اراك - ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یك و 9 دهم میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دولت دوازدهم در بخش صنعت جذب شده است.

به گزارش ایرنا، محمد شریعتمداری شامگاه پنج شنبه در نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان مركزی افزود: 40 درصد این سرمایه گذاری به صورت ماشین آلات و بقیه به صورت منابع ارزی با تصویب شورای سرمایه گذاری و تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت در سطح كشور جذب شده است.
وی با یادآوری جذب هفت میلیارد دلاری سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دولت یازدهم، ادامه داد: جذب این سرمایه گذاری ها در كشور و آمارهای صندوق بین المللی پول و بانك توسعه جهانی نشان از آینده روشن صنعت و فعالیت های اقتصادی دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: از ابتدای دولت تدبیر و امید تا كنون زنجیره تولید فولاد سنگین كشور از 16 میلیارد تن به 30 میلیارد تن افزایش یافته است و ایران اسلامی با تولید این میزان فولاد سنگین به رتبه نخست جهان دست یافته است.
شریعتمداری افزود: ظرفیت تولید زنجیره فولاد در حوزه های مختلف این صنعت در این مدت حدود 58 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: 85 هزار واحد صنعتی در كشور به فعالیت های صنعتی اشتغال دارند كه نرخ رشد تقاضا برای ایجاد این واحدها در 10 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 11 درصد و در استان مركزی حدود 17 درصد افزایش یافته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: افزایش نرخ رشد تقاضا ایجاد واحدهای صنعتی بیانگر امید به رشد و توسعه صنعت در آینده است.
شریعتمداری یادآور شد: در ابتدای انقلاب اسلامی تنها معدن سنگ آهن چغارت و كارخانه فولاد ذوب آهن اصفهان به عنوان توان فولاد كشور بود اما اكنون 500 میلیارد تن فولاد با فعالیت ها متخصصان مورد بهره برداری قرار گرفته است و 33 میلیون تن تولید فولاد به صورت خام در كشور تولید می شود كه این میزان ایران را در جایگاه چهاردهم جهان قرار داده است.
وی ادامه داد: 190 میلیون تن صنایع فولاد فعال و 110 میلیون تن ظرفیت های در دست انجام با پیشرفت فیزیكی 60 درصد در كشور در حوزه فولاد وجود دارد كه با بهره برداری از این واحدها ظرفیت این صنایع در كشور به 300 میلیون تن افزایش می یابد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ابتدای انقلاب تولید مس در كشور وجود نداشت اما، امروز ظرفیت تولید این محصول استراتژیك در كشور به 400 هزار تن افزایش یافته است.
شریعتمداری افزود: ذخیره مس كشور تنها به مس سرچشمه محدود نیست و ذخیره های قابل ملاحظه ای كشف شده است كه در آینده نزدیك به مردم اطلاع رسانی می شود.
وی ادامه داد: در حوزه تولید روی نیز ظرفیت تولیدی در كشور در بدو انقلاب اسلامی در حد صفر بود كه امروز این رقم به 450 هزار تن تولید رسیده و 18 معدن برزگ در این زمینه شناسایی شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ظرفیت تولید آلومینیوم كشور را در ابتدای انقلاب اسلامی 120 هزار تن عنوان كرد و گفت: تولید این فلز استراتژیك نیز اكنون به 500 هزار تن رسیده است.
شریعتمداری افزود: در ابتدای انقلاب تنها حدود هشت میلیون تن سیمان در كشور تولید می شد كه اكنون ظرفیت تولید آن به 84 میلیون تن افزایش یافته است و سرمایه گذاری 440 میلیون تنی سیمان در كشور انجام شده است كه با بهره برداری از این ظرفیت باید زمینه صادرات و بازار یابی برای این محصول فراهم شود.
وی گفت: همچنین در این مدت ظرفیت تولید كاشی كشور نیز از 6 میلیون متر مربع به 550 میلیون متر، ظرفیت تولید شیشه جام از 180 تن شیشه به یك میلیون 600 هزار تن و ظرفیت تولید ظروف شیشه ای از 50 هزار تن به 750 هزار تن افزایش یافته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پرونده هپكو تا رفع كامل مشكلات این واحد صنعتی بزرگ و بازگشت مجدد آن به تولید روی میز است و مسایل آن با جدیت دنبال می شود.
نماینده مردم اراك، كمیجان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: ایران اسلامی در دوران پس از انقلاب به دستاوردهای بزرگی در حوزه های مختلف از جمله صنعت، بهداشت و كشاورزی دست یافته است كه باید قدردان این پیشرفت ها بود.
علی اكبر كریمی افزود: این دستاوردها با وجود جنگ تحمیلی و تحریم محقق شده است كه این مهم نشان از ظرفیت های عظیم انسانی در حوزه های مختلف دارد.
وی ادامه داد: برخی از واحدهای تولیدی در حوزه های مختلف تجهیزات نفت، گاز و بویلر با مشكلاتی مواجه اند كه با جلوگیری از ورود محصولاتی كه امكان ساخت آن ها در داخل وجود دارد می توان بسیاری از گره ها را از مشكلات این واحدها گشود.
نماینده مردم اراك، كمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: در برنامه ششم توسعه بحث جلوگیری از ممنوعیت ورود كالا در كشور و سیاست های تعرفه ای جایگزین عنوان شده است كه این مهم مشكلاتی را برای دولت به همراه داشته است و آمادگی رفع این مشكل توسط مجلس وجود دارد.
كریمی ادامه داد: سازمان های توسعه ای صنعت حدود 2 دهه است كه استان مركزی را ترك كرده اند و سرمایه های این استان را از استان خارج و در بیرون از استان سرمایه گذاری كرده اند.
وی افزود: انتظار می رود با ایجاد فرصت سرمایه گذاری توسط این سازمان ها در استان، زمینه اشتغالزایی فراهم شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مركزی نیز در این نشست گفت: 2 هزار و 600 واحد تولیدی در این استان وجود دارد كه با انجام ارزیابی انجام شده 35 درصد آن ها غیر فعال و یا كمتر از ظرفیت اسمی فعالیت دارند.
رقیه یادگاری افزود: تاكنون 12 نشست تخصصی توسط ستاد اقتصاد مقاومتی استان برای رفع مشكل این واحدها در محل صنایع برگزار شده است.
در این نشست وضعیت فعالیت و مشكلات شركت هپكو، آذرآب، ماشین سازی، كمباین سازی، شركت نورد و پروفیل ساوه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی برای رفع مشكل این صنایع به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارایه شد.
سفر یك روزه وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در گلزار شهدای مامونیه، بهره برداری از سه طرح صنعتی در زرندیه، دیدار با خانواده شهدا و بهره برداری از یك طرح صنعتی در ساوه آغاز شد.
بازدید از 2 واحد معدنی و صنعتی در محلات و دلیجان، حضور در بیت تاریخی امام راحل در خمین، بازدید از معدن سرب و یك واحد تولیدی در شازند و حضور در نشست اقتصاد مقاومتی استان مركزی از دیگر برنامه های سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان مركزی است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده: مژگان حیدری