بوشهر ایرنا- مدیرعامل بانك سلول های بنیادی خون بند ناف گفت: ایران با 90 هزار ذخیره سلولی خون بند ناف بالاترین ظرفیت ذخیره را در خاورمیانه دارد.

مرتضی ضرابی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به موقعیت ایران تلاش می شود علاوه براینكه نمونه خون بند ناف از سایر كشورها گرفته نشود زمینه ارسال نمونه مورد نیاز با استانداردهای خاص نیز از ایران به دیگر كشورها فراهم شود.
وی تاكید كرد: به همین دلیل هر اندازه ذخیره سلولی این مركز افزایش یابد شانس پیدا كردن نمونه و جلوگیری از خروج ارز از كشور و نجات بیماران نیز بیشتر می شود.
ضرابی با اشاره به اینكه در چند سال گذشته سلول های بنیادی و ذخیره آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است گفت: دانش سلول های بنیادی به عنوان انقلابی در عرصه خدمات پزشكی به شمار می رود.
وی بیان كرد: با توجه به پیشرفتی كه در بخش سلول های بنیادی صورت گرفته به سمتی كه سلول درمانی به نوعی بتواند مكمل دارو درمانی در درمان بسیاری از بیماری های بدخیم قرار گیرد در حركت هستیم.
ضرابی یادآور شد: بانك خون بند ناف در كشور از سال 1384 توسط پژوهشكده رویان جهاد دانشگاهی راه اندازی شد و از این میزان ذخیره ای كه انجام شده بیش از 20 پیوند برای بیماران مبتلا به بیماری های بدخیم بویژه آنهایی كه منشا خونی دارند مانند تالاسمی، انواع سرطان های خون، بیماری های مادرزادی و نقص سیستم ایمنی انجام شده است.
وی بیان كرد: در زمان حاضر 29 دفتر نمایندگی در مراكز استانها فعال است كه كار اطلاع رسانی و جمع آوری نمونه خون بند ناف را برای خانواده هایی كه در آستانه تولد فرزند و مایل به ذخیره سازی نمونه خون بند نافشان هستند خدمات ارائه می كنند.
ضرابی اضافه كرد: مردم استان بوشهر تاكنون خدمات سلول های بنیادی را از دفتر استان فارس دریافت می كردند كه با همت جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشكی بوشهر بزودی دفتر نمایندگی بانك خون بند ناف نیز در استان بوشهر راه اندازی می شود.
وی بیان كرد: استان بوشهر با وجود اینكه دفتر نمایندگی بانك خون بند ناف نداشته ولی تاكنون با همكاری دفتر استان فارس 150 نمونه از این استان ذخیره سازی شده است.
مدیرعامل بانك سلول های بنیادی خون بند ناف كشور گفت: در دسترس بودن، مهمترین ویژگی خون بند ناف است در شرایطی كه افراد هیچ دهنده ای را پیدا نكنند برای اینكه از سلول های بنیادی خون ساز استفاده كنند خون بند ناف بهترین منبع مورد استفاده است.
وی افزود: در كمترین زمان امكان اینكه سلول بنیادی خون بند ناف را تهیه و در اختیار مراكز پیوند قرار داده شود وجود دارد و این سلول برای همه افرادی كه به نوعی تطابق ژنتیكی داشته باشند قابل استفاده است.
ضرابی اضافه كرد: خانواده هایی كه در آستانه تولد فرزند هستند اگر می خواهند نمونه خون بندنافشان ذخیره سازی كنند بایستی در ماه آخر بارداری به بانك خون بند ناف مراجعه یا تماس بگیرند.
وی بیان كرد: هم اكنون در ایران با هماهنگی لازم در زمان انجام زایمان خونگیری از بند ناف در فاصله زمانی كوتاه بعد از زایمان انجام می گیرد تا با تولید نوزاد نمونه خون را در 5 تا 10 دقیقه جمع كنند زیرا با گذشت زمان بیشتر خون لخته و امكان جمع آوری آن از بین می رود.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه