موسویان پژوهشگر ارشد دانشگاه پرینستون، دیروز (دوشنبه) مقاله ای را در باره اصرار غرب و بخصوص آمریكا به گفت و گوی موشكی ایران و غرب در پایگاه خبری- تحلیلی لوبلاگ آمریكا، این گونه آغاز كرد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا یكی از دلایل اصلی مخالفت خود را با برجام سیاستهای موشكی و منطقه ای ایران اعلام كرده است. اروپایی ها هم ضمن تاكید برحفظ برجام، همراهی خود را با آمریكا درمورد نگرانی از سیاست های منطقه ای و موشكی ایران اعلام و تلاش می كنند ایران را به پای میز مذاكره بكِشند و امتیازی دراین مورد به ترامپ بدهند تا تعهد آمریكا به برجام را حفظ كنند.
وی در ادامه این مقاله افزود: در دوران ریاست جمهوری «محمود احمدی نژاد»، از مذاكره كنندگان هسته ای قدرتهای جهانی با ایران شنیدم كه «ابوالفضل جلیلی» مذاكره كننده وقت هسته ای ایران در گفت و گوهای هسته ای در سال 2011-2012 با كشورهای 1+5، پیشنهاد كرد كه درمورد همه مسائل مهم منطقه صحبت كنند اما آمریكا و اروپا با این پیشنهاد مخالفت و اصرار كردند كه مذاكرات باید صرفا محدود به مذاكرات هسته ای باشد. اما اكنون آمریكا و اروپا هستند كه تغییر نظر داده مایلند با ایران فراتر از موضوع هسته ای مذاكره كند.
وزیر امور خارجه فرانسه گفته است كه درسفر آتی خود به تهران در مورد موضوع موشك با ایران گفت و گو خواهد كرد.
اروپا و آمریكا قبل از اصرار بر مذاكرات موشكی، باید به حقایق ذیل فكر كند:
اول- برجام با اجماع آمریكا و پنج قدرت دیگر جهانی و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در ژانویه 2016(دی 1394) عملیاتی شد. بر اساس 9 گزارش آژانس بین المللی، ایران به تمام تعهداتش بطور كامل عمل كرده است، در حالیكه رئیس جمهوری آمریكا در طول یك سال گذشته مستمرا با آن مقابله و قصد خروج دارد. با چنین سابقه ای چگونه توقع دارند كه ایران برای مذاكره درمورد سایر موضوعات به آمریكا اعتماد كند؟
دوم- آمریكا و قدرتهای غربی در چند دهه گذشته ایران را تحریم تسلیحاتی كرده و متقابلا رقبای منطقه ای ایران همچون اسرائیل و عربستان را با صدور صدها میلیارد دلار از پیشرفته ترین سلاحهای متعارف مورد حمایت قرار داده و موجب عدم تعادلی فاحش در بخش سلاحهای متعارف بین ایران و رقبایش شده اند. بودجه نظامی ایران به مراتب كمتر از عربستان و اسرائیل و امارات است، در حالیكه جمع كل جمعیت هر سه آنها با هم از ایران كمتر است. ضمن اینكه با نظر مقام معظم رهبری برد موشكهای ایران داوطلبانه به برد حداكثر 2000 كیلومترمحدود است درحالیكه عربستان موشكهای با برد بالاتر از 4000 كیلومتر در اختیار دارد. «كارل بیلت» نخست وزیر پیشین سوئد گفت: این درست است كه ایران موشك بالستیك دارد. منتهی عربستان هم موشك های بالستیك ساخت چین و اسرائیل هم موشك بالستیك با قابلیت حمل كلاهك هسته ای را دارد. آیا اروپا و آمریكا به ضرورت بالانس سلاحهای متعارف در منطقه معتقدند؟
سوم- آمریكا، اروپا و متحدان منطقه ای غرب از تجاوز نظامی هشت ساله صدام به خاك ایران (1359-1367) و حملات موشكی و حتی به كار گیری سلاحهای شیمیایی او علیه ایران حمایت كردند. دولت ترامپ سیاست تغییر رژیم در ایران را در دستور كار قرار داده، با افزایش تحریمها، استراتژی تقابل دوجانبه و منطقه ای با ایران را در دستور قرار داده است.
عربستان رسما اعلام كرده جنگ را به داخل ایران می كِشد و آمریكا هم از شورش داخلی و گروههای تروریستی در ایران حمایت می كند. آمریكا همچنان گزینه حمله نظامی به ایران را روی میز دارند، اسرائیل و عربستان مشوق آمریكا برای حمله نظامی به ایران هستند. آیا آمریكا و اروپا حاضرند طبق منشور سازمان ملل، به حاكمیت ملی ایران احترام گذاشته به سیاست تهدید و تغییر رژیم درایران خاتمه دهند؟
چهارم- اسرائیل تنها كشور دارای سلاح هسته ای در خاورمیانه است. (در حالیكه) ایران با برجام و عضویت در معاهده NPT، تعهد خود را به خلع سلاح هسته ای نشان داده است. آمریكا و اروپا در قالب قطعنامه های متعدد سازمان ملل، به تحقق عاری سازی خاورمیانه از سلاحهای هسته ای و كشتار جمعی در خاورمیانه متعهد هستند. آیا قدرتهای جهان غرب آماده اند برای انجام تعهدات خود دراین زمینه، گامهای جدی و اساسی بردارند؟
پنجم- روشن است با استمرار چنین تهدیدهای واقعی و جدی، ایران با دیده سوء ظن به اهداف غرب درمورد مذاكرات موشكی بنگرد و برخورداری از توان موشكی و دفاعی برای ایران غیر قابل اجتناب باشد، درغیر این صورت به حفظ حاكمیت و تمامیت ارضی خود قادر نخواهد بود.
در گفت و گوهایی كه من اخیرا با مقامات ایرانی داشته ام، آنها هیچ تردیدی ندارند كه آمریكا با اعلام رسمی استراتژی تغییر رژیم در ایران، قصد دارد با از بین بردن توان موشكی و دفاعی ایران همزمان با تخریب برجام و افزایش تحریمها، زمینه حمله نظامی را به ایران آماده كند. آنها درمورد اصرار اروپا به مذاكرات موشكی هم مظنون بوده معتقدند كه اروپا و آمریكا در نقش پلیس خوب و بد، به دنبال یك هدف مشترك هستند.
بنا بر این اروپا و آمریكا قبل از اصرار بر گفت و گوی موشكی با ایران باید ابتدا پاسخی روشن و منطقی به تهدیدها و واقعیتهای مذكور داشته باشد. همان طور كه رئیس جمهوری فرانسه هشدار داده، چنانچه اروپا مایل نباشد كه شریك استراتژیهای خطرناك مثلث تل آویو-ریاض-كاخ سفید علیه ایران باشد، باید برای رفع نگرانیهای مشروع امنیت ملی ایران از جمله هر گونه حمله نظامی، راهكارهای واقع بینانه روی میز بگذارد.
مثلی در فارسی هست كه می گویند 'اول برادری خود را ثابت كن و بعد ادعای ارث كن'. برجام اولین سند جامع تاریخ عدم اشاعه است كه عدم دسترسی به بمب هسته ای را تضمین می كند. اروپا و آمریكا در كنار تضمین اجرای بدون نقص برجام، باید نگرانیهای مشروع امنیت ملی ایران را درك كنند، با بهره مندی از اصول برجام برای عاری سازی خاورمیانه از سلاحهای هسته ای قدم بردارند و به فكر تامین سیستم همكاری های جمعی منطقه ای از جمله ترتیبات سلاحهای متعارف بدون تبعیض در كل منطقه باشند.
اروپام *5*491**1479
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
مادرید - ایرنا - سید حسین موسویان دیپلمات پیشین ایران با اشاره به اصرار آمریكا و به تبع آن اروپا برای مذاكرات موشكی با ایران، پنج واقعیت را برشمرد و نوشت: آمریكا و اروپا قبل از اصرار به این گفت و گوها باید روشن كنند كه آیا حاضرند طبق منشور ملل متحد با احترام به حاكمیت ایران، به سیاست تهدید و تغییر رژیم آن خاتمه دهند.