تهران - ایرنا - كارگردان فیلم سینمایی «مصادره» مهمترین دلیل برای ساخت اولین فیلم خود در ژانر كمدی و طنز سیاه (گروتسك) را نیاز سینمای ایران دانست كه امروز كمتر به آن پرداخته می شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، مهران احمدی عصر جمعه در نشست خبری فیلم سینمایی «مصادره» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت در پاسخ به خبرنگار ایرنا افزود: گروتسك روایت تراژیك از یك جریان است كه مخاطب به آن می خندد ولی در پایان ممكن است حتی خود را مورد سوال قرار دهد كه چرا به چنین اتفاق های غمناك می خندیده است. البته ادعایی درباره گروتسك ندارم. چون فیلم هایی بهتری در این ژانر ساخته شده است.
این كارگردان فیلم اولی از فیلم های «اجاره نشین ها» و «مهمان مامان» داریوش مهرجویی به عنوان فیلم هایی یاد كرد كه با طعم گروتسك ساخته شده و گفت: احساس كردم كه جای اینگونه كمدی در سینمای ما كمرنگ شده و علاقه من به كمدی سیاه تر بیشتر از سایر ژانرهاست و معتقدم هر تراژدی غم انگیزی را می توان در قالب یك كمدی به تصویر كشید و همچنین هر كمدی را می توان در قالب یك كمدی نشان داد.

** مصادره یك فیلم سیاسی نیست
وی درباره صحنه های مربوط به بازجویی در ایران گفت: سعی كردم بی طرف باشم و وقایعی را كه دیده یا شنیده و یا خوانده ام درباره تمام گروه ها و اسم و رسم های چند دهه ایران بیاورم و من فقط در این فیلم این گروه ها را رصد كرده ام تا آنچه كه به واقعیت نزدیك بوده را به تصویر بكشم ولی باید بگویم این فیلم سیاسی نیست.

** خانم آبیار خیلی طناز است
احمدی در پاسخ به خبرنگاری درباره حضور نرگس آبیار به عنوان مشاور كارگردان در یك طنز تلخ با طرح این سوال كه آیا مگر نمی شود یك كارگردانی كه درباره شهدا كار می كند طناز نباشد، اظهار داشت: خانم آبیار خیلی طناز است. در این فیلم با یك گروتسك یا طنز تلخ طرف بودیم و همه عوامل مثل یك خانواده بودند.
وی از مشكلات تولید بخشی از فیلم در ارمنستان سخن گفت و افزود: به رغم تمام این مشكلات تا پایان فیلمبرداری خیلی صمیمی و گرم با خانم آبیار كار می كردیم.

** تاكنون كمدینی مثل عطاران ندیدم
احمدی درباره بازی متفاوت رضا عطاران كه در این فیلم به عنوان یك ساواكی ساده مجبور به خروج از ایران می شود، گفت: عطاران یكی از كمدین های خوب ایران است و در تمام دنیا رسم است كه همه كمدین ها یك نقش ثابتی را بازی می كنند و حتی فیلمنامه هایی را فقط برای آنان می نویسند ولی تاكنون ندیده بودم كمدینی مانند عطاران در سنین بالا به ایفای نقش بپردازد و او یك دوره 40 ساله را در این فیلم بازی كرده است.

** ناصر طهماسب برای من همان هارولد لوید است
كارگردان فیلم «مصادره» درباره نریتیو(بازگو كننده داستان فیلم) با صدای ناصر طهماسب گفت: هر آنچه كه از دوران كودكی و نوجوانی ام خاطره انگیز بود در این فیلم آوردم. یعنی از سكانس اول كه درباره كاباره بود و ما فقط در فیلم ها دیده بودیم تا صدای طهماسب در فیلم های هارولد لوید و به نظر من هارولد لوید فقط طهماسب است كه یك نوستالوژی را برای همه دارد.
وی افزود: نقش طهماسب در این فیلم در واقع ناظر سومی بود كه بر همه داستان احاطه دارد.

** شخصیت هایی كه رنگ عوض می كنند
احمدی با بیان اینكه در بیان وقایع به عنوان یك فرد بی طرف است، گفت: شخصیت خاوندی (بابك حمیدیان) در این فیلم شخصیتی است كه هر روز رنگ عوض می كند. یعنی زمانی یك روشنفكر است، زمانی یك فرد انقلابی، در دوره ای نیروی به ظاهر دولتی و در مرحله پنجم انسانی است كه اختلال شخصیت دارد.
وی افزود: موضوع من در این فیلم بیشتر درباره موقعیتی است كه اتفاق می افتد و آن مربوط به فردی است كه مجبور به ترك وطن و دچار بحران می شود و این شخصیت كه دچار بحران هویت است حتی مدارك شناسایی خود را نابود می كند.
این كارگردان فیلم اولی اضافه كرد: وجود همه ما در این خاك ریشه دارد و جمله اصلی فیلم نیز این است كه «ایران خیلی بزرگ است ولی ما خیلی بدشانسیم» و به نظر من شانس برای ما فقط در ایران رقم می خورد.

** عطاران: موضوع قصه «مصادره» برایم اهمیت داشت
رضا عطاران درباره نقش خود در فیلم «مصادره» گفت: موضوع اصلی قصه و نقشی را كه برایم درنظر گرفته بودند مهمترین علت پذیرفتن این نقش بود و ساختن فیلم در این زمینه برای من اهمیت داشت.
وی افزود: در این فیلم ما به یك ساواكی ساده پرداختیم و اتفاقاتی كه در این فیلم افتاد برای همه اعضای این خانواده ها افتاده است و به همین دلیل ساختن چنین فیلمی را مهم می دانم.

