پكن - ایرنا - سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح كرد آمریكا با راهبرد جدید هسته ای نظامی خود، صلح را در جهان تهدید می كند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از تارنمای یی سی چین، 'گینگ شوانگ' در مصاحبه با خبرنگاران در پكن خاطر نشان كرد پنتاگون با این سند جدید منتشر شده در واقع توسعه و صلح دنیا را نادیده گرفته است.
وی تاكید كرد آمریكا نه تنها به صلح پشت كرده است بلكه با این كار خود نشان داد هیچ توجهی به سیاست های خلع سلاح هسته ای ندارد.
وی افزود آمریكا اكنون هم دارنده بزرگترین زرادخانه هسته ای دنیاست و با اقدام تازه خود توازن هسته ای در جهان را برهم می زند.
گینگ گفت اگر آمریكا به مناطق عاری از تسلیحات هسته ای بر اساس این سند جدید بی اعتنایی نشان دهد و برای حراست از این مناطق تلاش نكند، به روند خلع سلاح هسته ای پشت كرده است.
وی گفت سیاست چین از بین بردن این تسلیحات و ممنوعیت استفاده از آنهاست و این كشور هرگز بر خلاف سند آمریكا كه پكن را یك تهدید هسته ای جلوه داده است در مسابقات اتمی شركت نمی كند.
وی ابراز امیدواری كرد آمریكا ذهنیت جنگ سرد را كنار بگذارد و اضافه كرد هر اقدامی برای توسعه زرادخانه هسته ای آمریكا با بهانه قرار دادن تهدید چین، محكوم به شكست است.
'رن گوا چیانگ' سخنگوی وزارت دفاع چین هم در مصاحبه ای در پكن گفته بود آمریكا به بهانه اینكه چین یك تهدید است با زیر سوال بردن قدرت اتمی چین در تلاش است تا برنامه نظامی تسلیحاتی خود را به پیش ببرد.
در سند جدید آمریكا كه در 74 صفحه نگاشته شده این كشور تاكید كرده است نباید به پكن اجازه داد دچار اشتباه راهبردی شود باید جلوی این كشور را گرفت مبادا در اندیشه تهدید اتمی و یا كاربرد محدود این تسلیحات باشد.
رن گفت چین هرگز به دنبال استفاده از این تسلیحات به عنوان اولین كشور نخواهد بود و سیاست و طبیعت برنامه های نظامی این كشور، صلح آمیز و دفاعی است.
وی گفت ما بارها گفته ایم سیاست ما این است علیه هیچ كشوری و در هیچ شرایطی دست به سلاح هسته ای نخواهیم برد و علیه كشورهای فاقد این تسلیحات و یا مناطق عاری از این سلاح ها وارد عمل نخواهیم شد.
این سخنگو گفت ما در برنامه تسلیحاتی اتمی خویشتنداری نشان داده ایم و سعی كرده ایم آن را در حد محدود نگهداشته و برای امنیت ملی آن را حفظ كنیم.
رن گفت آمریكا بجای اینكه در اندیشه توسعه این تسلیحات باشد و با توجه به اینكه دارنده بزرگترین زرادخانه تسلیحاتی اتمی دنیاست، باید به دنبال محدود كردن این برنامه باشد و برای پیشبرد صلح در دنیا تلاش كند.
وی تصریح كرد آمریكا باید در برنامه خلع سلاح هسته ای گام برداشته و ذهنیت جنگ سرد را كنار گذاشته و به برنامه دفاعی نظامی صلح آمیز چین نگاهی واقعبینانه و عادلانه داشته باشد.
آساق**231**1904**