بجنورد- ايرنا- معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي گفت: طي 2 سال اخير 43 اثر صنايع دستي در خراسان شمالي ثبت آثار ملي شد.

علي عابدي يكشنبه در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه اين آثار استانداردهاي ملي را رعايت كرده اند اظهار كرد: از اين تعداد آثار صنايع دستي، 4 اثر مهر اصالت يونسكو را گرفتند.
وي با اشاره به جايگاه صنايع دستي اين استان گفت: سال گذشته از بين بيش از 200 اثري كه از كشور براي داوري به مرحله يونسكو راه يافت 10 اثر در كل كشور مهر اصالت يونسكو را دريافت كردند كه يكي از اين آثار مربوط به خراسان شمالي بود و اين نشان دهنده اين است كه خراسان شمالي ظرفيت آن را دارد كه در حوزه جهاني حرفي براي گفتن داشته باشد.
عابدي با اشاره به اينكه استان خراسان شمالي طرفيت هاي خوبي در حوزه پارچه و چرم دارد كه اميد است با عملياتي شدن آن به ظرفيت هاي صادراتي استان اضافه شود افزود: هم اكنون نداشت برند مناسب يكي از مشكلات حوزه صنايع دستي در كشور و اين استان است.
معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي گفت: اين استان از لحاظ بكر بودن توليدات و برخورداري از تنوع محصولات فرهنگي جزو 10 استان برتر كشور است گفت: نداشتن استاندارهاي جهاني و لازم كه مورد تاييد و نظر جهان گردها و توريست ها باشد از جمله مشكلات در اين حوزه است.
عابدي با بيان اينكه مهم ترين بخش در حوزه صنايع دستي حمايتي مي باشد افزود: آموزش و حمايت از توليدكنندگان و بازاريابي، تجاري سازي و رونق دادن به توليدات صنايع دستي كه موجب رونق بخش اقتصادي خانواده و صنايع دستي مي شود مهم است.
هم اكنون خراسان شمالي 61 رشته زنده و فعال صنايع دستي دارد كه 15 هزار صنعتگر و هنرمند در زمينه توليد صنايع دستي در خراسان شمالي فعاليت دارند.
7186/6042
خبرنگار: فاطمه مقدسي باجگيران** انتشار دهنده: سيد حسين قدسي