** مهمترین مساله برای بازیگر كدام است؟
عطاران گفت: همیشه زمان كار خودم را در اختیار كار قرار می دهم و مهمترین مساله ای را كه رعایت می كنم، اندازه در آن فیلم است. یعنی نزدیك شدن به موقعیت ها مهمترین چیزی است كه برای بازیگر وجود دارد.
وی با بیان اینكه از ارجاع دادن نیز برای بازی استفاده می كند، اظهار داشت: ارجاع دادن مهم است و من با مطالعه رفتار و اظهارات بسیاری از اطرافیانم به ویژه پدرم سعی می كنم در بازی هایم استفاده كنم و در این فیلم نیز بسیاری از كارها به عهده شخصیت پدر و پسر (رضا عطاران و هومن سیدی) بود.

** عذرخواهی دوباره هومن سیدی
هومن سیدی بازیگر نقش «زكریا» در فیلم «مصادره» قبل از پاسخ دادن به سوال یكی از خبرنگاران بابت كدورت چند روز پیش در نشست خبری فیلم «مغزهای كوچك زنگ زده» عذرخواهی كرد و گفت: نمی دانم چرا این روزها اینقدر از بدخلقی ناراحتم؟ شاید توقع من این باشد كه بیش از آن چیزی كه به عنوان عشقی كه به هم داریم در درجه دوم و بعد از سینما قرار دارد.

** سیدی: به فیلم های طنز علاقه دارم
سیدی درباره نقش های متفاوتش به عنوان بازیگر و كارگردان در فیلم های مختلف گفت: زمانی كه فیلم «13» یا «اعترافات...) را ساختم برخی گفتند دیوانه شده ام ولی به اعتقاد من هر كسی زندگی شخصی خود را دارد و واقعیت شخصیت من این است كه به این فیلم ها نزدیك هستم ولی تلاش می كنم راجع به ژانری كه علاقه دارم فیلم بسازم.
وی افزود: البته در زندگی شخصی خود علاقه به فیلم های طنز دارم و زمانی كه با عطاران به عنوان پدیده دهه گذشته طنز كار می كنی باید طناز باشی و من وقتی با او كار می كنم در واقع درس می گیرم و بازی با او را فوق العاده می دانم.

** بازیگران به نقش های متفاوت علاقه دارند
هادی كاظمی بازیگر نقش بازجو در فیلم «مصادره» درباره نقش متفاوتش گفت: به عنوان بازیگر دوست داریم نقش های متفاوت بازی كنیم و حالا كه نقشم اینقدر جدی شده، این نقش متفاوت را دوست دارم.

** هیچ سكانسی از فیلم «مصادره» حذف نشده است
سجاد پهلوان زاده جانشین تهیه كننده گفت: گناه مهران احمدی این است كه فیلم كمدی ساخته و گرنه هیچ چیزی از فیلم های اول سایر كارگردانان كم ندارد ولی چالش تدوین فیلم این بود كه لحظات درخشان بازیگران را درآوریم.
وی افزود: به آرزوی خودم در این فیلم رسیدم و آن آرزو این بود كه هیچ سكانسی از آن حذف نشده است.

** خاطره خوبی از رسانه ها دارم
محمدحسین قاسمی تهیه كننده فیلم «مصادره» گفت: فیلمی كار می كنیم كه دغدغه ما باشد و «مصادره» با این ویژگی ساخته شد اما این كه آن را مصادره انقلاب قلمداد كنند، حرفی دیگر است.
وی با بیان اینكه از اهالی رسانه خاطره های خوبی دارم، افزود: فیلم «شیار 143» را مدیون شما خبرنگاران هستم.
علی فوقانی نویسنده فیلم «مصادره» نیز گفت: به دنبال آن نبودیم كه فیلم را با مفهوم خاصی بسازیم و این فیلم در واقع طنزی است از خنده و گریه و هر كسی می تواند تعبیر خود را داشته باشد ولی ما سعی كردیم این داستان نظم و انضباطی داشته باشد.
مسعود سلامی مدیر فیلمبرداری «مصادره» از سختی های فیلمبرداری سخن گفت و اظهار داشت: باید فضای سال های 1355 تا 95 را نشان می دادیم و سعی كردم ایران قدیم و جدید و همچنین آمریكا را كه تا حالا ندیده ام بسازم.
در این نشست خبری كه كارهای طنز رضا عطاران باعث خنده و گاهی تشویق خبرنگاران و عكاسان می شد، مسعود سلامی مدیر فیلمبرداری، علی فوقانی فیلمنامه نویس، مسعود سخاوت دوست آهنگساز، نوید فرح مرزی چهره پرداز، فرید ناظر فصیحی خالق جلوه های ویژه بصری بازیگرانی همچون هومن سیدی، هادی كاظمی و مزدك میرعابدینی حضور داشتند.
فیلم سینمایی «مصادره» و از جمله آثار بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر امروز(جمعه) ساعت 14 در پردیس سینمایی ملت به نمایش در آمد.
«مصادره» فیلمی كمدی به تهیه‌كنندگی محمدحسین قاسمی است كه در آن بازیگرانی چون رضا عطاران، هومن سیدی، بابك حمیدیان، میرطاهر مظلومی، هادی كاظمی، مزدك میرعابدینی، سیامك صفری و مهران احمدی بازی كرده‌اند.
در خلاصه داستان فیلم آمده است: «ایران خیلی بزرگه ولی ما هم خیلی بدشانسیم...».
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از 12 تا 22 بهمن ماه به دبیری ابراهیم داروغه زاده برگزار می شود.
فراهنگ ** 1003 ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملك * انتشار: امید غیاثوند