به گزارش روز سه شنبه ایرنا، با شروع عملیات نشست و برخاست در این دو فرودگاه متاسفانه بی برنامگی شركت های هوایی باعث سرگردانی مسافران شد به طوری برخی از پروازها در مهرآباد با تاخیر طولانی انجام شد و یا اینكه بسیاری از پروازها روز گذشته ابطال شد و مسافران به اجبار به خانه های خود بازگشتند.
گزارش ها حاكیست كه بیش از 300 پرواز در مسیرهای مختلف داخلی در كشور طی روز گذشته انجام نشد كه در این بین شركت های هوایی فقط بیش از 150 پرواز ورودی و خروجی خود را در فرودگاه مهرآباد انجام ندادند. البته همین شرایط در دیگر فرودگاههای كشور مشاهده شده است.
بر اساس گزارش خبرنگاران ایرنا، شب گذشته بیشتر مسافران فرودگاه مهرآباد در مقابل تابلوهای اطلاعات پرواز و دفتر راهنمای مسافران ازدحام كرده بودند تا از آخرین وضعیت پروازهای خود مطلع شوند، اما آنچه در این تابلوها مشاهده می شد، عباراتی همچون «تاخیر عملیاتی»، «باطل شد»، «تاخیر در ورود» و «منتظر اعلام باشید» بود.
امروز نیز وضعیت بر همین منوال گزارش شده به گونه ای كه مسافرانی كه پروازهای آنها باطل شده بود با حضور در دفتر ترافیك شركت های هوایی و دفتر مدیر ترمینال بر انجام پروازهای خود اصرار می كردند تا به هر نحوی كه شده پروازهای آنها انجام شود كه معمولا با پاسخ منفی مواجه می شدند.
بارش سنگین برف كه از شامگاه هفتم بهمن ماه در تهران آغاز شد، انجام پروازها در فرودگاه های مهرآباد و فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) را مختل كرد و پس از توقف موقتی پروازها، فعالیت فرودگاه مهرآباد و امام (ره) از ساعت 11روز گذشته آغاز شد، اما اجرای این برنامه نیز نتوانست خیل عظیم مسافرانی را كه پروازهای آنان لغو شده بود، راضی كند و آنان همچنان در این دو فرودگاه سرگردان هستند.
در پی بارش شدید برف و بروز مشكلات در سیستم حمل و نقل هوایی وزیر راه و شهرسازی شب گذشته از عملیاتی شدن فرودگاه مهرآباد از روز گذشته خبر داد و اینكه حدود 80 نشست و برخاست در فرودگاه مهرآباد انجام شده و در فرودگاه امام خمینی نیز 20 پرواز در 9 بهمن ماه انجام شده است.
عباس آخوندی افزود: البته تا زمانیكه به شرایط عادی برسیم، نیازمند زمان هستیم زیرا ما در فرودگاه مهرآباد روزانه حدود 430 پرواز داشتیم.
وی بیان كرد: به منظور بازگشت به شرایط عادی، ممنوعیت نشست و برخاست پروازها از 12 شب تا 5 صبح در مهرآباد را برای دو تا سه شب لغو كردیم تا بتوانیم در مدت باقی مانده پروازهای بیشتری داشته باشیم و بتوانیم عقب ماندگیهای به وجود آمده را جبران كنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در فرودگاه امام خمینی نیز روزانه 200 تا 220 پرواز داشتیم كه با بارش برف، این پروازها به 20 پرواز كاهش یافت اما امشب بر تعداد این پروازها افزوده خواهد شد.
آخوندی در بیان مشكلات فرودگاه ها و آمادگی آنها در برابر برف و بوران، گفت: در فرودگاه مشكل ما امكان دید مستقیم بود. بدین معنا هواپیمایی كه میخواهد پرواز كند، خلبان در حدود 500 تا 600 متر به دید افقی و برای نشست باید حداقل 800 متر دید مستقیم داشته باشد. یعنی اگر همه چیز در فرودگاه مناسب باشد ولی دید مستقیم نباشد امكان نشست و برخاست وجود ندارد.
وی افزود: در فرودگاه مهرآباد در مدت بحران برف، دید فرودگاه به 300 متر رسید و عملا امكان نشست و برخاست هواپیما را غیرممكن كرد. در فرودگاه امام خمینی اما وضعیت بدتر بود، چرا كه بوران شدید باعث ایجاد شرایط غیرعادی شد.
بررسی میدانی خبرنگار ایرنا در مهرآباد حاكی از این است كه مسئولان سازمان هواپیمایی كشوری، شركت فرودگاه ها و مراجع قضایی روز گذشته در پایانه های مسافری این فرودگاه حضور نداشتند تا به وضعیت نابسامان پروازها رسیدگی شود.
با وجود سرگردانی مسافران در فرودگاه مهرآباد، مسئولان هیچ شركت هوایی از مسافران خود پذیرایی نكردند در حالی كه همه شركت های هوایی طبق آیین نامه رعایت حقوق مسافران ملزم هستند پس از 2 ساعت تاخیر، از مسافران خود پذیرایی كنند.
اما با لغو پروازها مسافران در پایانه های مسافری دو فرودگاه پرتردد كشور (مهرآباد و امام) سرگردان شدند و شركت های هوایی نیز هیچگونه پذیرایی از مسافران خود به عمل نیاوردند.
با اجرایی شدن دستورالعمل رعایت حقوق مسافران هوایی سازمان هواپیمایی كشوری، از اوایل سال 1394 همه شركت های هوایی ملزم شدند ضمن كاهش تاخیر پروازها خسارت مسافران خود را نیز پرداخت كنند.
این دستورالعمل شامل 8 بخش از جمله نبود تبعیض در استفاده از امكانات حمل و نقل هوایی، ممانعت از سفر، ابطال پرواز، تاخیرات پرواز، تغییر مسیر اجباری توسط شركت های هواپیمایی در طول پرواز، فقدان یا آسیب دیدگی جامه دان، مسافران توانخواه و شفاف سازی نرخ بلیت و خدمات هوایی است كه باید با نظارت سازمان هواپیمایی كشوری در فرودگاه ها اجرا شود.
مدتها است بیش از 50 درصد پروازهای شركت هوایی در كشور با تاخیر مواجه شده و تاكنون سازمان هواپیمایی كشوری در این زمینه اقدام موثری نداشته و حتی یك تذكر كتبی نیز به این شركت ها داده نشده است.
در مقدمه این دستورالعمل تاكید شده است حقوق مسافر مجموعه ای از سیاست ها، دستورالعمل ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است كه الگوی رفتاری شركت هواپیمایی و دست اندركاران امور پروازی را تدوین می كند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شان و منزلت مسافران در فرآیند مسافرت های هوایی است.
رعایت این مجموعه حمایتی بر اساس مفاد 5 قانون هواپیمایی كشوری و ماده 19 كنوانسیون ورشو و مصوبه قانونی 31 خرداد ماه 1354 برای تمامی شركت های هواپیمایی الزامی شده است.
هدف از تدوین این دستور العمل ها ایجاد ارتباط متقابل بین مسافران و شركت های هوایی است تا شركت های هوایی هنگام سفر مسافران در مسیرهای مختلف داخلی و بین المللی خدمات مطلوبی به آنان ارایه دهند.
كاهش تاخیر پروازهای هوایی، جلوگیری از ارایه خدمات نامناسب هوایی به مسافران، ارایه خدمات مطلوب فرودگاهی و هوایی به مسافران و رعایت حق و حقوق آنان از عمده وظایف شركت های هوایی در این دستورالعمل اعلام شده است، در حالی كه هم اكنون در تاخیر پروازها بسیاری از بندهای این آیین نامه نادیده گرفته می شود.
پرواز نكردن به موقع و محدودیت های مدیریت ترافیك هوایی از دلایل تاخیر پروازها در روزهای اخیر است. وقتی شركتی پروازهای خود را در نخستین ساعات صبح با تاخیر آغاز می كند این تاخیر به پروازهای بعدی نیز سرایت كرده و مسافران در فرودگاه های مختلف سرگردان می شوند.
هرچند كه روز گذشته مسافران زیادی در مهرآباد و فرودگام امام (ره) سرگردان شدند اما مدیركل روابط عمومی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: با تلاش همه همكاران ما در مهرآباد از ساعت 11 روز گذشته تاكنون بیش از 300 هواپیما در فروگاه مهرآباد نشست و برخاست و مسافران را جابجا كرده است.
یداله آقایی صائم افزود: تا پایان امشب نیز طبق برنامه 159 پرواز خروجی و 194 پرواز ورودی به مهرآباد خواهیم داشت.
وی با بیان اینكه با وجود محدودیت های موجود تا پایان امشب مجموع نشست و برخاست هواپیماها در مهرآباد به بیش از 660 مورد افزایش می یابد، گفت: فعالیت فرودگاه مهرآباد به منظور رفاه حال مسافران نهم و دهم بهمن ماه جاری شبانه روزی شد و در صورت نیاز، این وضعیت تمدید خواهد شد تا تمام پروازها به حالت عادی برگردد.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108** خبرنگار: ایرج منصوری**انتشاردهنده: فرهاد راستی
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
تهران - ایرنا - با تدوام شرایط بد جوی، از روز گذشته بیش از 155 پرواز ورودی و خروجی در فرودگاه مهرآباد و بیش از 45 پرواز در فرودگاه بین المللی امام (ره) لغو شده و این در حالیست كه شركت های هوایی پاسخی مناسب برای مسافران سرگردان در این فرودگاهها ندارند.