تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶

همدان - ایرنا - رئیس هیات پزشكی ورزشی همدان با تاكید بر ضرورت داشتن پوشش مناسب برای ورزش در فصل سرد سال بر استفاده نكردن از لباس های نخی در هنگام ورزش كردن در سرما تاكید كرد.

به گزارش روز یكشنبه روابط عمومی علوم پزشكی همدان رشید حیدری مقدم اظهار كرد: با شروع فصل سرما و بارش های اخیر برف ممكن است این سوال برای برخی ورزشكاران پیش بیاید كه نحوه ورزش كردن در این سرما چگونه باید باشد.
وی ادامه داد: ورزش كردن در هوای خیلی سرد به خصوص در صورت نداشتن لباس مناسب می‌تواند مخاطراتی از قبیل سرمازدگی و آسیب به اعضای مختلف بدن را به دنبال داشته باشد.
رئیس هیات پزشكی ورزشی همدان بیان كرد: اما برای ورزش كردن در هوای سرد راهبرد های پیشگیرانه خاصی وجود دارد كه در صورت رعایت آنها می‌توان از بیشتر آسیب های ناشی از سرمای شدید جلوگیری كرد.
وی با بیان اینكه برای ورزش باید به شدت سرمای محیط توجه داشت افزود: بر اساس توصیه‌ های كالج پزشكی ورزشی آمریكا و فدراسیون بین‌المللی اسكی، برگزاری مسابقات ورزشی در دمای زیر منفی 20 درجه بهتر است لغو شود.
حیدری مقدم اضافه كرد: تمرین ورزشی مداوم نیز در چنین سرمایی توصیه نمی شود و بهتر است تیم های ورزشی به خصوص فعالان در رشته فوتبال، تمرین های خود را در این شرایط به داخل سالن های سرپوشیده ببرند.
وی درباره نوع پوشش و لباس ورزشكاران در هوای سرد گفت: بهتر است به جای پوشیدن یك لباس ضخیم تك لایه از چند لایه برای پوشش بدن استفاده شود.
رئیس هیات پزشكی ورزشی همدان اضافه كرد: ورزشكار موقع افزایش حرارت بدن می‌تواند یك یا دو لایه از لباس‌هایش را خارج كند تا از تعریق بیش از حد جلوگیری كرده و در صورت افت بیشتر دمای بدن یا كاهش سطح فعالیت دوباره لباس‌های اضافی را بپوشد.
حیدری مقدم مناسب بودن جنس لباس را هم مهم دانست و گفت: لباس جنس نخی برای ورزش در هوای سرد توصیه نمی‌شود بلكه لباسی مناسب است كه قابلیت عایق كنندگی حرارتی به مانند پشم، كرك مصنوعی و پلی‌پروپیلن را داشته باشد.
وی تاكید كرد: با پوشیدن این لباس ها یك لایه از هوای گرم اطراف بدن باقی می‌ماند كه آن را از سرما محافظت می‌كند.
رئیس هیات پزشكی ورزشی همدان اضافه كرد: برای پوشاندن دست‌ها استفاده از دستكش نخی مناسب نیست و در عوض دستكش‌های پشمی یا الیاف مصنوعی توصیه می‌شود.
حیدری مقدم افزود: علاوه بر رعایت این موارد باید فعالیت ورزشی بر اساس یك برنامه تنظیم شده انجام شود زیرا شدت فعالیت نباید خیلی شدید باشد یا فراتر از حد آمادگی بدنی فرد انجام شود.
وی با بیان اینكه پیش از شروع انجام حركات ورزشی باید گرم كردن بدن به خوبی انجام شود به ورزشكاران توصیه كرد: مایعات كافی مصرف كنند و مقداری مواد غذایی به همراه داشته باشند.
7526/2087
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا