تهران- ايرنا-متخصص بيماري هاي لثه و ايمپلنت گفت:جايگزيني دندان از طريق كاشت ايمپلنت همواره داراي خطرات آشكار و پنهاني است به همين دليل امروزه علم دندانپزشكي در جهان به سمت جراحي هاي كمتر تهاجمي مانند استفاده از ايمپلنت هاي فوق كوتاه سوق پيدا كرده است.

دكتر آرش غفوري روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود:در جراحي هاي ايمپلنت هميشه امكان درگير شدن سينوس ها وجود دارد كه همين امر ممكن است باعث عوارض جبران ناپذيري براي بيمار شود.
وي ادامه داد:ضمن اينكه در جريان عمل جراحي خطر آسيب به ريشه دندانهاي مجاور و عصب فكي نيز وجود دارد درحالي كه اين عوارض در ايمپلنت هاي فوق كوتاه وجود ندارد و جراح مي تواند با كمترين برش و خونريزي آن را در لثه قرار دهد.
اين متخصص دندانپرشك با بيان اينكه با گذشت 6 ماه از كشيدن دندان، نيمي از استخوان فك تحليل مي رود افزود: در صورتي كه مدت زمان زيادي از خارج كردن دندان سپري شود كاشت ايمپلنت با مشكل مواجه خواهد شد چراكه نزديكي به ساختارهاي اناتوميك مانند سينوس ماگزيلا در فك بالا و عصب حسي در فك پايين و همچنين كمبود حجم كافي از استخوان همگي پيچيدگي هاي كاشت ايمپلنت را براي بيمار و جراح بيشتر مي كند.
وي ادامه داد:طول ايمپلنت هاي فوق كوتاه فقط 5 ميليمتر است و بيمار به جاي چندين جلسه طولاني مدت و صرف هزينه هاي زياد مي تواند با كمترين هزينه و در دو مرحله، صاحب دندان شود.
اين استاد دانشگاه اضافه كرد: كاشت ايمپلنت هاي كوتاه نياز به يادگيري مهارت هاي خاص دارد و ظرافت و حساسيت بيشتري را مي طلبد، با اين حال مزايايي كه متوجه بيمار و جراح مي شود بسيار پررنگ و قابل توجه است.
غفوري افزود:واقعيت اين است كه هزينه هاي بالاي ايمپلنت باعث شده تا بسياري از افراد از لذت جويدن محروم شوند درحالي كه شيوه هاي جديد تاحد زيادي مي تواند اين روند درماني را براي بيمار كم هزينه تر كند.
9031**1440
خبرنگار: عادل پازيار** انتشار: گلشن