تهران – ايرنا - محققان دانشگاه ملي يوكوهاماي ژاپن توانستند براي اولين بار 5000 ريشه فوليكول مو را به طور همزمان در آزمايشگاه رشد دهند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از ساينس ديلي، ريشه فوليكول يك اندام كوچك است كه منبع رشد و مراقبت از فوليكول مو محسوب مي شود. اما توليد انبوه آن در لابراتوار امري دشوار بوده و تا كنون محققان توانسته‌اند تنها 50 فوليكول را به‌طور همزمان در فرآيندهاي آزمايشگاهي توليد كنند.
اما اكنون محققان راهكاري را يافتند كه با استفاده از سلول‌هاي بنيادي امكان توليد همزمان 5000 ريشه فوليكول را فراهم مي‌كند.
كليد اين تحول انتخاب ماده مناسب به عنوان كشتگاه فوليكول است. محققان از پلي‌دي‌متيل‌سيلوكسان با قابليت نفوذاكسيژن به عنوان زيرساخت كشتگاه فوليكول بهره گرفتند و اين ماده به درستي عمل كرد. براي آزمايش كاركرد اين فوليكول‌ها محققان آن‌ها را به بدن يك موش منتقل كردند و در نتيجه اين اقدام روي پشت و سر موش موي سياه رشد كرد. اين موها دقيقا شبيه به مو‌هاي عادي موش بودند و چرخه رشد موهاي موش را طي كردند.
اين شيوه توليد انبوه فوليكول مو بسيار ساده و موثر است و محققان اميدوارند با استفاده از اين شيوه بتوانند درمان موثري را براي ريزش موي آندروژنيك ابداع كنند.
ريزش موي آندروژنيك الگويي ريزشي است كه هم در مردان و هم در زنان مشاهده مي‌ود. اما اين تكنيك براي درمان ساير انواع ريزش مو از جمله ريزش مو در اثر شيمي‌درماني نيز كاربرد دارد.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Biomaterials منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1440
مترجم: سپيده كاشاني** انتشار: گلشن