انزلی- ایرنا- بندر كاسپین منطقه آزاد انزلی در استان گیلان از سوی هیات وزیران بعنوان مرز رسمی و مجاز دریایی تعیین شد.

به گزارش ایرنا، هیأت وزیران در تصویب نامه شماره 146282 / ت 54141 هـ مورخ 17 بهمن ماه 1396 خطاب به وزارت كشور، وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی آورده است:
هیأت وزیران در جلسه 1396/11/4 به استناد تبصره (1) ماده (103) قانون امور گمركی ـ مصوب 1390 ـ تصویب كرد: بندر كاسپین در استان گیلان به عنوان مرز رسمی و مجاز دریایی تعیین می گردد.این تصویب نامه به امضاء اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور رسیده است.
مجتمع بندری كاسپین به عنوان بزرگترین زیرساخت بندری ایران در دریای خزر با رویكرد صادراتی و با هدف توسعه روابط اقتصادی با كشورهای حاشیه خزر و راه اندازی كریدور شمال - جنوب در منطقه آزاد انزلی در حال ساخت است.
در سال 1395 كلنگ احداث 4 پست اسكله بندر كاسپین از سوی بخش خصوصی به دست مرحوم آیت‌ الله اكبر هاشمی رفسنجانی به زمین زده شد كه این نخستین تجربه ساخت اسكله‌های یك بندر تجاری توسط بخش خصوصی در ایران است.
بندر كاسپین كه هم اكنون با دو اسكله آماده بهره برداری ، در 10 كیلومتری شرق بندر انزلی مراحل احداث دیگر بخش ها را می گذراند، قرار است به ‌عنوان كامل كننده حلقه‌های زیرساختی ترانزیت بین‌المللی ایران در كریدور شمال-جنوب، نقش آفرینی كند.
مجتمع بندری كاسپین در 22 پست اسكله مشتمل بر پایانه های تجاری، كانتینری، چندمنظوره، محوطه عمومی، اسكله رو و پایانهغلات، سوخت و صنایع دریایی است كه ظرفیت تخلیه و بارگیری 15 میلیون تن كالا را در هر نوبت كاری در طول سال خواهد داشت و با احتساب سه نوبت كاری، ظرفیت آن 45 میلیون تن در سال خواهد بود.
اسكله‌های این بندر با عمق آبخور 14 متر توانایی پهلوگیری كشتی‌هایی با ظرفیت 50 هزار تن را خواهند داشت و این در حالیست كه ظرفیت بزرگ‌ترین كشتی‌های در حال تردد در دریای خزر، 12 هزار تن است.
این مجتمع بندری دارای دو موج شكن شرقی و غربی است كه به ترتیب بیش از 2600 و 2400 متر طول دارند و بیشترین فاصله میان دو بال موج‌شكن، 2600 متر است كه حوضچه آرامشی به مساحت افزون ‌بر 300 هكتار را پدید می‌آورد.
از ویژگی‌های منحصر به فرد این بندر نسبت به دیگر بنادر ایران كه از بنادر نسل سوم جهان محسوب می‌شود، دارا بودن پس‌كرانه 400 هكتاری است.
پس كرانه‌های بندر كاسپین شامل انبارهای سرپوشیده با ظرفیت پذیرش و نگهداری سالانه یك میلیون تن كالا در فاز اول، سیلوهای غلات و دیگر فضاهای لجستیكی مورد نیاز بندر است.
وجود این پس‌كرانه امكان ساخت صنایع مولد، واحدهای تولیدی فرآوری كالا و صنایع مرتبط با كشتی‌سازی، تعمیر و نگهداری كشتی را فراهم می‌كند و در عین ‌حال خدمات لجستیكی، انبارداری، ترانزیت كالا نیز در این بندر انجام خواهد شد.
ارزش سرمایه گذاری به روز شده سازمان منطقه آزاد انزلی در احداث این مجتمع بندری از ابتدای شروع به ساخت آن تاكنون بیش از 700 میلیارد تومان و میزان سرمایه گذاری در حال انجام بخش خصوصی نیز حدود 300 میلیارد تومان است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، قرار گرفتن در مسیر كریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با كشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسك در تركمنستان، اكتائو در قزاقستان و باكو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف كشورهای CIS، نزدیكی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امكان ثبت، مالكیت و مشاركت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امكان فعالیت بانك ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه كلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس كالای منطقه،فعالسازی 50 واحد راكد صنعتی در سه سال اخیر، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه كالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی كشورهای حاشیه دریای خزر و توسعه تعاملات بین المللی با كشورهای حاشیه خزر زمینه ساز رونق فضای كسب و كار در محدوده منطقه شده است.
6030