تهران - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: كاهش مصرف سوخت از 60 به 30 لیتر در ازای هر 100 كیلومتر پیمایش، از مهم ترین ضرورت نوسازی ناوگان فرسوده حمل ونقل جاده ای است.

داود كشاورزیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر بیش از 127 هزار كامیون بالای 35 سال در كشور وجود دارد كه به ازای هر 100 كیلومتر پیمایش 60 لیتر گازوئیل مصرف می كنند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان این كه سالیانه نوسازی 13 هزار كامیون در كشور در دستور كار قرار گرفته است، گفت: در طول 5 سال باید بیش از 65 هزار كامیون در كشور نوسازی شوند اما روند نوسازی ناوگان فرسوده مطلوب نیست.
كشاورزیان البته از پایین بودن قیمت سوخت در كشور نیز انتقاد كرد و گفت كه این مساله سبب شده مالكان كامیون های فرسوده تمایلی به نوسازی ناوگان خود نداشته باشند در حالی كه این كامیون ها علاوه بر مصرف سوخت بالا آلودگی بیشتری را در كشور تولید می كنند.
كشاورزیان با اشاره به میزان تسهیلات برای نوسازی كامیون های فرسوده افزود: هم اكنون برای خرید كامیون كه بین 420 تا450 میلیون قیمت دارد 300 تا 320 میلیون تومان تسهیلات با سود 9 درصد پرداخت می شود و به استناد قانون رفع موانع، تولید وزارت نفت مكلف شده مابه التفاوت سود تسهیلات را از محل صرفه جویی های مصرف سوخت تامین كند.
وی با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده ای گفت: برای همین منظور از ابتدای سال 97 از تردد كامیون های بیش از 50 سال در راه های كشور جلوگیری خواهد شد.
به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید كه در برنامه ششم توسعه بهبود محیط زیست را از اولویت های كاری خود برگزیده است، برای پیشبرد برنامه های خود در زمینه كاهش آلودگی هوا گزینه های مشخصی روی میز دارد كه به باور كارشناسان نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مهمترین آنهاست.
خروج خودروهای فرسوده نخستین بار در دولت اصلاحات اجرایی شد و دولت با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، به نوسازی ناوگان تاكسیرانی بویژه در كلانشهرها روی آورد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در همایش طرح های نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای، درون شهری و اشتغال زایی كه روز گذشته (دوشنبه) برگزار شد، بر آن تاكید داشت كه در صورت توسعه حمل و نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس می توان در روزهای آلودگی هوا، تردد انواع خودروهای شخصی را ممنوع كرد.
روحانی وزیران كابینه را به همكاری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل كشور فراخواند و گفت: اگر همه با هم نباشیم كارها كُند پیش می رود و مانند شناگری خواهیم بود كه در یك رودخانه به طور معمولی حركت كند بنابراین نمی توانیم در سیل آلودگی حركت كُندی داشته باشیم و باید با شتاب نسبت به آن غلبه كنیم.
وی اعلام كرد طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای، درون شهری و طرح اشتغال زایی تا پایان دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت و مسئله خارج كردن خودروهای فرسوده و اصلاح ناوگان حمل و نقل مزایای فراوانی دارد كه مهم ترین آن محیط زیست است.
وزیر راه و شهرسازی نیز در این همایش طی سخنانی گفت كه كاهش آلودگی هوا و ترافیك، توسعه حمل ونقل عمومی و صرفه جویی روزانه 13 میلیون لیتر سوخت از مهم ترین شاخص های نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده ای است.
عباس آخوندی افزود: بر اساس پیمایشی كه در شهر تهران انجام شده از 77 درصد منابع آلوده كننده‌ هوای تهران 25 درصد به كامیون های درون شهری و 30 درصد به اتوبوسهای شركت واحد اختصاص دارد، بنابراین ورود به این موضوع، نقش بسیار تعیین كننده ای در ارتباط با كاهش آلودگی هوا خواهد داشت.
آخوندی گفت: سهم حمل و نقل عمومی در مسافرت‌های درون شهری بر اساس اعلام شهرداری تهران 45 درصد است این نسبت برای حمل و نقل حومه‌ای كمتر از 5 درصد است.
به گفته وی، توجه به نوسازی ناوگان و افزایش سهم حمل و نقل عمومی می‌تواند نقش بسیار مهمی در همه‌ این موارد به ویژه روانی ترافیك داشته باشد، به ‌خصوص این كه اگر با نوسازی و توسعه حمل و نقل ریلی اعم از حومه، مترو و تراموا همراه باشد.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108** خبرنگار: ایرج منصوری** انتشاردهنده: فرهاد راستی