افتخار محسوب میشود.
** رشد 60 درصدی ترانزیت ریلی نسبت به سال گذشته
این مقام مسئول در شركت راهآهن از رشد 60 درصدی ترانزیت ریلی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با حمل آزمایشی ریلی در سال 2016 و 2017 از كشور چین به تهران، توافقی با كشورهای موجود در این مسیر به منظور یكسانسازی تعرفه صورت گرفت.
داودی یادآورشد: چینیها یك قطار كانتینری باری در تاریخ 28 دسامبر از جنوب شرق و دو قطار كانتینری در 30 دسامبر از شمال غرب آن كشور روانه ایران كرد كه هركدام حاوی 50 كانتینر40 فوتی است.
** امضا تفاهمنامه همكاری بین راهآهن و ایمیدرو در آینده نزدیك
وی از پیگیری امضا تفاهمنامهای بین این شركت و سازمان ایمیدرو (وزارت صنایع) خبر داد و گفت: با امضا این تفاهمنامه عمده بار معادن سنگان از طریق حملونقل ریلی جابجا می شود.
داودی خاطرنشان كرد: فاز بعدی اتصال راهآهن خواف - هرات است تا سنگ آهن افغانستان از طریق بندرعباس به چین صادر شود.
** دستور وزیر راه برای دستیابی به سهم 45 درصدی ریل از بندر
وی با بیان اینكه « سهم حمل ریلی در بنادر 10 درصد است» تأكید كرد: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی سهم ریلی در بنادر باید به 45 درصد برسد و بر همین اساس ایشان تاكید داشت كه باید معاونت ریلی در سازمان بنادر و دریانوردی تشكیل شود.
رییس مركز هماهنگی امور مناطق راه آهن افزود: به منظور تحقق دستور وزیر راه و شهرسازی جلسات متعددی با سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شده است و آنها نیز نظر مثبتی به افزایش سهم ریل در بندر دارند و بر همین اساس كارگروهی با حضور كارشناسان شركت راهآهن و سازمان بنادر و دریانوردی تشكیل شد.
داودی در ادامه به سفر پیش روی وزیر راه و شهرسازی ایران به كشور هند و مذاكره در خصوص مسائل مربوط به حملونقل، لجستیك و بندر چابهار اشاره كرد و گفت: راهاندازی لجستیك در كشور امری حیاتی و مهمترین مبحث آن حملو نقل چندوجهی است. بنابراین باید وضعیت رقابتی موجود بین شقوق حملونقل در كشور به نقش مكملی تغییر یابد تا شاهد شكلگیری حملونقل تركیبی باشیم.
** رقابت غیر منطقی و واقعی نبودن قیمت سوخت
این مقام مسئول در شركت راهآهن، رقابت غیرمنطقی بین شقوق حملونقل را ناشی از واقعی نبودن قیمت سوخت عنوان كرد و گفت: یارانه سوخت باعث شده كه هزینه حمل جادهای واقعی نباشد و از طرفی هزینههای پنهان مانند هزینه تخریب رویه جادهها و مواردی از این قبیل دریافت نمیشود. لذا حمل بار از طریق جاده ارزانتر است و این نشان میدهد كه رقابت موجود در نرخ حملو نقل نیست.
وی تصریح كرد: به دلیل عملكرد جزیرهای در حوزه ترانزیت، كل كشور از مزایای ترانزیت منتفع نمیشود، اما در صورت تكمیل و اجرایی شدن آییننامه لجستیك از سوی ستاد لجستیك كشور و راهاندازی لجستیك پاركها و بنادر خشك بهراحتی میتوان از مفهوم ترانزیت كالا صحبت كرد.
به گزارش ایرنا، با هماهنگی میان وزارت راه و شهرسازی، شركت راهآهن، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و سازمان بنادر و دریانوردی در این دوره كشورمان شاهد آینده روشنی درحوره ترانزیت كالا در كشور خواهد بود.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108**6075
خبرنگار: ایرج منصوری** انتشاردهنده: زهرا هجینی نژاد
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
تهران - ایرنا - رییس مركزهماهنگی امورمناطق راه آهن از رشد30 درصدی حمل بار نسبت به سال 94 و 60 درصدی ترانزیت كالا نسبت به سال 95 خبر داد.